SAHİH-İ MÜSLİM |
CİHAD |
43/16- RİYAKARLIK VE İNSANLAR İŞİTSİN DİYE ÇARPIŞAN KİMSE CEHENNEM
ATEŞİNİ HAK EDER BABI
4900-152/1- Bize Yahya b. Habib el-Harisı tahdis etti. .. Süleyman b. Yesar dedi ki: İnsanlar ibu Hureyre'nin etrafından dağıldılar. Bunun üzerine [Şam
ahalisinden bir kişi olan Natil adındaki birisi] ona:
Ey üstad. Bize Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
dinlemiş olduğun bir hadisi naklet, dedi. Ebu Hureyre: Peki. Ben, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
şöyle buyururken dinledim dedi: "Kıyamet gününde insanlar arasında
aleyhine hüküm verilecek ilk kişi şehid düşmüş bir
adamdır. Bu kişi getirilecek ona nimetlerini hatırlatacak o da onları itiraf
edecek. (Yüce Allah ona): Peki bu nimetleri nasıl kullandın buyuracak. O: Senin
uğrunda şehid düşünceye kadar savaştım diyecek. Yalan
söyledin! Fakat sen bu cesur birisidir denilsin diye savaştın, nitekim denildi
buyuracak. Sonra da verdiği emir ile yüzü üstüne sürüklenip nihayet cehenneme
atılacak. Bir diğer adam da ilim öğrenmiş, öğretmiş, Kur'an
okumuş bir adamdır. O da getirilecek. Ona üzerindeki nimetlerini hatırlatacak,
o da bunları itiraf edecek. Bu nimetler ile nasıl am
el ettin buyuracak. O: ilim öğrendim, onu öğrettim ve senin uğrunda Kur'an okudu m diyecek. O: Yalan söyledin! Ama sen alimdir denilsin diye ilim öğrendin, güzel Kur'an okuyor denilsin diye Kur'an'ı
okudun. Nitekim denildi de buyuracak. Sonra verdiği emir ile yüzü üstüne
sürüklenecek ve nihayet cehenneme atılacak. Bir diğer adam ise Allah'ın
kendisine bolluk verip, bütün mal türlerinden kendisine verdiği bir kişidir.
Huzura getirilecek, ona nimetlerini hatırlatacak. O da onları itiraf edecek. O
nimetlerle ne amel ettin buyuracak. O: Senin infakta bulunulmasını sevdiğin ve
uğrunda senin için infakta bulunmadığım hiçbir yolu bırakmadım diyecek. O:
Yalan söyledin! Ama sen bu kişi pek cömerttir denilsin diye yaptın. Nitekim
denildi buyuracak. Sonra da verdiği emir ile yüzüstü sürüklendikten sonra
cehennem ateşine atılacak. "
Diğer tahric: Nesai, 3137
4901- ..
./2- Bunu bize Ali b. Haşrem de tahdis
etti. .. Süleyman b. Yesar
dedi ki: İnsanlar Ebu Hureyre'nin
etrafından dağılınca ona Natil eş-Şami
dedi ve hadisi Halid b. el-Haris'in hadisi ile aynı
şekilde rivayet etti.
AÇIKLAMA: "İnsanlar
Ebu Hureyre'nin etrafından
dağıldı. Şamlılardan birisi olan Natil ona: Ey üstad" dedi. Diğer rivayette ise "kendisine Natil eş-Şami denilen bir
adam" denilmektedir. Nati!'in isminin birinci
harfi nun olup elifden
sonra te harfi gelir. Adı Natil
b. Kays el-Hizami eş-Şami olup Filistin ahalisindendir. Tabiindendir. Babası sahabi idi. Natil kavminin büyüğü
idi.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şehid, alim ve cömert
ile onların yaptıkları işlerini Allah'tan başkası için yapıp cezalandırılmaları
ve cehenneme atılmaları hakkında söyledikleri riyakarlığın ağır haram olduğu ve
cezasının da pek şiddetli olduğuna delildir. Ayrıca amellerde ihlasın gereğine
de teşviki ihtiva etmektedir. Nitekim yüce Allah: "Onlar ancak Allah'a
dini onun için halis kılanlar olarak ibadet etmekle emrolundular"
(Beyyine, 5) buyurmaktadır. Ayrıca hadiste cihadın
fazileti hakkında varid olmuş genel ifadelerin bu
amelini yüce Allah'ın rızasını ihlasla isteyerek yapan kimseler hakkında
olduğuna delildir. Aynı şekilde alimlerin ve çeşitli hayır yollarında mallarını
infak edenlerin övülmesi ile ilgili bütün rivayetler de aynı şekilde bu işleri
yüce Allah için ihlasla yapanlar hakkında olduğunu göstermektedir.
(4901) "İnsanlar Ebu Hureyre'nin etrafından
dağılınca" yani önceleri etrafında toplanmış iken ayrılıp dağıldıklarında
demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
44/17- GAZA EDİP GANİMET
ALAN VE ALMAYAN KİMSENİN SEVABININ NE KADAR OLDUĞUNU BEYAN