SAHİH-İ MÜSLİM |
İMARE |
23/76- BÜLUĞA ERME
YAŞININ BEYANI BABI
4814-9i/ı- Bize Muhammed
b. Abdullah b. Numeyr tahdis etti ... Nafi' İbn Ömer’DEN şöyle dediğini rivayet
etti: Uhud gününde savaş sırasında ben on dört yaşında iken Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem), beni iyice gözden geçirdi. Savaşa katılmama izin
vermedi. Hendek günü ise ben on beş yaşında iken yine beni iyice gözden
geçirdi, savaşa girmeme izin verdi.
Nafi' dedi ki: Halife
olduğu sırada Ömer b. Abdulaziz'in yanına gittiğimde ona bu hadisi naklettim.
Bunun üzerine o: Şüphesiz ki bu, küçük ile büyük arasındaki sınırdır dedi ve
valilerine on beş yaşında olanlara aylık bağlamalarını yazdı ve: Bundan küçük
olanları da çocuklar arasında değerlendirin dedi.
Diğer tahric: İbn
Mace, 2543
4815- .. ./2- Bunu bize
Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti. Bize Abdullah b. İdris ve Abdurrahim b.
Süleyman tahdis etti. (H.) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize
Abdulvehhab -yani es-Sekan- tahdis etti, hepsi Ubeydullah'tan bu isnad ile
hadisi rivayet etti ancak bunların hadisi rivayetlerinde: Ben on dört yaşında
olduğum için beni küçük gördü denilmektedir.
Diğer tahric: Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe'nin Abdullah b. İdris'den rivayet ettiği hadisi Ebu Davud, 4407;
Ebu Bekr b. Ebu Şeybe'nin Abdurrahim b. Süleyman'dan hadisi rivayetini de
yalnız Müslim rivayet etmiştir; Muhammed b. el-Müsenna'nın hadisini yalnız
Müslim rivayet etmiştir
AÇIKLAMA: Kişinin
savaşçılar arasına kablacağı ve hakkında savaş ve diğer hükümlerde erkekler ile
ilgili hükmün geçerli olacağı yaşa büluğ yaşı denilir.
"İbn Ömer'den
rivayete göre Uhud günü ... savaşa kablmasına izin verdi." Bu, büluğun
sınınnın on beş yaş olduğuna delildir. Şafii, Evzai, İbn Vehb, Ahmed ve
başkalarının görüşü budur. Derler ki: On beş yaşını tamamlamakla erkek çocuk
fiilen ihtilam olmasa dahi mükellef olur ve ibadetin vücubu ve buna benzer
diğer hükümler onun hakkında sözkonusu olur. Ganimetten adamın payını hak eder.
Harb ehlinden ise öldürülebilir.
Bu hadiste, hendek
gazasının hicretin dördüncü yılında olduğuna delil bulunmaktadır. Sahih olan
budur. Siyer ve tarih bilginlerinden bir topluluk ise hicretin beşinci yılında
olduğunu söylemişlerdir. Ancak bu hadis, bu kanaati reddetmektedir. Çünkü
hepsinin ittifak ettiklerine göre Uhud hicretin üçüncü yılında olmuştur. Bu
durumda Hendek de dördüncü yılda olmuş olur. Çünkü bu hadiste Hendek savaşını
Uhud’DAN bir sene sonra diye tespit etmiştir.
Hadisteki: "Bana
müsaade etmedi ve müsaade etti" tabirlerinden kastedilen ise onu savaşan
erkeklerin hükmüne sahip bir erkek olarak değerlendirdi demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: