SAHİH-İ MÜSLİM |
ADAK - YEMİN |
4- KABE'YE
VÜRÜYEREK GİTMEYİ ADAYAN KİMSE BABI
4223-9/1- Bize Yahya b.
Yahya et-Temimi de tahdis etti, bize Yezid b. Zurey', Humeyd'den haber verdi, o Sabit'den,
o Enes'den rivayet etti (H.) Bize İbn
Ebu Ömer de -lafız ona ait olmak üzere- tahdis etti, bize Mervan b. Muaviye el-Fezarıtahdis etti,
bize Humeyd tahdis etti,
bize Sabit'in Enes'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) iki
oğlu arasında onlara tutunup yaslanarak götürülen yaşlıca bir adam gördü ve:
"Bunun bu hali ne" buyurdu. Ona: Yürüyerek gitmeyi adadı, dediler.
Allah Resulü; "Şüphesiz Allah bu kimsenin kendisine bu şekilde azap
etmesine muhtaç değildir" buyurdu ve ona binmesini emretti.
Diğer tahric: Buhari, 1865, 6701 -muhtasar-;
Ebu Davud, 3301; Tirmizi, 1537; Nesai, 3861, 3862
4224-10/2- Bize Yahya b.
Eyyub, Kuteybe ve İbn Hucr tahdis
edip, dediler ki: Bize İsmail-ki o b. Cafer'dir- Amr'dan
-ki o b. Ebu Amr'dır- tahdis etti. O Abdurrahman
el-A'rec'den, o Ebu Hureyre'den
rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) iki oğlu arasında onlara dayanarak yürüyen yaşlı
bir adama yetişti. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bunun hali ne böyle" buyurdu. Oğulları:
Ey Allah'ın Rasulü! Bunun bir adak borcu var, dediler.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Ey yaşlı adam! Bin. Çünkü şüphesiz Allah'ın sana da senin adağına da
ihtiyacı yoktur" buyurdu. Lafız Kuteybe ve İbn Hucr'a aittir.
Diğer tahric: İbn Mace,
2135
4225- .. ./3- Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Abdulaziz -yani
edDeraverdi- Amr b. Amr'dan bu isnad ile aynısını tahdis etti.
AÇIKLAMA: (4223)
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
iki oğlu arasında onlara yaslanarak yürüyen yaşlı bir adam gördü ... " Bir
diğer rivayette (4224) "İki oğlu arasında onlara yaslanarak yürüyen"
denilmektedir ki bu da bir önceki hadiste geçen "onlara dayanarak
aralarında yürüyen" anlamındaki "yuhada"
lafzı ile aynı anlamdadır.
4226-11/4- Bize Zekeriyya b. Yahya b. Salih el-Mısri
de tahdis etti, bize el-Mufaddal
-yani b. Fedale- tahdis
etti, bana Abdullah b. Ayyaş, Yezid b. Ebu Habib'den tahdis etti, o Ebu'l-Hayr'den, o Ukbe b.
Amir'den şöyle dediğini rivayet etti: Kızkardeşim
yalın ayak Beytullah'a yürüyerek gitmeyi adadı. Bana
kendisi adına Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)’DEN fetva sormamı istedi. Ben de
ondan fetva sorunca o: "Hem yürüsün hem binsin" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 1866; Ebu Davud, 3299; Nesai, 3823
4227-12/5- Bana Muhammed
b. Rafi'de tahdis etti. .. Yezid b. Ebu Habib'in haber
verdiğine göre Ebu'l-Hayr
kendisine Ukbe b. Amir kendisine el-Cuheni’DEN şöyle
dediğini tahdis etti: Kızkardeşim
adak adadı deyip Mufaddal'ın hadisinin aynısını
zikretmekle birlikte hadiste "yalınayak" lafzını zikretmedi ve: Ebu'l-Hayr, Ukbe’DEN ayrılmazdı,
ibaresini de ziyade etti.
4228- .. ./6- Bunu bana
Muhammed b. Hatim ve İbn Ebu
Halef de tahdis edip, dediler ki: Bize Ravh b. Ubade tahdis
etti, bize İbn Cureyc tahdis etti, bana Yahya b. Eyyub'un
haber verdiğine göre Yezid b. Ebu
Habib kendisine haber verdi, diye bu isnad ile Abdurrezzak'ın hadisini aynen rivayet etti.
AÇIKLAMA: (4226)
Ukbe b. Amir'in rivayet ettiği hadiste o şöyle dedi: "Kızkardeşim
Allah'ın evine yalın ayak yürüyerek gitmeyi adadı. .. Hem yürüsün hem binsin
buyurdu. " Bu birinci hadis yürümekten aciz olan kişi hakkında yorumlanır.
Böyle bir kimse aynı zamanda binebilir ve bir kurban kesmesi gerekir.
Hadisin Ukbe'nin kızkardeşi ile alakah kısmına
gelince. Bu da yürümeye gücünün yettiği zamanda yürümesi, yürüyemeyeceği
zamanlarda yahut da açıktan açığa yorgun ve bitkin düştüğü hallerde binmesi
anlamındadır. Bu durumda hem binerek yol ahr hem de
bir kurban kesmesi gerekir.
Her iki durumda da
kurban kesme gereğini sözkonusu etmemiz İmam
Şafii'nin bu husustaki iki görüşünden tercih edilen kanaatidİr.
Bir topluluk da bu kanaattedir. İkinci görüş ise kurban kesme yükümlülüğü
olmayıp bunun müstehap olduğudur. Çıplak ayakla
yürümeye gelince çıplak ayakla yürümek gerekmez. Aksine ayakkabı giyinebilir. Ebu Davud'un Süneni'nde Ukbe'nin kızkardeşi ile ilgili hadiste yürümekten acze düşmesi
sebebi ile bindiği beyan edilmektedir. Ukbe şöyle demiştir: Kızkardeşim
yürüyerek haccetmeyi adadı. Halbuki onun buna gücü yetmiyordu. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Şüphesiz Allah'ın senin kızkardeşinin
yürümesine ihtiyacı yoktur, binsin ve bir deve kurban etsin" buyurdu.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
5- ADAK KEFFARETİ
HAKKINDA BİR BAB