SAHİH-İ MÜSLİM

HİBE

 

3/4- VEFATTAN SONRA İNSANA ULAŞAN SEVAP BABI

 

4199-14/1- Bize Yahya b. Eyyub ve Kuteybe -yani b. Said- ile İbn Hucr tahdis edip, dediler ki: Bize İsmail -ki o b. Cafer'dir- el-Ala’DAN haber verdi, o babasından, o Ebu Hureyre’DEN rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "İnsan öldümü cariye bir sadaka kendisi ile yararlanılan bir ilim yahut kendisine dua edecek salih bir evlattan ibaret üç husus dışında onun am eli de ondan kesilir. "

 

 

Diğer tahric: Tirmizi, 1376; Nesai, 3653

 

AÇIKLAMA:          "İnsan öldükten sonra ... ameli kesilir." İlim adamları der ki: Hadisin anlamı şudur: Bir kimsenin ölümü ile ameli de artık kesilir (sona erer) ve onun yeniden sevap kazanması da sözkonusu olmaz. Bundan sözü geçen bu üç husus müstesnadır. Çünkü bunların gerçekleşmesine o sebep olmuştur. Zira çocuk onun kazancının bir bölümüdür. Başkasına öğrettiği ilim yahut eser . telif etmek gibi geriye bıraktığı ilim de böyledir. Sadaka-i cariye, dediğimiz vakıf da aynıdır. Hadisten salih evlat ümidi ile evlenmenin fazileti de anlaşılmaktadır. İnsanların bu husustaki durumlarının farklı olduğuna dair açıklamalar daha önce geçmiş olup, biz bunu nikah kitabında açıklamış bulunuyoruz. Yine bu hadis-i şerifte esasen vakfın sahih olduğuna, sevabının da büyük olduğuna delil vardır. İlmin fazileti ve çokça ilim elde etmeye teşvik, ilmi öğretmek, eser tasnif etmek ve gerekli açıklamaları yapmak sureti ile onu miras bırakmak da teşvik edilmektedir. Ayrıca ilimler arasında daha yararlı olanı tercih etmesi gerektiğine de işaret vardır. Yine hadis-i şeriften anlaşıldığına göre yapılan duanın sevabı ölüye ulaşır. Sadaka da aynı şekilde ona varır. Bu ikisi üzerinde icma vardır. Daha önce geçtiği gibi borcun ödenmesi de böyledir. Hacc ise Şafii ve ona muvafakat edenlere göre ölü için yapılabilir. Bu da eğer farz bir hacc ise borcun ödenmesi kapsamı içerisindedir. Şayet nafile olup kendisi adına hacc edilmesini vasiyet etmişse bu da vasiyet kabilindendir. Eğer oruç borcu olup ölmüşse sahih olan velisinin onun adına oruç tutacağıdır. Bu mesele daha önce Oruç Kitabı'nda geçmiş bulunmaktadır.

 

Kur'an okuyup sevabını ölüye bağışlamaya, onun adına namaz kılmaya ve benzeri amellere gelince Şafii ve cumhurun kanaatine göre bunların sevabı ölüye ulaşmaz. Bunun hakkında da görüş ayrılığı vardır. Buna dair açıklamalar daha önce bu şerhin baş taraflarında Müslim Sahihi'nin Mukaddimesi şerh edilirken geçmiş bulunmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

4/5- VAKIF BABI