SAHİH-İ MÜSLİM |
CİHAD VE SİYER |
27/29- NEBİ (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'İN KAFİR HÜKÜMDARLARA, KENDİLERİNİ
AZİZ VE CELİL ALLAH'A DAVET ETMEK ÜZERE YAZDIĞI MEKTUPLAR BABI
4585-75/1- Bana Yusuf b. Hammad el-Ma'ni tahdis etti, bize
Abdula'la, Said'den tahdis etti, o Katade'den, o Enes'den rivayet ettiğine göre
Allah'ın Nebi'si (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kisra'ya, Kayser'e, Necaşi'ye ve
her bir cebbara kendilerini yüce Allah'a davet ettiği mektuplar yazdı. Burada
sözü edilen Necaşi, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını kıl(dır)dığı
Necaşi değildir.
Diğer tahric: Tirmizi,
2716;
4586- ..
./2- Bunu bize Muhammed b. Abdullah er-Ruzi de tahdis etti, bize Abdulvehhab b.
Ata, Said'den tahdis etti, o Katade'den rivayet etti. Bize Enes b. Malik, Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynısını tahdis etti. Bununla birlikte o:
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını kıl(dır)dığı Necaşi değildi
demedi.
4587- ..
./3- Bunu bana Nasr b. Ali el-Cahdamı de tahdis etti, bana babam haber verdi,
bana Halid b. Kays, Katade’DEN tahdis etti, o Enes’DEN diye rivayet etti ve
rivayetinde "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in cenaze namazını
kıl(dır)dığı Necaşi değildir ibaresini zikretmedi."
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bana
Yusufb. Hammad el-Ma'ni tahdis etti." Bu "Ma'n"e nisbet ile nun
harfi kesreli sonundaki ye şeddelidir. Sem'anı, dedi ki: O Ma'n b. Zaide'nin
çocuklarındandır.
"Bana Yusuf b.
Hammad el-Ma'ni tahdis etti." (4586) "Bize Muhammed b. Abdullah
er-Ruzi tahdis etti ... Bize Enes b. Malik tahdis
etti." Müslim, dedi ki (4587) "Bunu bana Nasr b. Ali el-Cahdamı de
tahdis etti... Katade Enes’DEN rivayet etti." Bu üç senetteki ravilerin
tamamı Basralıdıl. Muhammed b. Abdullah er-Ruzi de Basralı ve Bağdatlı'dır.
Böyle olması ise, dediğimi nakz etmez. İkinci isnadda da Katade'nin Enes'den
hadisi sema yoluyla aldığı açıkça ifade edilmektedir. Böylelikle şayet birinci
yolu kaydetmekle yetinmiş olsaydı korkulan karışıklık ortadan kalkmış
olmaktadır.
(4585) "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Kisra'ya, Kayser'e ...
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını kıl(dır)dığı Necaşi
değildir." Kisra kaf harfi kesreli ve fethalı (kesra) olarak da söylenir.
Fars krallarından her birine verilen bir lakaptır. Kayser ise Rum krallarının
lakabıdır. Necaşi Habeş hükümdarlarının her birisine verilen lakaptır. Hakan da
Türk hükümdarlarının her birisinin adıdır. Firavun Kıptilere hükümdar olan
herkese denilir. Aziz ise Mısır hükümdarların her birine verilen ünvandır.
Tubba ise Himyerlilerin her bir hükümdarının adıdır.
Bu hadis-i şerifte kafirlerle yazışıp onları İslam'a davet etmenin caiz olduğu,
mektup ile ve vahid haber ile de am el edilebileceği hükmü anlaşılmaktadır.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
28/30- HUNEYN
GAZVESİ HAKKINDA BİR BAB