SAHİH-İ MÜSLİM |
İMARE |
24/77- MUSHAF İLE
BİRLİKTE KAFİRLERİN TOPRAKLARINA -ELLERİNE
GEÇECEĞİNDEN KORKULMASI HALİNDE YOLCULUK YAPMANIN YASAK OLUŞU BABI
4816-9211- Bize Yahya b. Yahya tahdis edip
dedi ki: Malik'den Nafi'den
rivayetini okudum. O Abdullah b, Ömer'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), düşman yurduna Kur'an
ile yolculuk yapılmasını yasakladı.
Diğer tahric: Buhari, 2990; Ebu Davud, 2610; İbn Mace, 2879;
4817-93/2- Bize Kuteybe de tahdis etti, bize Leys tahdis etti. (H.) Bize İbn Rumh da tahdis
etti, bize Leys, Nafi'den
haber verdi, o Abdullah b. Ömer'den o Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
rivayet ettiğine göre düşman topraklarına Kur'an-ı
Kerim ile yolculuk yapılmasını -düşmanın onu ellerine geçirmeleri korkusu ile-
yasaklardı.
Diğer tahric: İbn Mace,
2880
4818-94/3- Bize Ebu Rabi' el-Atekı
ve Ebu Kamil de tahdis edip
dedi ki: Bize Hammad, Eyyub’dan
tahdis etti, o Nafi'den, o İbn Ömer’den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kur'an ile
yolculuk yapmayın. Çünkü ben düşmanın onu ellerine geçirmeyeceklerinden emin
değilim" buyurdu.
Eyyub dedi ki: Nitekim düşman onu ele geçirdi ve onu ileri
sürerek sizinle tartışb.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
4819- .. ./4- Bana Zuheyr b. Harb tahdis etti, bize İsmail -yani b. Uleyyetahdis
etti. (H.) Bize İbn Ebu
Ömer de tahdis etti, bize Süfyan
es-Sekafi tahdis etti,
hepsi Eyyub'dan rivayet etti. (H.) Bize İbn Rafi de tahdis
etti, bize İbn Ebu Fudeyk tahdis etti, bize Dahhak -yani b. Osman- haber verdi, hepsi Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
diye rivayet etti.
İbn Uleyye ile Sekafi'nin
hadisi rivayetlerinde: "Şüphesiz ben ... korkarım" buyurmuş, Süfyan'ın ve Dahhak b. Osman'ın
hadisi rivayetlerinde: "Düşmanın onu ele geçirmesi korkusu ile"
demişlerdir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (4817)
"Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Kur'an-ı
Kerim ile düşman topraklarına yolculuk yapılmasını yasakladı" diğer
rivayette (4819) "Düşmanın eline geçer korkusu ile" öteki rivayette
(4818) "ben onun düşmanın eline geçmeyeceğinden emin değilim" buyurulmaktadır. Hadiste mushaf
ile birlikte kafirlerin topraklarına yolculuk yapılmasının yasaklandığı hükmü
yer almaktadır. Buna sebep de yine hadis-i şerifte sözkonusu
edilen illettir. Bu illet, düşmanın eline geçmesi ve ona gerekli saygıyı
göstermeyip saygınlığını çiğnemeleri korkusudur. Eğer onlara karşı zafer
kazanmış müslüman askerler arasında bulunması sureti
ile böyle bir illetten yana. emin olunursa, o durumda böyle bir illetin varlığı
sözkonusu olmayacağından mekruh olması da sözkonusu değildir, yasak da değildir. Sahih olan görüş
budur. Ebu Hanife, Buhari
ve başkaları böyle demişlerdir. Malik ile mezhep alimlerimizden bir topluluk
kayıtsız ve şartsız yasak olduğunu söylemişlerdir. İbn
Munzir de Ebu Hanife’DEN
kayıtsız ve şartsız olarak caiz olduğunu söylediğini rivayet etmiş olmakla
birlikte, ondan gelen sahih kanaat az önce zikredilen görüştür.
Hadis-i şerifte sözkonusu edilen bu illet, bizzat Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in sözünün bir kısmıdır. Maliki
mezhebine mensup bazı kimseler bu hus!lsta hataya düşerek bunun İmam Malik'in sözü olduğunu ileri
sürmüşlerdir.
İlim adamları kafirlere
içinde bir ya da birkaç ayetin bulunduğu bir mektubun yazılmasının caiz
olduğunu ittifakla kabul etmişlerdir. Bu hususta delil ise Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hirakl (Herakliyus)a gönderdiği
mektuptur. Kadı Iyaz dedi ki, Malik ve başkaları kafirler
ile üzerinde şanı yüce Allah'ın adı ve zikri bulunan dirhem ve dinarlarla
alışveriş yapmayı mekruh görmüşlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
25/78- ATLARI
YARIŞTIRMAK VE ONLARA İDMAN (ANTRENMAN) YAPTIRMAK BABI