SAHİH-İ MÜSLİM |
ADAK - YEMİN |
6- YÜCE ALLAH'TAN
BAŞKASI ADINA YEMİN ETMENİN YASAK OLDUĞU BABI
4230-1/1- Bana
Ebu't-Tahir, Ahmed b. Amr b. Serh de tahdis etti. Bize İbn Vehb, Yunus'dan
tahdis etti. (H.) Bana Harmele b. Yahya da tahdis etti, bize İbn Vehb haber
verdi, bana Yunus, İbn Şihab'dan haber verdi. O Salim b. Abdullah'tan, o
babasından şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. el-Hattab'ı şöyle derken
dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Şüphesiz aziz ve
celil Allah size babalarınız adına yemin etmenizi yasaklamaktadır"
buyurdu.
Ömer, dedi ki: Allah'a
yemin ederim ki, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bunu yasakladığını
işittiğimden beri ne kendi adıma ne başkası adına bu şekilde yemin etmiş
değilim.
Diğer tahric: Buhari, 6647;
Ebu Davud, 3250; Nesai, 3776, 3777; İbn Mace, 2094;
4231-2/2- Bana
Abdulmelik b. Şuayb b. el-leys de tahdis etti, bize babam dedemden tahdis etti,
bana Ukeyl b. Halid tahdis etti (H.) Bize İshak b. İbrahim ve Abd b. Humeyd de
tahdis edip, dediler ki: Bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Ma'mer haber verdi,
her ikisi Hadesan'dan bu isnad ile aynısını rivayet etti, ancak hadisin
Ukayl’DEN gelen rivayetinde: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem}'in bunu
yasakladığını işittiğimden beri ne bu şekildE yemin ettim ne de bunu söyledim
demiş olmakla birlikte: "Ne kendi adıma ne başkası adına" dememiştir.
4232- ... /3- Bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe, Amr en-Nakid ve Zuheyr b.
Harb tahdis edip, dedi
ki: Bize Süfyan b. Uyeyne, ez-Hadesan’DEN tahdis etti, o Salim'den, o
babasından şöyle dediğini rivayet etti. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Ömer'in babası adına yemin ettiğini işitti deyip hadisi Yunus ve Mamer'in
rivayeti gibi rivayet etti.
Diğer tahric: Buhari,
6647 -muallak olarak-; Tirmizi, 1533; Nesai, 3775
4233-3/4- Bize Kuteybe
b. Said de tahdis etti, bize Leys tahdis etti (H.) Bize Muhammed b. Rumh da
-lafız ona ait olmak üzere- tahdis etti, bize leys, Nafi'den haber verdi, o
Abdullah'tan, oRasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem}'den rivayet ettiğine
göre Ömer b. el-Hattab'a bir grup binekli ile birlikte yol alırken yetişti.
Ömer (radıyallahu anh) o esnada babası adına yemin ediyordu. Bunun üzerine
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara: "Şunu bilin ki aziz ve
Celil Allah size babalarınız adına yemin etmenizi yasaklıyar. Kim yemin
edecekse ya Allah adına yemin etsin yahut sussun" diye nida etti.
Diğer tahric: Buhari,
6108
4234-4/5- Bize Muhammed
b. Abdullah b. Numeyr de tahdis etti, bize babam tahdis etti, (H.) Bize
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Yahya -ki o el-Kattan'dır-
Ubeydullah'dan tahdis etti. (H.) Bana Bişr b. Hilal tahdis etti, bize
Abdulvaris tahdis etti, bize Eyyub tahdis etti (H.) Bize Ebu Kureyb de tahdis
etti, bize Ebu Üsame, el-Velid b. Kesir'den tahdis etti, (H.) Bize İbn Ebu Ömer
de tahdis etti, bize Süfyan, İsmail b. Umeyye'den tahdis etti (H.) Bize İbn
Rafi'de tahdis etti, bize İbn Ebu Fudeyk tahdis etti, bize Dahhak ve İbn Ebu
Zi'b haber verdi (H.) Bize İshak b. İbrahim ve İbn Rafi', Abdurrezzak’DAN tahdis
etti, o İbn Cureyc'den rivayet etti, bana Abdulkerim haber verdi, bunların
hepsi Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bu
olayı aynen rivayet etti.
Diğer tahric: Bunu
yalnız Müslim rivayet etmiştir; İshak b. İbrahim'in rivayetini Ebu Davud, 3249
4235- .. ./6- Bize Yahya
b. Yahya, Yahya b. Eyyub, Kuteybe ve İbn Hucr da tahdis etti. Yahya b. Yahya,
bize İsmail haber verdi derken diğerleri tahdis etti -ki o İsmail b. Cafer'dir-
o Abdullah b. Dinar'dan rivayet ettiğine göre İbn Ömer'i şöyle derken
dinlemiştir: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim yemin edecekse
ancak Allah adına yemin etsin" buyurdu. Kureyşliler ise babaları adına
yemin ederlerdi. Bu sebeple de: "Babalarınızın adına yemin etmeyin"
buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
3836; Nesai, 3773
AÇIKLAMA: (4230)
"Şüphesiz Allah sizlere babalarınızın adına yemin etmenizi
yasaklamaktadır. .. " (daha sonra gelecek olan) bir rivayette de (4238)
''tağUtlar adına da babalarınız adına da yemin etmeyin" buyurmaktadır.
İlim adamları der ki:
Yüce Allah'tan başkası adına yemin etmenin yasaklanışındaki hikmet şudur: Yemin
etmek, adı anılarak yemin edileni tazim etmeyi gerektirmektedir. Azamet ise
gerçek manada yüce Allah'a özgüdür. Hiçbir şekilde başkası ona benzetilemez.
Nitekim İbn Abbas'dan: "Allah adına yüz defa yemin edip günaha düşmek
benim için başkası adına doğru olarak yemin etmekten daha hayırlıdır"
dediği rivayet edilmiştir. Eğer hadis Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Babası adına yemin olsun ki eğer söylediğinde sadakatla durursa iflah
olur" buyruğuna aykırıdır denilecek olursa bunun cevabı şudur: Bu söz,
yemin kash olmaksızın dilden dökülen bir sözdür. Eğer şanı yüce Allah:
"saf saf duranlara" (Saffat, 1); "Saçıp savuranlara" (Zariyat,
1); "Tura andolsun" (Tur, 1); "Yıldıza andolsun"
buyruklarında olduğu gibi yarattıklarına yemin etmiş bulunmaktadır denilecek
olursa buna da şöyle cevap verilir: Yüce Allah mahlukah arasından -şan ve
şerefine dikkat çekmek maksadı ile- neye dilerse ona yemin eder.
Ömer (r.a.)'ın:
"Kendi adıma da başkası adına da yemin etmedim" sözü yani ben bu sözü
kendi adıma da söylemedim, başkası adına da yemin etmedim demektir.
Bu hadis-i şerifte yüce
Allah'ın adına ve bütün sıfatlarına yemin etmenin mübah olduğu anlaşılmaktadır.
Bu üzerinde icma edilmiş bir husustur. Aynı zamanda bu hadis, şanı yüce
Allah'ın isim ve sıfatlarından başkası ile yemin etmeyi yasaklamayı ihtiva
etmektedir. Bu şekilde bir yemin bizim mezhep alimlerimize göre haram değil
mekruhtur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
7- LAT VE UZZA
ADINA YEMİN EDEN BİR KİMSE ''LA İLAHE İLLALLAH'' DEYİVERSİN BABI