SAHİH-İ MÜSLİM |
CİHAD |
56/29- BİR YOLCULUKTAN
DÖNEN KİMSENİN GECELEYİN (BASKIN YAPARCASINA) GELMESİNİN MEKRUH OLDUĞU BABI
4939-180/1- Bana Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe tahdis etti ... Enes b. Malik’DEN
rivayete göre RasUlullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), geceleyin ailesine (baskın
yaparcasına) gelmezdi. O yanlarına ya
Diğer tahric: Buhari, 1800
4940- .. ./2- Bunu bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti ... Enes b. Malik Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den aynısını rivayet etti ancak:
Girmezdi dedi.
4941-181/3- Bana İsmail
b. Salim tahdis etti, bize Huşeym
tahdis etti, bize Seyyar haber verdi. (H.) Bize Yahya
b. Yahya da -lafız ona ait olmak üzere- tahdis etti,
bize Huşeym, Seyyar'dan tahdis
etti, o Şa'bi'den, o Cabir b. Abdullah'tan şöyle
dediğini rivayet etti: Bir gazada Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile
birlikte idik. Medine'ye vardığımızda (evlerimize) gidecek olduk da O:
"Yavaş olun da
4942-182/4- Bize
Muhammed b. el-Müsenna tahdis
etti ... Cabir dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Sizden biriniz, (yoldan) geceleyin gelecek olursa
4943- .. ./5- Bunu bana
Yahya b. Habibde tahdis
etti, bize Ravh b. Ubade tahdis etti, bize Şu'be tahdis etti, bize Seyyar bu isnad
ile aynısını rivayet etti.
Diğer tahric: Buhari, 5244; Ebu Davud, 2777;
4944-183/6- Bize
Muhammed b. Beşşar da tahdis
etti ... Cabir b. Abdullah dedi ki: Adam uzun süre gurbette kalmış ise, o
kimsenin
4945- .. ./7- Bunu bana
Yahya b. Habib de tahdis etti, bize Ravh tahdis etti, bize Şu'be bu isnad ile tahdis etti.
Diğer tahric: Buhari, 1801 -muhtasar-,
5243; Ebu Davud, 2776
4946-184/8- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti. ..
Cabir dedi ki: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), adamın geceleyin ailesine onların
ihanet etmekle ith am
edercesine yahut da onların kusurlarını araştırırcasına gelmesini
yasakladı.
4947- .. ./9- Bana
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis
etti, bize Abdurrahman tahdis
etti, bize Süfyan -bu isnad
ile tahdis etti, Abdurrahman
dedi ki: Süfyan dedi ki: Ben bunun hadiste bulunup
bulunmadığını bilmiyorum. Kastettiği de: "Onları hainlikle itham
edercesine yahut onların kusurların! bulmak istercesine" ibaresidir.
4948-185/10- Bize
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis
etti, bize Muhammed b. Cafer tahdis etti. (H.) Bize Ubeydullah b. Muaz da tahdis etti, bize babam tahdis
etti, ikisi birlikte dedi ki: Bize Şu'be Muharib’DEN tahdis etti, o
Cabir'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den geceleyin (baskın yaparcasına) gelmenin mekruh
olduğunu rivayet etti ama ''onları hainlikle itham ederceşine
yahut onların hatalarını bulmak istercesine" ibaresini zikretmedi.
AÇIKLAMA: (4939)
"Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), geceleyin aile halkının yanına
gelmezdi. .. " Bir rivayette (4942) "biriniz geceleyin gelecek olursa
... " başka bir rivayette (4944) "Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem),
adam uzun süre gurbette kalırsa" diğer rivayette de (4946) "geceleyin
onları hainlikle itham edercesine yasakladı" buyurulmaktadır.
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in son rivayette ''onları hainlikle itham
edercesine geceleyin aile halkının yanına gelmesi. .. " Bundan kasıt,
"Kocası gurbette
olan kadının ustura kullanması"nın anlamı ise etek kıllarını izale
etmesidir. Mugayyebe ise kocası hazır olmayan,
gurbette olan kadın demektir. İstihdad (ustura
kullanmak) ise ustura kullanmaktan "istihfal"
vezninde bir kelimedir. Ama maksat ne olursa olsun tüylerin alınmasıdır.
"Onları hainlikle
itham edercesine (yetehavvenuhum)" hainlik
ettiklerini sanması ve onların gizliliklerini açığa çıkarmak istemesi acaba
hainlik ettiler mi, etmediler mi hususuna açıklık getirmeye kalkışması
demektir.
Bütün bu rivayetlerin
anlamı ise uzun süre yolculuk yapmış bir kimsenin geceleyin ansızın hanımının
yanına gelmesinin mekruh olduğudur. Eğer yolculuk yaptığı yer yakın bir uzaklık
olup, hanım ı onun geceleyin geleceğini ümit ediyorsa rivayetlerden birisinde buyurulduğu gibi bunda bir sakınca yoktur: ''Adamın
yolculuğu (gurbette kalışı) uzarsa ... "
Şayet büyük bir kafile
içerisinde yahut da askeri birlik ve benzer bir topluluk arasında olup da
onların geldikleri ve yerlerine ulaştıkları etrafa yayılıp karısı ve aile halkı
onun da onlarla birlikte geldiğini ve onların o anda girdiklerini bilirlerse ne
zaman isterse evine gitmesinde bir sakınca yoktur. Çünkü nehye sebep olan husus
ortada kalmamıştır. Zira maksat aile halkının gerekli hazırlıklarını
yapmalarıdır. Bu da gerçekleşmiş olup ansızın gelmiş olmaz. Sözünü ettiğimiz
hususu da diğer hadiste (4941) zikredilen: "yavaş olun da geceleyin -yani
akşamleyin- girelim ki saçları dağınık olan taransın, kocası gurbette olan da
ustura kullansın" ifadeleri desteklemektedir. Bu da sözünü ettiğimiz bu
hususlarda açıktır. Hadis ise onların gündüzün ilk vakitlerinde ansızın girmek
istedikleri Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in ise onlara gündüzün son vaktine
kadar sabretmelerini emrettiği şeklinde anlaşılır. Böylelikle onların Medine'ye
vardıkları bilgisi ulaşsın, kadınlar ve diğerleri de gerekli hazırlıklarını
yapsın. Allah en iyi bilendir .
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1/1- EĞİTİLMİŞ
KÖPEKLERLE AVLANMA BABI