SAHİH-İ MÜSLİM |
CİHAD |
32/5- ALLAH YOLUNDA
ÖLDÜRÜLEN KİMSENİN BORÇ DIŞINDA BÜTÜN GÜNAHLARININ BAĞIŞLANACAĞI
4857-11 7/1- Bize
Kuteybe b. Said tahdis etti. Bize Leys, Said b. Ebu Said'den tahdis etti. O,
Abdullah b. Ebu Katade'den, o Ebu Katade'yi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den diye tahdis ederken dinlemiştir. Buna göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) aralarında hutbe okumak üzere ayağa kalkmış ve kendilerine:
''Allah yolunda cihad ve Allah'a iman amellerin en faziletlisi olduğunu"
zikretmişti. Bunun üzerine bir adam ayağa kalkarak:
Ey Allah'ın Rasulü! Eğer
ben Allah yolunda öldürülecek olursam ne dersin benim bütün günahlarım
bağışlanır mı dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: "Şayet
sen sabreden, ecrini ümit eden, geri kaçmayarak ileri atılan birisi olarak
Allah yolunda öldürülürsen evet" buyurdu. Sonra Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Nasıl demiştin" sordu. Adam: Allah yolunda
öldürülürsem günahlarım bağışlanır mı ne dersin diye sordum dedi. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Eğer sen sabreden, ecrini ümit
eden, geri dönmeyerek ileri atılan birisi olarak (öldürülürsen) evet. Ama borç
müstesna. Şüphesiz Cebrail (aleyhisselam) bana bunu söyledi" buyurdu.
Diğer tahric: Tirmizi,
ı 712; Nesai, 3156, 3157
4858- .. ./2- Bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe ve Muhammed b. el-Müsenna tahdis edip dedi ki: Bize Yezid b.
Harun tahdis etti, bize Yahya b. Said, Said b. Ebu Said el-Makburi'den haber
verdi, o Abdullah b. Ebu Katade'den, o babasından şöyle dediğini rivayet etti:
Bir adam Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi ve: Allah yolunda
öldürülürsem ... ne dersin dedi ve hadisi Leys'in hadisi ile aynı manada
rivayet etti.
AÇIKLAMA: (4857)
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Allah yolunda öldürülmesi halinde
günahlarının bağışlanacağına dair soru soran kimseye: "Evet, eğer sen
Allah yolunda ... bunu bana Cebrail söyledi" buyruğunda şunlar
anlaşılmaktadır: Mücahidin öyle büyük bir fazileti vardır. Bu da insanların hakları
dışında bütün günahlarının kefaret olunması (bağışlanması)dır. Günahlarının
bağışlanması sözkonusu edilen bu şartlarla gerçekleşir. Bunlar da mücahidin
sabreden, ecrini uman, geri kaçmayıp ileri atılan bir kimse olmasıdır. Ayrıca
hadisten amellerin niyet ve yüce Allah'a ihlas ile yapılmadıkça fayda
vermeyeceği hükmü de anlaşılmaktadır.
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Arkasını dönmeyip ileri atılan" buyruğu
muhtemelen bir zaman ileri giden bir zaman arkasını dönüp çekilen kimseleri
dışarıda tutmak için kullanılmış olabilir. Muhtesib (ecrini uman) ise amelini
yüce Allah için ihlasla yapan kimse demektir. Eğer taasscub (kavmiyetçilik
gibi) ganimet, ün kazanmak ya da buna benzer bir amaç için savaşacak olursa
onun böyle bir sevap kazanması da başka bir sevap kazanması da sözkonusu
değildir.
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Borç müstesna" buyruğunda Ademoğullarının
bütün haklarına dikkat çekilmekte, cihadın, şehid olmanın ve daha başka iyi
amellerin Ademoğullarının haklarına kefaret olmayacağına, ancak yüce Allah'ın
haklarına kefaret olacağı anlaşılmaktadır.
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Evet" buyurduktan sonra "borç
müstesnd" buyurması derhal ona vahiy geldiği şeklinde açıklanmıştır.
Bundan dolayı "borç müstesnd, şüphesiz bunu bana Cebrail söyledi"
buyurmuştur. Allah en iyi bilendir.
4859-118/3- Bize Said b.
Mansur da tahdis etti, bize Süfyan, Amr b.
Dinar'dan tahdis etti, o
Muhammed b. Kays'dan rivayet etti. (H.) Dedi ki:
Bize Muhammed b. Aclan
da Muhammed b. Kays'dan tahdis etti, o Abdullah b. Ebu Katade'den, o
babasından, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den diye rivayet etti.
İkisinden biri arkadaşına göre şu fazlalığı da zikretti: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) minber üzerinde iken bir adam huzuruna gelerek:
Kılıcımla vuruşursam ...
ne dersin dedi ve el-Makburi'nin hadisi ile aynı manada rivayet etti.
Diğer tahric: Nesai,
3158
AÇIKLAMA: "Bize
Said b. Mansur tahdis etti ... Ebu Abdullah b. Ebu Katade'den rivayet
etti." Burada: Bize İbn Aclan da tahdis etti diyen kişi Süfyan'dır.
4860-119/4- Bize
Zekeriyya b. Yahya b. Salih el-Mısri tahdis etti, bize elMufaddal-yani b.
Fedale- Ayyaş'dan -ki o b. Abbas el-Kitbani'dir-dan tahdis etti, o Abdullah b.
Yezid Ebu Abdurrahman el-Hubuli'den, o Abdullah b. Amr b. el-As’DAN rivayet
ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Borcun dışında şehidin
bütün günahlan bağışlanır" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Ayyaş
b. Abbas el-Kitbani" birinci isim "Ayyaş" şin iledir. İkincisi
ise sin ile (Abbas)dir. El-Kitbani ise kesreli kaf'dan sonra sakin te ile olup
Ruayn'ın bir kolu olan "Kitbani'e mensuptur.
4861-120/5- Bana Zuheyr
b. Harb da tahdis etti ... Abdullah b. Amr b. el-As’DAN rivayete göre Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah yolunda öldürülmek borç dışında her şeye
kefarettir" buyurdu.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: