SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD

 

47/20- GAZAYA ÇIKMADAN VE İÇİNDEN GAZA ETME NİYETİNİ GEÇİRMEDEN ÖLEN KİMSENİN YERİLMESİ

 

4908-158/1- Bize Muhammed b. Abdurrahman b. Sehm el-Emtaki tahdis etti, bize Abdullah b. el-Mubarek, Buheyl el-Mekki'den tahdis etti, o Ömer b. Muhammed b. el-Munkedir'den, o Sumey'den, o Ebu Salih'den, o Ebu Hureyre’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim gaza etmeden ve içinden gaza etme niyetini geçirmeden ölürse, münafıklığın bir şubesi üzerine ölmüş olur" buyurdu.

 

İbn Sehm dedi ki: Abdullah b. el-Mübarek dedi ki: Bizim kanaatimize göre bu husus Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında idi.

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 2502; Nesai, 3097

 

AÇIKLAMA:          "Kim gaza etmeden ve içinden gaza niyetini geçirmeden ölürse ... " "Nura: kanaatimize göre" lafzındaki nun harfi ötreli olup; öyle sanıyoruz ki demektir. İbnu'l-Mübarek'in bu kanaati ihtimal dahilindedir. Başkaları ise bunun genel olduğunu söylemiştir. Maksat da şudur: Böyle bir işi yapan bir kimse bu nitelik bakımından cihaddan geri kalan münafıklara benzemiş olur. Çünkü cihadı terk etmek münafıklığın şubelerinden birisidir.

 

Bu hadiste, böyle bir fiili işlemeyi niyet etmeden ölen kimse hakkında sözkonusu olduğu şekilde yermenin, ibadet olan bir fiili işlemeyi niyet ettiği halde onu işlemeyeden ölen kimse hakkında söz konusu olmayacağına delil bulunmaktadır.

 

Mezhep alimlerimiz, namazı ilk vaktinde kılma imkanını bulduğu halde onu vakit içerisinde kılmak niyeti ile erteleyecek olup da namazı kılmadan ölse yahut da haccetmek imkanını elde ettikten sonra onu bir başka seneye erteleyip haccetmeden önce ölürse günahkar olur mu olmaz mı? hususunda farklı kanaatlere sahiptirler. Onlara göre daha sahih olan namazda değil de hac hususunda günahkar olduğu şeklindedir. Çünkü namazın vakti yakındır. Dolayısı ile hacdan farklı olarak ertelediği için bir kusur yaptığı söylenemez. Her ikisinde de günahkar olur denildiği gibi her iki halde de günahkar olmaz da denilmiştir. Hac hususunda genç olan değil de yaşlı olan günahkar olur diyen bir görüş de vardır. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

48/21- HASTALIĞIN YA DA BAŞKA BİR MAZERETİN GAZAYA ÇIKMAKTAN ALIKOYDUĞU KİMSENİN SEVABI