SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD VE SİYER

 

50/52- ZATURRİKA GAZVESİ

 

4676-149/1- Bize Ebu Amir, Abdullah b. Berrad el-fş'ari ve Muhammed b. el-Ala el-Hemdani -lafız Ebu Amir'e ait olmak üzere- tahdis edip, dediler ki: Bize Ebu Üsame, Bureyde b. Ebu Burde'den tahdis etti, o Ebu Burde'den, o Ebu Musa'dan şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte bir gazaya çıkmışlık. Biz allı kişi olup aramızda bir deveye nöbetleşe biniyorduk. Bundan dolayı ayaklarımızda yaralar açıldı. Benim de ayaklarımda yaralar açıldı, tırnaklarım düştü. Bundan dolayı ayaklarımıza bezler sarıyorduk. Bu sebeple buna -ayaklarımıza bağladığımız bez parçalarından ötürü- Zaturrika gazvesi adı verildi.

Ebu Burde, dedi ki: Ebu Musa bu hadisi tahdis ettikten sonra bundan hoşlanmaz oldu. (Ebu Burde), dedi ki: Sanki amelinden bir şeyi ifşa etmiş oldu diye bundan hoşlanmadı, dedi. .

Ebu Üsame, dedi ki: Bureyde’DEN başkaları da bana fazladan: "Allah bunun mükafatını verecektir" dedi.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 4128;

 

AÇIKLAMA:          "Altı kişi aramızda bir deveye nöbetleşe biniyorduk." Yani bizden her birimiz bir nöbet ona biniyordu.

 

Buradan eğer bineğe zarar vermeyecekse böyle bir uygulamanın caiz olduğu hükmü anlaşılmaktadır.

 

"Ayaklarımızda yara oldu." Yalın ayak olduğumuz için ayaklarımız yaralandı.

"Bundan dolayı ona zaturrika adı verildi." Bu gazaya bu ismin veriliş sebebi hususunda doğru olan budur. Ayrıca bu gazaya orada beyaz siyah ve kırmızı renkler bulunan bir dağ sebebi ile bu adın verildiği söylendiği gibi orada bulunan bir ağacın adının verildiği yahut da sancaklarında yamaların bulunduğu için bu adın verildiği de söylenmiştir. Bütün bunlar sebebi ile bu adın verilmiş olma ihtimali de vardır.

 

"Amelinin bir kismını açıklamış olduğundan ötürü hoşlanmadı." Buradan, salih amelleri kulun yüce Allah'a itaat uğrunda katlandığı meşakketleri saklamanın ve böyle bir şeyin hükmünü açıklamak gibi bu hususta kendisine uyulması ve benzeri maslahatlar olmadıkça ondan herhangi bir şeyi açığa vurmamanın müstehap olduğu anlaşılmaktadır. İşte selefin bu gibi hususları haber verdikleri görülen halleri buna göre yorumlanır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

51/53- GAZADA KAFİRİN YARDIMINI ALMANIN MEKRUH OLDUĞU BABI