SAHİH-İ MÜSLİM |
HİBE |
2/3- VERİLEN SADAKALARIN
SEVABININ ÖLÜYE ULAŞTIĞI BABI
4195-11/1- Bize Yahya b. Eyyub, Kuteybe b. Said ve Ali b. Hucr tahdis edip, dediler ki:
Bize İsmail -ki o b. Cafer'dir- el-Ala’DEN haber
verdi. O babasından, o Ebu Hureyre’DEN
rivayet ettiğine göre bir adam Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e: Babam geride bir mal bıraktığı
halde vasiyette bulunmadan öldü. Benim onun adına sadaka vermem onun
günahlarına keffaret olur mu, dedi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Evet" buyurdu.
Diğer tahric: Nesai, 3654
4196-12/2- Bize Zuheyr b. Harb tahdis etti. Bize Yahya b. Said, Hişam b. Urve’DEN tahdis etti, bana babam Aişe’DEN haber verdiğine göre bir adam Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e:
Annem beklenmedik bir zamanda ansızın ölüverdi ve zannederim eğer konuşsaydı tasaddukta bulunacaktı. Onun yerine tasaddukta
bulunacak olursam benim için de ecir var mıdır, dedi. Allah Rasulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Evet" buyurdu.
4197- .. ./3- Bize
Muhammed b. Abdullah b. Numeyr tahdis
etti, bize Muhammed b. Bişr tahdis
etti, bize Hişam, babasından tahdis
etti, o Aişe (radıyallahu
anha)'dan rivayet ettiğine göre bir adam Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e gelerek: Ey Allah'ın Resulü!
Annem ansızın ruhunu teslim etti ve vasiyette bulunamadı. Zannederim
konuşabilseydi tasadduk edecekti. Benim onun adına tasadduk etmem halinde ona ecir var mı, dedi. Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Evet" buyurdu.
4198-13/4- Bunu bize Ebu Kureyb de tahdis
etti, bize Ebu Üsame tahdis etti (H.) Bana el-Hakem b. Musa da tahdis etti, bize Şuayb b. İshak tahdis etti. (H.) Bana Umeyye b. Bistam da tahdis etti, bize Yezid -yani b. Zure'tahdis etti.
Bize Ravh -ki b. el-Kasım'dır- tahdis
etti (H.) Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis
etti, bize Cafer b. Avn tahdis
etti, hepsi Hişam b. Urve'den
bu isnad ile hadisi rivayet etti. Ebu
Üsame ve Ravh ise hadisi
rivayetlerinde Yahya b. Said'in, dediği gibi: Benim
için ecir var mı diye rivayet ettiler. Şuayb ve
Cafer'in hadisi rivayetlerinde İbn Bişr'in rivayeti gibi: Onun için ecir var mı, dediler.
Diğer tahric: Ebu Kureyb'in
rivayetinin kaynakları daha önce 2324 numaralı hadiste gösterildi; elHakem b. Musa'nın kaynakları 2324'de gösterildi; Umeyye b. Bistam ile Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe'nin rivayetini Müslim yalnız başına rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (4195)
"Babam vasiyet etmeden ve geriye mal bırakarak öldü ... evet
buyurdu." Bir diğer rivayette (4196) "Annem ansızın öldü. Zannederim
konuşsaydı tasadduk edecekti. Onun adına ben tasadduk edersem bana ecir var mı, dedi. Allah Resulü: Evet
buyurdu." Burada "uftulitet" ansızın
ve beklenmedik bir zamanda öldü demektir. Çünkü felte
ve iftilat ansızın ve beklenmedik bir vakitte olan
şeyler hakkında kullanılır.
"Zannederim
konuşsaydı tasadduk ederdi." Bu da onun
annesinin hayır işlemekteki aşırı istek ve arzusunu bildiği yahut da onun
vasiyette bulunma arzusunu bildiği anlamına gelir.
Hadisten ölmüş kimse
adına sadaka vermenin caiz ve müstehap olduğu,
sevabının ölüye ulaşıp ona faydalı olacağı aynı şekilde tasadduk
eden kişinin de bundan yararlanacağı anlaşılmaktadır. Bütün bunlar üzerinde müslümanlar icma etmişlerdir. Bu
mesele bu şerhin baş taraflarında Müslim'in Sahihi'nin Mukaddimesi şerhedilirken geçmiş bulunmaktadır. Bu hadis-i şerifler
yüce Allah'ın: "Ve insan için çalışıp çabaladığından başkası yoktur."
(Necm, 39) buyruğunun genelini (umumunu) tahsis
etmektedir. Müslümanların icma ettikleri üzere
mirasçı olan kimsenin ölüsü adına nafile olarak tasaddukta
bulunması vacip değildir. Aksine böyle bir tasadduk müstehaptır. Ölü hakkında sabit mali haklara gelince şayet
ölünün bıraktığı bir terike varsa o hakların o
bıraktığı maldan ödenmesi icap eder. Ölü bunların ödenmesini ister vasiyet
etmiş olsun ister etmemiş olsun. Bu hakların ödenmesi de ana malından yapılır.
Bunlar ister zekat, hacc, adak, keffaret,
oruç fidyesi ve buna benzer yüce Allah'ın hakları olsun isterse de Ademoğluna
borç olsun farketmez. Şayet ölenin geriye bıraktığı
bir terikesi yoksa mirasçısının onun borcunu ödeme yükümlülÜğü yoktur. Bununla birlikte hem onun hem de
başkasının ölenin borcunu ödemesi de müstehaptır.
(4195) "Onun adına tasadduk edersem ona keffaret
olur mu?" Yani benim onun adına vereceğim sadaka onun günahlarına keffaret olur mu? Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
3/4- VEFATTAN
SONRA İNSANA ULAŞAN SEVAP BABI