SAHİH-İ MÜSLİM |
CİHAD VE SİYER |
20/22- YAHUDİLERİN
HİCAZDAN SÜRÜLMESİ BABI
4566-61/1- Bize Kuteybe
b. Said tahdis etti, bize Leys Said b. Ebu Said’DEN tahdis etti, o babasından,
o Ebu Hureyre’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Biz mescitte iken Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanımıza çıkageldi ve: "Haydi yahudilerin
üzerine kalkın gidin" buyurdu. Biz de onunla birlikte çıklık. Yahudilerin
yanına vardığımızda Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kalkıp onlara
seslenerek: "Ey yahudiler topluluğu. Müslüman olun kurtulun" buyurdu.
Onlar: Tebliğ ettin ey Ebu'l-Kasım, dediler. Bu sefer Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) kendilerine: "Ben bunu istiyorum. Müslüman olun
kurtulun" buyurdu. Onlar: Tebliğ ettin ey Ebu'l-Kasım, dediler. Bu sefer
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendilerine yine "bunu
istiyorum" diye üçüncü defa onlara söyledi ve: "Bilin ki yer ancak
Allah'ın ve Rasulünündür. Ve ben sizleri bu yerden sürmek istiyorum. Sizden kim
malına karşılık bir şeyler bulabiliyorsa onu satıversin. Aksi taktirde şunu
bilin ki yer Allah'ındır ve Rasulünündür" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
3168, 6944, 7348; Ebu Davud, 3003
AÇIKLAMA: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yahudilere: "Müslüman olun kurtulun"
dedikten sonra onların: Tebliğ ettin ey Ebu'l-Kasım, dediler. Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara: Ben bunu istiyorum buyurdu." Yani
sizin benim tebliğ ettiğimi itiraf etmenizi istiyorum.
Bu hadiste cinaslı
konuşmanın müstehap olduğu (eslimu teslemu: müslüman olun kurtulun buyruğuna
işaret ediyor) anlaşılmaktadır. Bu şekilde konuşmak ise bedi' konuşmaktan ve
fesahatin türlerindendir.
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in Medine'den yahudileri çıkartmasına gelince buna dair
etraflı açıklamalar vasiyetler kitabının sonlarında geçti.
"Yer Allah'ın ve
Rasulünündür." Yani yerin mülkü ve onda hükmetmek onlara aittir.
Kendilerine böyle demesinin sebebi ise onların İbn Ömer'in Müslim'in bundan
sonra zikretmiş olduğu rivayette belirttiği gibi Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e savaş açmalarıdır.
4567-62/2- Bana Muhammed
b. Rafi' ve İshak b. Mansur da tahdis etti -İbn Rafi': Bize Abdurrezzak tahdis
etti derken İshak bize haber verdi, dedi. (Abdurrezzak, dedi ki): Bize İbn
Cureyc, Musa b. Ukbe'den haber verdi, o Nafi'den, o İbn Ömer’DEN rivayet
ettiğine göre Nadir ve Kurayzaoğulları yahudileri Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e karşı savaş açtı. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'de
Nadiroğullarını sürgüne gönderdi. Kurayzahları ise onlara lütufta bulunarak
yerlerinde bıraktı. Ta ki bundan sonra Kurayzalılar savaş açıncaya, onların
erkeklerini öldürüp kadınlarını çocuklarını ve mallarını müslümanlar arasında
paylaştırıncaya kadar. Ancak onların bir kısmı Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e katıldılar. O da onlara eman verdi. Ve müslüman oldular. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ayrıca Medine'deki bütün yahudileri
Kaynukaoğullarını -ki onlar Abdullah b. Selam'ın kavmi idiler- Hariseoğullarını
ve Medine'de bulunan her bir yahudiyi de sürdü.
Diğer tahric: Buhari,
4028; Ebu Davud, 3005;
AÇIKLAMA: "İbn
Ömer’DEN rivayete göre Nadiroğulları ile Kurayzaoğulları yahudileri Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile savaştı ... Müslümanlar arasında
paylaştırdı." Buradan anlaşıldığı üzere antlaşmalı ve zımmi olan bir kimse
ahdini bozacak olursa artık harbi (kendisi ile savaşılabilen) olur. Onun
hakkında harb ehli hükümleri uygulanır. İmamın onlardan istediği kimseleri esir
alma hakkı olduğu gibi dilediği kimseleri karşılıksız bırakma hakkı da vardır.
Ayrıca bundan
anlaşıldığına göre birisini karşılıksız serbest bıraktıktan sonra onun herhangi
bir şekilde savaş hali ortaya çıkacak olursa artık ahdi bozulmuş olur.
Karşılıksız serbest bırakmanın faydası ancak geçmişte kalır. Gelecekte bunun
faydası olmaz. İşte Kurayzalılar da önce em an içinde idiler. Sonra Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile savaştılar. Ahitlerini bozdular. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile savaşmak üzere Kureyşlilere yardımcı oldular,
destek verdiler. Yüce Allah da: "Kitap ehlinden onlara yardım edenleri de
Allah kalelerinden indirdi. Kalplerine de korku saldı. Onlardan bir kısmını
öldürüyordunuz. Bir kısmını da esir alıyordunuz." (Ahzab, 26) buyruğunu
bundan sonraki ayetin sonuna kadar indirdi.
"Kaynukaoğulları
yahudileri" Kaynuka ismi kaf harfi fethalı söylenir. Bununla birlikte nun
harfi ötreli, fethalı (Kaynaka şeklinde) ve kesreli (Kaynika şeklinde) olmak
üzere üç meşhur söyleyişi bulunmaktadır.
4568- .. ./3- Bana
Ebu't-Tahir de tahdis etti, bize Abdullah b. Vehb tahdis etti, bana Hafs b.
Meysere, Musa'dan bu isnad ile bu hadisi haber verdi. Ama İbn Cureyc'in hadisi
daha tam ve (lafızları) daha çoktur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
21/23- YAHUDİLERİN
VE HRİSTİYANLARIN ARAP YARIMADASINDAN ÇIKARTILMASI BABI