SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD VE SİYER

 

46/48- YÜCE ALLAH'IN: "SİZİN ELLERİNİZİ ONLARDAN ÇEKENDİ" (FETH, 24) AYETİ BABI

 

4656-133/1- Bana Amr b. Muhammed en-Nakid tahdis etti, bize Yezid b. Harun tahdis etti, bize Hammad b. Seleme, Sabit'den haberverdi. O Enes b. Malik’DEN rivayet ettiğine göre Mekkelilerden seksen adam Tenin dağından silahlı bir şekilde Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in üzerine indiler. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ve ashabını gafi! avlamak istiyorlardı. O ise onları savaşmaksızın yakaladı ve onları öldürmedi. Bunun üzerine yüce Allah: "O sizi kendilerine karşı muzaffer kıldıktan sonra Mekke'de onların ellerini sizden, sizin ellerinizi onlardan çekendi" (Feth, 24) buyruğunu indirdi.

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 2688; Tirmizi, 3264

 

AÇIKLAMA:          "Onu gafil avlamak istiyorlardı." Gafi! olduğu bir halde iken ona baskın yapmak istiyorlardı.

 

"Onları savaşsız yakaladı." Buradaki (savaşsız anlamını verdiğimiz) "silmen" lafzını iki şekilde zaptetmişlerdir. Birincisi sin ve lam harfleri fethalı, ikincisi ise sin harfi kesreli, lam harfi hem sakin hem fethalı okunuşudur. Humeydi, dedi ki: Bu barış yolu ile onları yakaladı demektir. Kadı Iyaz elMeşarik adlı eserinde, dedi ki: Çoğunluk bunu bu şekilde zaptetmişlerdir. Hem Meşarik de hem Şerhte. Ama birinci rivayet daha açıktır. Onları esir aldı demektir. Çünkü selm esir almak demektir demiştir. Kadı Iyaz ise lam ve sin harflerinin fethalı okunacağını (selemen şeklinde) kesin bir dille ifade etmiş ve bundan kasıt onların teslimiyet gösterip boyun eğmeleri sureti ile yakaladı demek olur. Yüce Allah'ın: "Ve onlar size teslimiyetlerini arz ederlerse" (Nisa, 90) buyruğunda olduğu gibi. Burada da inkiyat ve itaat demektir. Bu ise tekil ikil ve çoğul hakkında kullanılan bir mastardır. İbnu'l Esir, dedi ki: Olaya daha uygun okuyuş budur. Çünkü onlar barış ya ltı ile yakalanmadılar. Zorla ve yenik düşürülerek yakalandılar. Kendisi de acizliklerinden teslim oldular. Ayrıca şunları söylemektedir: Diğer görüşün de açıklanabilir bir tarafı vardır. O da onlarla savaşılmayınca baskın yapanlar da kendilerini onlara karşı savunmaktan ve onlardan kurtulmaktan acze düşünce esir olmaya razı oldular. Böylelikle onlarla bu hususta barış yapılmış gibi oldu.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

47/49- ERKEKLERLE BİRLİKTE KADINLARIN DA GAZAYA ÇIKMASI BABI