SAHİH-İ MÜSLİM |
CİHAD VE SİYER |
41/43- EBU CEHİL'İN
ÖLDÜRÜLMESİ BABI
4638-118/1- Bize Ali b. Hucr es-Sa'di tahdis etti, bize İsmail
-yani b. Uleyye- tahdis
etti, bize Süleyman et-Teymi tahdis
etti, bize Enes b. Malik tahdis edip, dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim bizim için Ebu
Cehil'in ne yaptığına bakacak" buyurdu. Hemen İbn
Mesud gitti. Onu Afra'nın
iki oğlunun vurmuş ve yere sermiş olduklarını gördü. İbn
Mesud sakalından tutup, sen Ebu
Cehil misin, dedi. O: Öldürdüğünüz -yahut kavminin öldürdüğü- bir adamın üstüne
mi, dedi.
(Ravi),
dedi ki: Ebu Midez, dedi
ki: Ebu Cehil: Keşke bir çiftçiden başkası beni
öldürseydi, dedi.
Diğer tahric: Buhari, 3962, 3963, 4020
4639- ..
./2- Bize Hamid b. Ömer el-Beklavi
tahdis etti, bize Mu'temir tahdis edip, dedi ki: Babamı şöyle derken dinledim: Enes
bize tahdis edip, dedi ki: Allah'ın nebisi: "Ebu Cehil'in ne yaptığını benim için kim öğrenir"
buyurdu. Sonra hadisi İbn Uleyye'nin
hadisi gibi Ebu Midez'in
sözünü de İsmail'in zikrettiği gibi rivayet etti.
AÇIKLAMA: "Ebu Cehil'in ne yaptığına bizim için kim bakmak
ister?" Yani onun hakkında soru sormasının sebebi Müslümanların bununla
sevinmesi ve onun şerrinin Müslümanlardan uzak kalması için öldüğünü bilmek
istemekti.
Afra'nın iki oğlu onu yere yatırıncaya kadar vurdu." Buradaki
"berede: yere yatırıncaya kadar" ibaresi bazı nüshalarda bu şekilde
bazı nüshalarda da kaf ile: bereke
diye kaydedilmiştir. Kaf ile manası yere yıkıldı, dal ile manası ise öldü
demektir. Çünkü bir kişi öldüğü zaman onun için "berede" denilir.
Kadı lyaz, dedi ki: Cumhurun rivayeti
"berede" şeklindedir. Bazıları ise bunu kaf
ile rivayet etmiştir. (Kadı lyaz devamla), dedi ki:
Ama birincisi (berede) bilinen rivayettir demiştir. Kadı Iyaz'ın
açıklamaları bunlardır.
Muhakkik bir topluluk
ise kaf ile rivayeti (bereke)
tercih etmiş ve Afra'nın iki oğlunun onu yere yatmış
halde bıraktığını kabul etmişlerdir. (Tercüme de buna binaen böyle
yapılmıştır). İşte bunun neticesinde Müslim'in zikrettiği şekilde İbn Mesud ile konuşmuştur. Onunla
bunun dışında konuştuğu daha. başka şeyler de vardır. Ve bu konuşmalar
Müslim’den başka kaynaklarda zikredilmiştir. İbn Mesud ise onun işini bitiren ve başını kesendir.
"Öldürdüğünüz bir
adamın üstünde mi" yani benim için sizin beni öldürmenizden daha
utanılacak bir şey yoktur.
"Keşke çiftçiden
başkası beni öldürseydi" Ekkar, ziraatçi ve çiftçi demektir. Araplara göre çiftçilikle
uğraşmak bir eksikliktir. Ebu Cehil bu sözleri ile
kendisini öldüren Afra'nın iki oğluna işaret etmişti.
Afra'nın oğulları da ensardan
idi. Ensar ise ziraat ve hurma bahçeleri olan
kimselerdi. Yani keşke beni öldüren bir kişi çiftçi olmasaydı ben onu daha çok
arzu eder ve bu benim için daha şereftendirici olur,
bundan dolayı da benim için bir eksiklik olmazdı demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
42/44- YAHUDİLERİN
TAĞUTU, KA'B BİN EL-EŞREF'İN ÖLDÜRÜLMESİ BABI