SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD VE SİYER

 

33/35- MEKKE'NİN FETHİNDEN SONRA SABRAN (ÖLENE KADAR HAPSEDİLMEK SURETİ İLE) HİÇBİR KUREYŞLİ ÖLDÜRÜLMEYECEKTİR BABI

 

4603-88/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Ali b. Mushir ve Veki', Zekeriyya’DAN tahdis etti, o Şa'bi’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Bana Abdullah b. Muti', babasından şöyle dediğini haber verdi: Mekke'nin fethedildiği günü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem}'i: "Bugünden itibaren kıyamet gününe kadar hiçbir Kureyşli sarban (ölene kadar hapsedilmek sureti ile) öldürülmeyecektir" buyururken dinledim.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

 

4604-89/2- Bize İbn Numeyr tahdis etti, bize babam tahdis etti, bize Zekeriyya bu isnad ile tahdis etti ve şunları ekledi: (Abdullah b. Muti'), dedi ki: O gün Kureyş'ten olup adı asi olanlardan Muti' dışında kimse Müslüman olmadı. Onun da adı el-Asi idi de Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona Muti' adını verdi.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Bugünden sonra kıyamet gününe kadar hiçbir kureyşli sabran (ölene kadar hapsedilmek sureti ile) öldürülmeyecektir." İlim adamları der ki: Buyruk, Kureyşlilerin hepsinin Müslüman olacağı ve Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem}'den sonra kendileri ile savaşılıp sarban öldürülen diğer başkalarının irtidat ettikleri gibi onlardan kimsenin irtidat etmeyeceğini bildirmek manasınadır. Yoksa kasıt onların zulme uğrayarak sabran öldürülmeyecekleri demek değildir. Çünkü bundan sonra Kureyş'in başına bilinen hususlar gelmiş bulunuyor. Allah en iyi bilendir.

 

"O gün Kureyş'in el-As ismini taşıyanları arasından Muti'den başka kimse Müslüman olmadı. Onun da adı el-Asi idi de Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona Muti' adını verdi." Kadı Iyaz, dedi ki: Buradaki "usaat" özel isimlerden birisi olan "el-As"in çoğuludur. Bir sıfat değildir. Yani el-As b. Vail es-Sehmi, el-As b. Hişam Ebu'l-Bahteri, el-As b. Said b. el-As b. Umeyye, el-As b. Hişam b. el-Muğire el-Mahzumi, el-As b. Münebbih b. el-Haccac ve daha başkaları isimleri el-As olanlar arasından yalnızca el-As b. el-Esved el-Uzri Müslüman olmuştur. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'de onun adını değiştirip adını "Muti'" yaptı. Yoksa (sıfat anlamıyla) Kureyşin asilerinin ve azgınlarının hepsi -yüce Allah'a hamd olsun- Müslüman oldu. Ama Ebu Cendel b. Suheyr b. Amr -müslüman olan kimselerden olduğu halde-in ismini değiştirmemiştir. Çünkü onun da adı el-As idi. Eğer bu sahih ise bunun sebebi künyesinin (Ebu Cendel)'in daha yaygın olması ve adının bilinmeyip haberi veren kimsenin onun adını bilmemiş olmasından dolayıdır. Bu sebeple Muti b. el-Esved'i istisna ettiği gibi onu istisna etmemiştir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

34/36- HUDEYBİYE'DE HUDEYBİYE BARIŞI BABI