SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD

 

30/3- ALLAH YOLUNDA SABAH VE ÖĞLEDEN SONRA SEFERE ÇIKMANIN FAZİLETİ BABI

 

4850-112/1- Bize Abdullah b. Mesleme b. Ka'neb tahdis etti ... Enes b. Malik dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den: "Allah yolunda sabahleyin bir gidiş yahut öğleden sonra bir gidiş dünyadan ve içindekilerden şüphesiz hayırlıdır" buyurdu.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

4851-113/2- Bize Yahya b. Yahya tahdis etti. .. Sehl b. Sa'd es-Said! Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kulun Allah yolunda sabahleyin bir gidişi dünyadan ve içindekilerden hayırlıdır" buyurdu.

 

 

 

4852-114/3- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe ve Zuheyr b. Harb da tahdis edip dedi ki: ... Sehl b. Sa'd es-Said! Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den: "Sabah yahut öğleden sonra Allah yolunda (sefere) çıkmak dünyadan ve içindekilerden hayırlıdır" buyurdu.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 2794; Nesai, 3118;

 

AÇIKLAMA:          Rasulutlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Allah yolunda sabahleyin ya da öğleden sonra bir gidiş dünyadan ve içindekilerden hayırlıdır" buyruğunda geçen gayn harfi fethalı olarak "gadve" günün ilk vakitlerinden itibaren zevale kadar olan zamanda bir çıkış anlamındadır. Ravha ise zevalden günün sonuna kadar gidişi demektir. Buradaki "ev: veya" taksim içindir şüphe ifade etmiyor. Yani sabah gidişde de bu sevap elde edilir, öğleden sonra gidişde de aynı şekilde bu sevap kazanılır. Zahirinden anlaşıldığı üzere böyle bir sevap, kendi şehrinden sabah ya da öğleden sonra gidişe mahsus değildir. Aksine bu sevap, gazaya gitmek üzere her sabah ya da öğleden sonra çıkış ile elde edilir. Aynı şekilde savaş yerinde sabah ve öğleden sonra çıkışın hükmü de böyledir. Çünkü bunların hepsine Allah yolunda sabah ve öğleden sonra çıkış adı verilir.

 

Bu hadisin anlamına gelince; Allah yolunda sabah ve öğleden sonra çıkmanın fazileti ve sevabı bir insanın tümüne Malik olması ve tamamı ile onun nimetinden yararlanması tasavvur olunması halinde dünyanın bütün nimetlerinden daha hayırlıdır. Çünkü dünya nimetleri geçicidir, ahiret nimetleri ise kalıcıdır. Kadı lyaz dedi ki: Bu hadisin ve buna benzer ahiretin durumları ve sevabının dünyanın durumlarına benzetilerek dünyadan ve dünyadaki her şeyden hayırlı olduğunun temsili ifade edilmesi, bir kimse dünyaya ve dünya içindekilere Malik olup, ahiret ile ilgili hususlarda infak etmesi hali ile alakalıdır. Bu açıklamayı yapan kişi buradaki temsili ifade mutlak olarak Zahirinden anlaşıldığı gibi kalıcı olanın fani olana benzetilmesi demek değildir. Allah en iyi bilendir.

 

 

 

 

4853-114(M)/4- Bize İbn Ebu Ömer de tahdis etti, bize Mervan b. Muaviye, Yahya b. Said'den tahdis etti, o Zekvan b. Ebu Salih'den, o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Eğer ümmetimden ... bir takım adamlar olmasaydı" buyurdu ve hadisin geri kalanını zikretti. Ayrıca hadiste: "Ve hiç şüphesiz Allah yolunda bir sabah yahut bir öğleden sonra gidiş dünyadan ve içindekilerden hayırlıdır" buyurdu.

 

 

AÇIKLAMA:          "Bize İbn Ebu Ömer de tahdis etti, bize Mervan b. Muaviye, Yahya b. Said’DEN tahdis etti." Senet bizim diyarımızdaki bütün nüshalarda bu şekildedir. Ebu Ali el-Gass2101 de el-Culadi rivayetinden böylece nakledip şunları söylemiştir: İbn Mahan'ın nüshasında da: Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Mervan tahdis etti diye vaki olmuş olup İbn Ebu Ömer'in yerine İbn Ebu Şeybe'yi zikretmektedir. O: Doğrusu birincisidir demiştir.

 

 

 

 

4854-115/5- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, İshak b. İbrahim ve Zuheyr b. Harb -lafız Ebu Bekir ve İshak'a ait olmak üzere- de tahdis etti. İshak: Bize el-Mukri', Abdullah b. Yezid, Said b. Ebu Eyyub’DAN haber verdi derken diğer ikisi tahdis etti dedi. (Said dedi ki) Bana Şurahbil b. Şerik el-Meafiri, Ebu Abdurrahman el-Hubuli'den şöyle dediğini tahdis etti: Ebu Eyyub'u şöyle derken dinledim: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Allah yolunda sabah yahut öğleden sonra bir gidiş, üzerinde güneşin doğup battığı her şeyden hayırlıdır" buyurdu.

 

Diğer tahric: Nesai, 3119;

 

 

 

4855- .. ./6- Bana Muhammed b. Abdullah b. Kuhzaz tahdis etti, bize Ali b. el-Hasan, Abdullah b. el-Mübarek'den tahdis etti, bize Said b. Ebu Eyyub ve Hayve b. Şureyh haber verdi. İkisinden her biri de şöyle dedi: Bana Şurahbıl b. Şerik , Ebu Abdurrahman el-Hubuli'den tahdis ettiğine göre o Ebu Eyyub el-Ensari'yi şöyle derken dinlemiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu deyip tamamen aynısını rivayet etti.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

31/4- YÜCE ALLAH'IN MÜCAHİD İÇİN CENNETTE HAZIRLAMIŞ OLDUĞU DERECELERİN BEYANI