SAHİH-İ MÜSLİM

HİBE

 

HİBELER  -  1- BİR KİMSENİN SADAKA VERMİŞ OLDUĞU BİR ŞEYİ SADAKA VERDİĞİ KİMSEDEN SATIN ALMASININ MEKRUH OLDUĞU BABI

 

4139-11/1- Bize Abdullah b. Mesleme b. Ka'neb tahdis etti, bize Malik b. Enes, Zeyd b. Eslem'den tahdis etti, o babasından rivayet ettiğine göre Ömer b. el-Hattab, dedi ki: Asil bir atımı Allah yolunda (mücahitleri taşımak üzere) hibe ettim. Atın sahibi ona gereği gibi bakmadı. Sahibinin o atı ucuza satacağını anladım. Bunun üzerine Rasülullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e hükmünü sordum. Allah RasülÜ: "Onu satın alma, verdiğin sadakandan dönme. Çünkü verdiği sadakadan dönen bir kişi kusmuğunu geri yutan köpek gibidir" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 1490, 2623, 2636 -muhtasar-, 2970 -muhtasar-, 3003; Nesai, 2614; İbn Mace, 2390 -muhtasar-;

 

 

 

4140-"./2- Bunu bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti. Bize Abdurrahman -yani b. Mehdi- Malik b. Enes'den bu isnad ile tahdis etti ve rivayetinde: "Onu sana bir dirheme verse dahi satın alma" ibaresini ekledi.

 

 

 

4141-2/3- Bana Ümeyye b. Bistam da tahdis etti ... Zeyd b. Eslem babasından, o Ömer’DEN rivayet ettiğine göre Allah yolunda (gazaya çıkanları) taşımak üzere bir atını bağışladı. O atı sahibinin yanında bakımsız buldu. Sahibi malı az birisi idi. Bu sebeple o atı (geri) satın almak istedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gidip durumu ona söyleyince Allah Resulü: "Onu sana bir dirheme verse dahi satın alma. Çünkü verdiği sadakayı dönüp geri alan bir kimsenin misali kusmuğunu geri yutan köpeğin misali gibidir" buyurdu.

 

 

 

4142- ... /4- Bunu bize İbn Ebu Ömer de tahdis etti, bize Süfyan, Zeyd b.

Eslem’DEN bu isnad ile tahdis etti. Ancak Malik'in ve Ravh'ın hadisi rivayetleri daha tam ve anlatımları daha fazladır.

 

 

 

4143-3/5- Bize Yahya b. Yahya da tahdis edip, dedi ki: Ben Malik'e, Nafi'den rivayetini okudum. O İbn Ömer'den rivayet ettiğine göre Ömer b. elHattab Allah yolunda (mücahitleri) taşımak üzere bir at hibe etti. O atın satıldığını görünce onu satın almak istedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bu hususu sordu. O da: "Onu satın alma. Sadakandan geri dönme" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 2971, 3002; Ebu Davud, 1593

 

 

 

4144- .. ./6- Bunu bize Kuteybe b. Said ve İbn Rumh da tahdis etti. Birlikte Leys b. Sa'd'dan rivayet ettiler. (H.) Bize el-Mukaddemi ve Muhammed b. el-Müsenna da tahdis edip, dedi ki: Bize Yahya -ki o el-Kattan'dır- tahdis etti. (H.) Bize İbn Numeyr de tahdis etti, bize babam tahdis etti, (H.) Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Ebu Üsame tahdis etti, hepsi Ubeydullah’DAN diye rivayet etti. Her ikisi Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den Malik'in hadisi ile aynı şekilde rivayet etti.

 

Diğer tahric: Kuteybe, İbn Numeyr ve Ebu Bekr b. Ebu Şeybe'nin hadisini Yalnız Müslim rivayet etmiştir; el-Mukaddemi ve Muhammed b. el-Müsenna'nın rivayetini de Buhari, 2775;

 

 

 

4145-4/7- Bize İbn Ebu Ömer ve Abd b. Humeyd -lafız Abd'e ait olmak üzere- tahdis edip, dedi ki: Bize Abdurrezzak haber verdi, bize Ma'mer, Zühri’DEN haber verdi, o Salim'den, o İbn Ömer’DEN rivayet ettiğine göre Ömer, Allah yolunda bir atını (süvari gazileri) taşımak üzere hibe etti. Sonra o atının satılmakta olduğunu görünce onu satın almak istedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bu hususu sordu, Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sadakanı geri alma ey Ömer" buyurdu.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          (4139) "Allah yolunda asil bir atımı (gazileri) taşımak üzere hibe ettim."

 

Yani Allah yolunda üzerine binip savaşacak kimselere o atımı sadaka verdim, hibe ettim.

 

Atik nefis, asil ve başkalarını geçip geride bırakan at demektir.

 

"Sahibi ona iyi bakmadı" yani onun yemini vermek ve bakımı hususunda kusur etti.

"Onu satın alma ve sadakanı geri alma" bu haramlık ifade eden bir nehiy olmayıp, tenzihi bir yasaktır. Herhangi bir şeyi tasadduk eden yahut onu zekat, keffaret, adak ve buna benzer Allah'a yakınlaştıncı bir amel kastı ile elinden çıkaran bir kimsenin onu o malı verdiği ya da hibe ettiği kimseden satın alması ya da onun tercihi ve seçimi neticesinde ondan mülk edinmesi mekruhtur. Ama miras olarak ondan alacak olursa bunda mekruhluk yoktur. Zekat Kitabı'nda buna dair açıklamalar geçmiş bulunmaktadır. Aynı şekilde o mal üçüncü bir kişinin eline geçip sonra onu tasadduk eden kimse o kişiden satın alacak olursa bunda mekruhluk yoktur. Bizim ve cumhurun kabul ettiği görüş budur. İlim adamlarından bir topluluk ise bir kimsenin sadakasını geri satın alması ile ilgili yasak haramlık ifade eder demişlerdir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

2- NE KADAR AŞAĞI İNERSE İNSİN ÇOCUĞUNA HİBE ETTİĞİ ŞEYLER DIŞINDA SADAKA VE HİBE ETTİĞİ ŞEYİN KABZEDİLMESİNDEN SONRA ONLARI DÖNÜP GERİ ALMANIN HARAM KILINDIĞI BABI