SAHİH-İ MÜSLİM

CİHAD VE SİYER

 

9/11- GECE BASKINI ESNASINDA KASIT OLMADAN KADINLARIN VE ÇOCUKLARIN ÖLDÜRÜLMESİNİN CAİZ OLDUĞU BABI

 

4524-26/1- Bize Yahya b. Yahya, Said b. Mansur ve Amr en-Nakid de birlikte İbn Uyeyne’DEN tahdis etti. Yahya, dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne, Zühri'den haber verdi, o Ubeydullah'dan, o İbn Abbas'dan, o es-Sa'd b. Cessame'den şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geceleyin baskına uğrayan müşriklerin kadın ve çocukları hakkında kendilerinin (baskın yapınca) onların kadın ve çocuklarından bazılarını öldürmelerine dair soru sorulunca O: "Onlar da onlardandır" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 3012; Ebu Davud, 2672; Tirmizi, 1570; İbn Mace, 2839;

 

 

 

4525-27/2- Bize Abd b. Humeyd tahdis etti. .. İbn Abbas, es-Sa'd b. Cessame'den şöyle dediğini rivayetetti: Ben: Ey Allah'ın Rasulü! Gece baskın yapınca müşriklerin bazı kadın ve çocuklarını öldürdüğümüz oluyor diye sordum. O: "Onlar da onlardandır" buyurdu.

 

 

 

4526-28/3- Bana Muhammed b. Rafi'de tahdis etti ... İbn Abbas, esSa'd b. Cessame'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: Bir grup atlı geceleyin bir baskın yapsa ve müşriklerin küçük çocuklarından bir kısmını öldürse (durum nedir) diye sorulunca O: "Onlar da babalarındandır" buyurdu. 

 

 

AÇIKLAMA:          "Rasuluilah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geceleyin kendilerine baskın yapılan müşriklerin çocuklarına dair soru soruldu ... Onlar da onlardandır buyurdu." Bizim diyarımızdaki nüshaların bir çoğunda bu şekilde "kadın ve çocukları" anlamındaki lafız "ez-zerarı" şeklindedir. Bir rivayette de "müşrik olan diyar ahalisi hakkında" diye geçmektedir. Kadı lyaz bu rivayeti Müslim'in Sahihi'nin ravilerinin çoğunluğundan diye nakletmiş ve: Doğrusu da odur demiştir. Birinci rivayet ile ilgili olarak da: Onun bir kıymeti yoktur, hatta o bir tashiftir demiş ve şunları eklemiştir. Zaten ondan sonrası bu rivayetteki yanlışı açıkça ortaya koymaktadır.

 

Derim ki: Ama Kadı lyaz'ın ileri sürdüğü gibi bu rivayet de batıl değildir.

Aksine bunun açıklanabilir bir tarafı vardır. İfadenin takdiri de şöyledir: Ona kendilerine baskın yapılan ve kadın ve çocuklarının bir kısmı öldürülen müşriklerin çocuklarının hükmüne dair soru sorulunca O: "Onlar da babalarındandır" buyurdu. Yani bunda bir sakınca yoktur. Çünkü onların babaları ile ilgili hükümler miras bakımından nikah, kısas, diyetler ve daha başka hususlarda onlar hakkında da geçerlidir. Maksat ise eğer zaruret yoksa ve kasten öldürülmemişlerse (sakıncası olmadığı}dır.

 

Bundan önce geçen kadın ve çocukların öldürülmesini yasaklayan hadisten maksat ise savaşçılardan ayrı olmaları halindedir. Geceleyin kendilerine baskın yapmanın baskın esnasında kadın ve çocukları öldürmenin caiz olduğuna dair sözünü ettiğimiz bu hadis-i şerifte açıklanan hüküm ise mezhebimizin, Malik, Ebu Hanife ve cumhurun kabul ettiği hükümdür. Geceleyin baskın yapmak ise erkeğin kadın ve çocuktan ayırt edilemeyeceği şekilde geceleyin onlara hücum yapmak demektir.

 

"Zerari"e gelince. Sondaki ye şeddeli de okunur şeddesiz de okunur. İki ayrı söyleyiştir. Ama şeddeli okuyuş daha fasih ve daha meşhurdur. Burada kastedilen ise kadınlar ve çocuklardır.

 

 

Bu hadiste şu hususlara delil vardır:

 

1. Düşmana baskın yapmak caizdir.

2. Kendilerine davetin ulaşmış olduğu kimselere, önceden haber vermeden baskın ve hücum düzenlemek caizdir.

 

3. Kafirlerin çocuklarının hükümleri dünyada babalarının hükmü gibidir.

Büluğdan önce ölmeleri halinde ahretteki durumları ile ilgili olarak üç görüş vardır. Sahih olan onların cennette olduklarıdır. İkinci görüşe göre cehennemdedirler. Üçüncü görüşe göre ise haklarında kesin olarak herhangi bir şey söylenemez. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

10/12- KAFİRLERİN AĞAÇLARINI KESMENİN VE YAKMANIN CAİZ OLDUĞU BABI