SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD VE SİYER

 

47/49- ERKEKLERLE BİRLİKTE KADINLARIN DA GAZAYA ÇIKMASI BABI

 

4657-134/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Yezid b. Harun tahdis etti, bize Hammad b. Seleme, Sabit’den haber verdi. O Enes’den rivayet ettiğine göre Um Süleym, Huneyn günü bir hançer edindi. Hançer'i yanında idi. Ebu Talha onu görünce: Ey Allah'ın Rasulü! Şu Um Süleym'in yanında bir hançer var, dedi.

 

Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: "Bu hançer ne oluyor" buyurdu. Um Süleym: Bana müşriklerden birisi yaklaşacak olursa onunla karnını deşmek için bu hançeri edindim, dedi.. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gülmeye başladı. Um Süleym: Ey Allah'ın Rasulü! Bizim dışımızda olup seni bırakıp bozguna uğrayan Tulaka'dan olan kimseleri öldür, dedi. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Um Suleym! Allah kafi gelmiş ve iyi yapmıştır" buyurdu.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Um Suleym, Huneyn günü bir hançer edindi." İtimat edilen nüshalarda bu şekilde "Huneyn günü" denilmektedir. Bazılarında ise Hayber günü denilmiştir. Doğrusu da budur. Hançer ise ha harfi kesreli (hincer) ve fethalı olarak da söylenir. Kadı Iyaz şerhte sadece fethalı söyleyişi sözkonusu etmiştir. Ama el-Meşarik adlı eserinde her ikisini de sözkonusu etmiş fethalı söyleyişi tercih etmiştir. El-Cevheri ise sadece kesreli söyleyişi zikretmiştir. Ama ikisi de birer söyleyiştir. Hançer iki tarafı keskin büyükçe bir bıçaktır.

 

Bu hadiste kadınlarla birlikte gazaya çıkılacağı hükmü anlaşılmaktadır.

 

Caiz olduğu üzerinde icma vardır.

 

"Karnını dEşecceğim" yaracağım demektir.

 

"Bizim dışımızdaki tulakayı öldür." Tulaka Mekke'nin fethedildiği günü Mekke ahalisine denilir. Onlara bu ismin veriliş sebebi Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onları karşılıksız serbest bırakmasıdır. Onların Müslüman oluşlarında bir parça zayıflık vardı. Bu sebeple Um Süleym onların münafık olduklarına ve geri bırakıp kaçmalan, bozguna uğramalan ve başka sebepler dolayısı ile öldürülmeyi hak ettiklerine inanmışb.

 

"Bizim dışımızda" bizden başka olanlar demektir.

 

 

 

 

4658- .. ./2- Bunu bana Muhammed b. Hatim de tahdis etti, bize Behz tahdis etti, bize Hammad b. Seleme tahdis etti, bize İshak b. Abdullah b. Ebu Talha, Enes b. Malik'den Um Suleym'in Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile ilgili kıssası hakkında Sabit'in hadisinin aynısını rivayet etti.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

4659-135/ ... Bize Yahya b. Yahya tahdis etti, bize Cafer b. Süleyman, Sabit'den haber verdi, o Enes b. Malik'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Um Suleym ile gazaya çıkardı. Yine gazaya çıktığı zaman Ensar’DAN onunla birlikte su taşıyan ve yaralıları tedavi eden kadınlar olurdu. 

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 253; Tırmizi, 1575

 

AÇIKLAMA:          "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kadınlarla birlikte gazaya çıkar onlar da su taşır ve yaralıları tedavi ederdi." Bu hadisten gazaya kadınların da çıkabileceği ve su taşımak, tedavi ve benzeri hususlarla onlardan yararlanılabileceği anlaşılmaktadır. Onların bu tedavileri kendi mahremleri ve eşleri için idi. Bu durumda olmayan erkekleri tedavi etmeleri ise ihtiyaç duyulan yer dışında, ten teması sözkonusu olmuyordu.

 

 

 

 

4660-136/3- BanaAbdullah b. Abdurrahman ed-Darimi tahdis etti, bize Abdullah b. Amr -ki o Ebu Ma'mer el-Minkafı'dir- tahdis etti, bize Abdulvaris tahdis etti, bize Abdulaziz -ki b. Suhayb'dır- Enes b. Malik'den şöyle dediğini tahdis etti: Uhud gününde insanlardan bazı kimseler Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanından uzaklaşıp bozguna uğradılar. Ebu Talha ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in önünde kalkan ile onu kapatmış ve himaye ediyordu. Ebu Talha çok şiddetli (hızlı) ok atan iyi okçu bir adamdı. O gün iki yahut üç yay kırdı. Yanından beraberinde bir torba ok bulunan bir adam geçiyor (Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ) ona hemen: "Onu Ebu Talha için saç" buyuruyordu. Allah'ın Nebisi de uzanıp düşmana bakıyor ama Ebu Talha: Ey Allah'ın Nebisi! Babam anam sana feda olsun. Uzanıp durma. Düşmanın oklarından bir ok sana isabet eder. Göğsüm senin göğsünü n önünde siper olsun diyordu.

 

(Enes devamla}"dedi ki: Ben Ebu Bekir kızı Aişe ve Um Suleym'in eteklerini yukarı kaldırmış baldırlarının halhal yerlerini görüyordum. Omuzları üzerinde su kırbalarını taşıyorlar sonra o suları (savaşçıların) ağızlarına boşaltıyorlar sonra tekrar dönüp o kırbaları dolduruyor tekrar gelip onların ağızlarına boşaltıyorlardı. Uyuklamaktan dolayı da Ebu Talha'nın elinden kılıç iki ya da üç defa düşmüştü.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 1880 -muhtasar-, 3811, 4064

 

AÇIKLAMA:          "Ebu Ma'mer el-Minkarı" ismindeki Minkarı nisbetinde mim harfi kesreli nun sakin kaf fethalıdır. Minkar b. Ubeyd b. Mukais b. Amr b. Ka'b b. Sa'd b. Zeyd b. Menat b. Temim b. Murre b. Ed b. Talha b. İlyas b. Mudar b. Nizar b. Mead b. Adnan'dır.

 

"Bir kalkan ile onu koruyordu." Yani kaHrlerin silahına karşı onu korumak için bir kalkan ile onu himaye ediyordu.

 

"Baldırlarının halhal yerlerini görüyordum." Hademin tekili hademe olup halhal demektir. "Suk" ise sak (baldır)ın çoğuludur. Bu şekilde hal hal yerlerinin görülmesi yasaklanmış değildir. Çünkü bu kadınlara hicabın emredilip onlara bakmanın haram kılınmasından önce Uhud günü olmuştu. Ayrıca burada onun baldıra bakma kastının bulunduğunu sözkonusu etmemektedir. Bu sebeple bu, bu görmesinin kasıt olmaksızın aniden ve sürdürmediği bir bakış olduğu şeklinde yorumlanır.

 

"Göğsüm göğsüne siper olsun." Bu Ebu Talha'nın övünülecek menkıbelerinden birisidir.

 

"Omuzlarında" sırtlarında taşıyoriardı.

 

Bu hadiste, gazada kadınların savaş esnasında mücahidlerin su ihtiyacını karşılamak ve benzeri sebepler dolayısı ile erkekleri ile ihtilat edebilecekleri anlaşılmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

48/50- GAZAYA KATILAN KADINLARA RADH VERİLİR, TAM PAY VERİLMEZ VE SAVAŞ ESNASINDA ÇOCUKLARIN ÖLDÜRÜLMESİNİN YASAK OLDUĞU BABI