SAHİH-İ MÜSLİM

İMARE

 

17/70- İMAMLARIN HAYIRLI OLANLARI İLE ŞERLİ OLANLARI BABI

 

4781-6511- Bize İshak b. İbrahim el-Hanzali tahdis etti, bize İsa b. Yunus haber verdi, bize el-Evzai, Yezid b. Yezid b. Cabir'den tahdis etti, o Zureyk b. Hayyan'dan, o Müslim b. Karaza'dan, o Avfb. Malik'den o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle buyurduğunu rivayet etti: "İmamlarınızın hayırlıları kendilerini sevdiğiniz sizi seven, size dua eden ve sizin de kendilerine dua ettiğiniz kimselerdir. İmamlarınızın şerıileri ise kendilerine buğz ettiğiniz size buğz eden kendilerini lanetlediğiniz ve sizi lanetleyenlerdir." Ey Allah'ın Rasulü! Onlarla kılıçla savaşmayalım mı? diye soruldu. O: "Aranızda namazı kıldırdıkları sürece hayır. Yöneticilerinizden hoşlanmadığınız bir şey görecek olursanız onun yaptığından hoşlanmayın. Ama itaatten el çekmeyin" buyurdu.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

4782-66/2- Bize Davud b. Ruşeyd tahdis etti, bize Velid -yani b. Müslim tahdis etti, bize Abdurrahman b. Yezid b. Cabir tahdis etti, bana Fezareoğullarının azadlısı -ki o Zureyk b. Hayyan'dır-nın haber verdiğine göre o Avf b. Malik el-Eşcai'nin amcası oğlu Müslim b. Karaza'yı şöyle derken dinlemiştir:

 

Avf b. Malik el-Eşcai'yi şöyle derken dinledim: Rasınullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: "İmamlarınızın hayırlılan kendilerini sevdiğiniz ve sizi sevenler kendilerine dua ettiğiniz ve dua edenlerdir. İmamlarınızın şerlileri ise kendilerinden nefret ettiğiniz ve sizden nefret edenler, kendilerine lanet okuduğunuz ve size lanet okuyanlardır." Biz: Ey Allah'ın Rasınü! O vakit onlarla çatışmayalım mı?, dedik. O: ''Aranızda namazı kıldırdıkları sürece hayır. Aranızda namazı kıldırdıkları sürece hayır. Ancak bir kimsenin başına bir yönetici (vali) gelip de onun Allah'a masiyet olan bir şey yaptığını görürse onun yaptığı Allah'a masiyet olan o işten tiksinsin ama itaatten el çekmesin" buyurdu.

İbn Cabir, dedi ki: Ben bu hadisi tahdis edince ona -yani Zureyk'e-: Ey Ebu Mihdan! Allah aşkına söyle bu hadisi sana Müslim b. Karaza mı tahdis etti yoksa onun: Ben Avf'ı Rasınuilah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim derken mi işittin?

 

(Cabir), dedi ki: O (Zureyk) dizleri üzerine çöktü, kıbleye döndü ve şunları söyledi: Evet. Kendisinden başka hiçbir ilah olmayan Allah adına yemin ederim ki, ben bunu Müslim b. Karaza'dan şöyle derken dinledim: Ben Avf b. Malik'i şöyle derken dinledim: Ras(ıluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Zureyk b. Hayyan" Zureyk isminde re harfinin ze'den önce mi sonra mı olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. (Zureyk mi Uzeyk mi diye) Buhari, İbn Hibban, Darakutni, Abdulgani b. Said el-Mısri, İbn Makula ve onların dışında el-Mutelif dalında eser yazanlar re harfinin önce olduğunu zikretmişlerdir. Müslim nüshalarının çoğunluğunda var olan da budur. Ebu Zür'a, er-Razı ve ed-Dımaşki ise ze harfinin önce geldiğini belirterek zikretmişlerdir. Allah en iyi bilendir.

 

"Müslim b. Karaza" Karaza isminde kaf re ve zı harfleri fethalıdır. Bundan önceki babta da bu hadisin şerhi geçmiş bulunmaktadır. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "İmamlarınızın hayırlılan kendilerini sevdiğiniz ve sizi seven ... " burada yusallune: dua eden kimseler demektir.

 

"Dizleri üzerine çöküp kıbleye döndü." çoğu nüshalarda fiil bu şekilde peltek se ile "cesa", şeklindedir. Bazılarında ise zel 'harfi ile "ceza" diye kaydedilmiştir. Her ikisi de sahihtir. Peltek se ile dizleri üzerine çökmek anlatılır. Ceza ise ayakları dikerek ayak parmaklarının uçları üzerinde oturmak anlamındadır. Bu şekilde oturana da "cazı" denilir. Cumhur, dedi ki: Cazı'nin oturma hali cast'ninkine göre daha yüksektir; Ebu Amr ise bunların ikisi ayrı söyleyiştir, demiştir.

 

 

 

 

4783- .. ./3- Bize İshak b. Musa el-Ensarı de'tahdis etti, bize el-Velid b. Müslim tahdis etti, bize İbn Cabir bu isnad ile tahdis etti ve: Fezareoğullarının azadlısı Ruzeyk, dedi.

 

Müslim, dedi ki: Bunu Muaviye b. Salih de Rabia b. Yezid'den rivayet etti. O Müslim b. Karaza'dan o Avf b. Malik'den o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynısını rivayet etti.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

18/71- SAVAŞMAK İSTEDİĞİ ZAMANDA İMAMIN ORDUDAN BEY'AT ALMASININ MÜSTEHAP OLDUĞU VE AĞAÇ ALTINDA YAPILAN RIDVAN BEY'ATININ BEYANI BABI