SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD

 

50/23- AZİZ VE CELİL ALLAH YOLUNDA RİBAT'IN FAZİLETİ BABI

 

4915-163/1- Bize Abdullah b. Abdirrahman b. Behram ed-Darimi de tahdis etti, bize Ebu'l-Velid et-Tayalisi tahdis etti, bize Leys -yani b. Sa'd Eyyub b. Musa'dan tahdis etti, o Mekhul'den, o Şurahbil b. es-Sımt'dan, o Selman’dan şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: "Bir gün ve bir gece ribat yapmak bir ay oruç tutup onun kıyamından hayırlıdır. Eğer ölürse daha önce yaptığı ameli onun için yazılır. Ona rızkı verilir ve fettandan emin olur."

 

Diğer tahric: Nesai, 3168

 

 

 

4916- .. ./2- Bana Ebu't-Tahir tahdis etti, bize İbn Vehb, Abdurrahman b. Şureyh’DEN haber verdi. .. Selman el-Hayr, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den Leys'in Eyyub b. Musa'dan rivayet ettiği hadis ile aynı manada rivayet etti.

 

 

AÇIKLAMA:          "Şurahbil b. es-Semit" sin harfi fethalı, mim harfi kesreli olarak (esSemit) de, sin harfi kesreli mim harfi sakin (es-Sımt) diye de söylenir.

 

Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Bir gün ve bir gece ribat yapmak ... " bu ribat yapan bir kimse için açık bir fazilet ve ölümünden sonra amelinin onun için yazılmaya devam edeceğini de bildiren bir buyruktur. Bu da ona ait ve bu hususta başka kimsenin kendisine ortak olmadığı özel bir fazilettir. Müslim'in Sahihi'nden başka kaynaklarda açık bir şekilde "her ölenin ameli mühürlenir, ribat yapan müstesna" denilmektedir. Onun ameli kendisi için kıyamet gününe kadar artırılıp durur.

 

"Ona rızkı da verilir." Bu da yüce Allah'ın şehitler hakkındaki "diridirler, rableri yanında rızıklanırlar" (Al-i İmran, 169) buyruğu ile daha önce geçen: şehitlerin ruhlarının cennet meyvelerinden yediklerine dair hadislere de uygundur.

 

"Fetiandan emin olur." Buradaki "emine" lafzını iki şekilde zaptetmişlerdir. Birinci şekil hemze fethalı mim kesreli vavsız olarak "emine" şeklidir. İkincisi ise hemze ötreli vav ile "umine" şeklidir. "Fetian" hakkında ise Kadı Iyaz şunları söylemektedir: Çoğunluğun rivayeti burada fe harfi ötreli olup "fatin"in çoğuludur (fatin fitneye düşüren demektir). Kadı Iyaz: Taberi'nin rivayeti fethalıdır, Ebu Davud'un Sünenin'deki rivayetinde ise "kabirdeki iki fitnebazdan emin kılınır" şeklindedir demiştir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

51/24- ŞEHİTLERİN BEYANI BABI