SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD VE SİYER

 

25/27- GANİMET YİYECEGİNDEN YEMENİN CAİZ OLDUĞU BABI

 

4580-72/1- Bize Şeyban b. Ferruh tahdis etti, bize Süleyman -yani b. el-Muğire- tahdis etti, bize Humeyd b. Hilal, Abdullah b. Muğaffel'den şöyle dediğini tahdis etti: Hayber gününde bir tulum iç yağı ele geçirdim. Onu sıkı sıkı tuttum ve: Bugün bundan kimseye bir şey vermeyeceğim, dedim. Dönüp baktığımda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bana gülümsemekte olduğunu gördüm.

 

Diğer tahric: Buhari, 3153, 4214, 5508; Ebu Davud, 2702; Nesai, 4447

 

 

 

4581-73/2- Bize Muhammed b. Beşşar el-Abdi tahdis etti, bize Behz b. Esed tahdis etti, bize Şu'be tahdis etti, bana Humeyd b. Hilal tahdis edip, dedi ki: Abdullah b. Muğaffel'i şöyle derken dinledim: Hayber gününde bize içinde yiyecek ve iç yağı bulunan bir tulum atıldı. Onu almak üzere ben de ileri atıldım. Dönüp baktığımda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i gördüm ve ondan utandım.

 

 

 

4582- .. ./3- Bunu bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Ebu Davud tahdis etti, bize Şu'be bu isnad ile tahdis etti ancak o: (İçinde) iç yağı bulunan bir tulum" demiş ve "yiyecek" lafzını zikretmemiştir.

 

 

AÇIKLAMA:          Bu babta Abdullah b. Muğaffel'in Hayber gününde eline bir tulum iç yağı geçirdiği ile ilgili hadis yer almaktadır. Bir rivayette ise (4581) "bize içinde yiyecek ve iç yağı bulunan bir tulum atıldı demiştir." Cirab: tulum cim harfi kesreli ve fethalı olmak üzere iki türlü söylenir (cerab şeklinde) Kesreli söyleyiş ise daha fasih ve daha meşhurdur. Deriden yapılmış bir kaba denilir.

 

Bu hadis-i şerifte dar-ı harbde ganimet malı olan yiyecekten yemenin mübah olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Kadi Iyaz, dedi ki: Müslümanlar dar-ı harbde bulundukları sürece harbilerin yemeklerinden yemenin caiz olduğu üzerinde ilim adamları icma etmişlerdir. Ondan ihtiyaçları kadarı ile yerler. İmamın izni ile de izni olmadan da caizdir. İlim adamlarından hiçbir kimse onun iznini şart koşmuş değildir. Zührı bundan müstesnadır. Büyük bir çoğunlukla da o yiyecekten dar-ı islamın mamur bölgelerine bir şeyler alıp çıkarmasının caiz olmadığını söylemişlerdir. Eğer çıkaracak olursa onu tekrar ganimetler arasına katması gerekir. Evzai ise gerekmez demiştir. İlim adamlarının icmaları ile dar-ı harbde olsun başkaları olsun ondan bir şey satmak caiz değildir. Ganimet alanların dışındakilere ondan herhangi bir şey satılacak olursa onun bedeli onun ganimeti sayılır.

 

Savaş halinde iken onların bineklerine binip, elbiselerini giymek ve silahlarını kullanmak icma ile caizdir. Bunun için imamın iznine ihtiyaç yoktur. Evzai ise iznini şart kabul ederek diğer fukahaya muhalefet etmiştir.

 

Bu hadiste yahudilerin kestikleri hayvanların iç yağlarını yemenin caiz olduğuna delildir. Hayvanların iç yağlarını yemek yahudilere haram kılınmış olsa dahi. Bu, Malik, Ebu Hanife, Şafii ve ilim adamlarının büyük çoğunluğunun görüşüdür. Şafii, Ebu Hanife ve cumhur bunda mekruhluk yoktur derken Malik mekruhtur demiştir. Maliki mezhebine mensup Eşheb ve İbnu'lKasım ile İmam Ahmed mezhebine mensup bazı ilim adamları bu iç yağlarının haram olduğunu söylemişlerdir. Bu görüş Malik’DEN de nakledilmiştir. Şafii ve cumhur yüce Allah'ın: "Kendilerine kitap verilenlerin yiyeceği size helaldir" (Maide, 5) buyruğunu delil göstermişlerdir. Müfessirler der ki: Bundan maksat kesilerek eti yenilen hayvanlardır. Yüce Allah bunlardan et olsun iç yağı olsun başka bir şeyolsun hiçbir şeyi bunlardan istisna etmiş değildir.

 

Ayrıca bu hadisten kitap ehlinin kestiklerinin helal olduğu hükmü de anlaşılmaktadır. Bu da icma ile kabul olunmuş bir husustur. Şia dışında buna muhalif kanaat belirten yoktur. Bizim ve cumhurun mezhebinde ise bunun mübah olduğudur. Bunları keserken yüce Allah'ın adını anıp anmamış olmaları arasında da bir fark yoktur. Bazıları ise yüce Allah'ın adını anmadıkları sürece helal olmaz demişlerdir. Şayet mesih adına yahut bir kilise ve benzeri varlıklar adına kesecek olurlarsa bize göre o kestikleri helal değildir. İlim adamlarının büyük çoğunluğu da böyle demiştir. Allah en iyi bilendir.

 

"Dönüp baktığımda Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i gördüm ve ondan utandım." Bununla o tulumu almaktaki aşırı istekli olduğumu görünce utandım. Yahut da bugün kimseye bundan bir şey vermiyorum sözünü söylediği için utandım demek istiyor. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

26/28- NEBİ (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'İN İSLAM'A DAVET ETMEK ÜZERE HİRAKL (HERAKLİYUS)'E GÖNDERDİĞİ MEKTUP BABI