SAHİH-İ MÜSLİM

HUDUD

 

10/21- HADLER UYGULANDIĞI KİMSELERE KEFFARETTİR BABI

 

4436-41/1- Bize Yahya b. Yahya et-Temimi, Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, Amr en-Nakid, İshak b. İbrahim ve İbn Numeyr, hepsi İbn Uyeyne'den -lafız Amr'a ait olmak üzere- tahdis etti. (Amr), dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne, Hadesan'den tahdis etti, o Ebu İdris'den, o Ubade b. es-Sam if ten şöyle dediğini rivayet etti: Bir mecliste Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte idik. O: "Bana Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayacağınıza, zina etmeyeceğinize, hırsızlık yapmayacağınıza, hak ile olması müstesna Allah'ın haram kıldığı canı öldürmeyeceğinize beyat ediniz. Sizden bunu tam olarak yerine getirenin ecrini vermek Allah'a aittir. Kim bunlardan bir şey yapacak olup da buna karşılık cezalandınlacak olursa bu onun için bir kefarettir. Kim bunlardan bir şey yapıp da Allah o yaptığını onun için gizlerse işi Allah'a kalmıştır. Dilerse onu affeder dilerse ona azap eder" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 18, 3892, 3999, 4894, 6784, 6801, 7213, 7468; Tırmizi, 1439; Nesai, 4172, 4173, 4189, 4221, 5017

 

 

 

4437-42/2- Bize Abd b. Humeyd tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma'mer, Hadesanden bu isnad ile haber verdi ve hadiste: Bize kadınlar(ın beyati) ile ilgili: ''Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayacaklarına ... " (Mümtehine, 12) ayetini okudu ibaresini ekledi.

 

 

 

4438-43/3- Bana İsmail b. Salim de tahdis etti, bize Huşeym haber verdi, bize Halid, Ebu Kilabe'den haber verdi, o Ebu'l-Eş'as es-Sanani'den, o Ubade b. es-Samit'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kadınlardan (bey'at) aldığı gibi bizden de: Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayacağımıza, hırsızlık yapmayacağımıza, zina etmeyeceğimize, çocukları öldürmeyeceğimize, birbirimize büyü yapmayacağımıza dair beyat aldı. "Sizden kim bunları eksiksiz yerine getirirse ecrini vermek Allah'a aittir. Sizden her kim haddi gerektiren bir suç işleyip de o had ona uygulanırsa bu onun kefareti olur. Onu Allah kimin için de setr edecek olursa işi Allah'a aittir. Dilerse ona azap eder dilerse ona mağfiret buyurur. "

 

Diğer tahric: İbn Mace, 2603

 

 

 

4439-44/4- Bize Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Leys tahdis etti. (H.) Bize Muhammed b. Rumh da tahdis etti, bize Leys, Yezid b. Ebu Habib'den haberverdi. O Ebu'l-Hayr'den, o es-Sunabihi'den, o Ubade b. es-Samit'den rivayet ettiğine göre şöyle dedi: Ben Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beyatleşen nakiblerdenim. Şunları da ekledi: Biz ona Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayacağımıza, zina etmeyeceğimize, hırsızlık yapmayacağımıza, hak ile olması dışında Allah'ın haram kıldığı canı öldürmeyeceğimize, yağma yapmayacağımıza, isyan etmeyeceğimize dair beyat ettik. Eğer bunları yerine getirecek olursak cennet verilecektir. Şayet bunlardan herhangi birisini yapacak olursak buna dair hükmü Allah'a ait olacaktır.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 3893,6873

 

AÇIKLAMA:          (4436) "Bana Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayacağınıza ... beyat ediniz ... dilerse onu azablandırır." Diğer rivayette (4428) "birbirimize büyü yapmayacağımıza ... dilerse ona mağfiret buyurur." Diğer rivayette (4429) "Ona Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayacağımıza dair. .. beyat ettik ... Buna dair hükmü Allah'a ait olacaktır" buyurulmaktadır.

 

(4428) "Büyü yapmayacağımıza" yani sihir yapmayacağımıza dair ahit verdik. Bunun bir iftirada bulunmayacağımıza yahut da nemime (koğuculuk, laf taşıyıcılık) anlamına geldiği de söylenmiştir.

 

Şunu bilelim ki bu hadis genel (umumi) olmakla birlikte tahsis edilmiştir.

Tahsis edilen kısmı da Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Kim bunlardan bir şey yapacak olursa ... " bölümüdür. Maksat ise şirkin dışındaki günahlardır. Yoksa şirk hiçbir şekilde bağışlanmaz. Ona verilecek olan ceza da ona kefaret olmaz.

 

Bu hadisten çeşitli hükümler çıkarılmaktadır:

 

1. Hadiste sözü geçen bu işler ve bu anlamdaki benzerleri haram kılınmıştır.

 

2. Hak ehlinin mezhebi (görüşü) olan masiyetler küfürden ayrıdır. Masiyet işleyen kimse eğer o günahlardan tevbe etmeden ölürse bunları işleyen kimsenin kesin olarak cehennemlik olacağı söylenemez. Aksine o yüce Allah'ın meşietine tabidir. Dilerse onu affeder dilerse azablandırır şeklindeki hak ehlinin kanaatinin lehine delil teşkil etmektedir. Bu da hariciler ile mutezilenin kanaatine muhaliftir. Çünkü hariciler masiyetler sebebi ile kişinin Mfir olduğunu söylerken mutezile Mfir olmaz ama ebediyen cehennemde kalır demişlerdir. Mesele daha önce iman Kitabı'nda delilleri ile genişçe açıklanmıştır.

 

3. Haddi gerektiren bir günah işleyen bir kimseye had uygulanırsa günah ondan kalkar. Kadı Iyaz, dedi ki: ilim adamlarının çoğunluğu hadler bu hadisi delil göstererek bir kefarettir demişlerdir. (Kadı Iyaz devamla): Kimisi de bu hususta kanaat belirtmemiştir. Çünkü Ebu Hureyre {radıyallahu anh)'ın rivayet ettiği hadise göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Hadlerin kefaret olup olmadıklarını bilmiyorum" buyurmuştur. Ama bizim açıklamakta olduğumuz Ubade {radıyallahu anh)'ın rivayet ettiği bu hadis senet itibari ile daha sahihtir. Ayrıca iki hadis arasında bir taarruz (çatışma) yoktur. Çünkü Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği bu hadisin Ubade'nin rivayet ettiği bu hadisten önce olma ihtimali vardır. Önce bunu bilmiyordu sonra bilmiş oldu. El-Mazeri, dedi ki:

 

Nefis ve akıcı anlamlı ifadelerden birisi de hadisteki "ve isyan etmemek üzere (beyat ettik) eğer bunu yapacak olursak cennet vardır" buyurulmasıdır. Birinci rivayette de: "Sizden kim buna bağlı kalırsa ecrini vermek Allah'a aittir" buyurmakla birlikte "cennet vardır" buyurmamıştır. Çünkü birinci rivayette isyan etmeyeceğimize dair" buyurmamıştır. Fakat insan bu hadis-i şerifte zikredilen günahlardan başkasını işleyerek de isyan edebilir. içki içmek, faiz yemek, yalan şahitlik yapmak gibi. Bazı hallerde hadiste sözü edilen masiyetlerden de uzak kalabilir. Bundan dolayı da ona ecri verilir. Diğer taraftan bunların dışında masiyetleri de bulunabilir. Bunun karşılığında ona cezası verilebilir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

11/22- HAYVAN, MADEN VE KUYU SEBEBİYLE YARALANMA HEDERDİR