SAHİH-İ MÜSLİM |
DAVALAR |
8- BATIL HÜKÜMLERİN NAKZ
EDİLMESİ VE SONRADAN ORTAYA ÇIKARTILAN İŞLERİN REDDİ BABI
4467-1711- Bize Ebu
Cafer, Muhammed b. es-Sabbah ve Abdullah b. Avn el-Hilalı birlikte İbrahim b.
Sa'd'dan tahdis etti. İbnu's-Sabbah, dedi ki: Bize İbrahim b. Sa'd b. İbrahim
b. Abdurrahman b. Avf tahdis etti, bize babam Kasım b. Muhammed'den tahdis
etti, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Her kim bizim bu işimizde ondan olmayan bir şeyi sonradan ortaya
çıkartacak olursa o reddolunmuştur" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
2697; Ebu Davud, 4606; İbn Mace, 14
4468-18/2- Bize İshak b.
İbrahim ve Abd b. Humedy birlikte Ebu Amir’den tahdis etti. Abd, dedi ki. Bize
Abdulmelik b. Amr tahdis etti, bize Abdullah b. Cafer ez-Zührı, Sa'd b.
İbrahim'den şöyle dediğini tahdis etti: Kasım b. Muhammed'e otuz üç meskeni
olup da her bir meskenin üçte birini vasiyet eden kimsenin durumu hakkında soru
sordum. O şöyle dedi: Bütün bu hisseler tek bir meskende toplanır. Sonra, dedi
ki: Aişe'nin bana haber verdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Her kim bizim işimizin üzerinde bulunduğu hale uygun olmayan bir
amel işlerse o reddolunur" buyurdu,
AÇIKLAMA: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Her kim bizim bu işimizde ondan olmayan
bir şeyi yeniden ortaya koyacak olursa o reddolunur." İkinci rivayette de:
"Her kim bizim işimizin üzerinde bulunduğu hale uygun olmayan bir iş
yaparsa o reddolunur. "
Dil bilginleri der ki:
Burada "red" reddolunan manasınadır. Yani böyle bir iş batıldır, ona
itibar edilmez.
Bu hadis, İslam'ın
temellerinden büyük bir temeldir. Aynı zamanda Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in oldukça geniş kapsamlı özlü sözlerinden birisidir. Bu hadis, her bir
bid'atin ve sonradan ortaya çıkartılan her bir işin reddolunduğu hususunda
oldukça açıktır.
İkinci rivayette bir
fazlalık vardır. O da şudur: Böyle bir işi yapan bazı kimsele( kendisinden önce
ortaya konulmuş bir bidat hususunda inatlaşabilir. Ona birinci rivayet delil
gösterilecek olursa bu sefer o: Ben yeni bir şey ortaya çıkarmadım ki der. Bu
sefer ona sonradan ortaya çıkartılmış bütün hususların reddedildiğini açıkça
ifade eden ikinci rivayet delil gösterilir. Bu rivayete göre o işi yapanın
kendisi ister bunu ortaya çıkarmış olsun ister ondan önce bir başkası ortaya
çıkarmış olsun fark etmez.
Bu hadis-i şerif, usül
alimleri arasında nehy etmek (yasak) işin fasid olmasını gerektirir diyenlerin
lehine bir delildir. Fasid olmasını gerektirmez diyen de şöyle der: Bu, vahid
bir haberdir. Böyle mühim bir kaideyi tespit etmek için yeterli değildir. Ama
bu tutarsız bir cevaptır. Bu hadis, gerçekten iyice bellenmesi, münkerlerin
çürütülmesi hususunda kullanılması ve delil gösterilmesinin yaygınlaştırılması
gereken bir hadistir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
9- ŞAHİTLERİN
HAYIRLI OLANLARINI BEYAN BABI