SAHİH-İ MÜSLİM |
BUYU’ |
12- ALIŞVERİŞTE
ALDATILAN KİMSE BABI
3838-48/1- Bize Yahya b. Yahya, Yahya b. Eyyub, Kuteybe ve İbn Hucr
tahdis etti. Yahya b. Yahya, bize İsmail b. Cafer, Abdullah b. Dinar'dan haber
verdi derken diğerleri tahdis etti dedi. O İbn Ömer'i şöyle derken dinlemiştir:
Bir adam Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e alışverişte
kandırıldığından söz etti. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Kiminle alışveriş yaparsan (La hilabete:) kandırmaca yok, de"
buyurdu. Bu sebeple o da alışveriş yaptı mı ("la hilabete" diyecek
yerde) la hiyabete derdi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bir
adam Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ... la hıyabete derdi."
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "la hiyabete: kandırmaca yok
de" buyruğu kesreli hı, şeddesiz lam ve be harfi iledir. Hadisin
sonundaki: O da alışveriş yaptığı zaman "la hıyabete derdi" ifadesi
ise lam yerine ye iledir. Bütün nüshalarda bu şekildedir. Kadı lyaz dedi ki: Bazıları
bunu nun harfi ile: La hıyanete: hainlik etmek yok" diye rivayet
etmişlerdir. Ama bu bir tashiftir. Fakat Müslim'den başka bazı rivayetlerde bu
lafız zel harfi ile "hizabete" diye kaydedilmiş olmakla birlikte
doğrusu birincisidir. Çünkü bu zatın dilinde bir parça kekemelik vardı. O
(hilabe lafzını) böyle telaffuz eder ve "hilabe" diyemezdi.
La hilabete ise aldatma
yok demektir. Yani senin beni aldatman sana helal değildir, benim de seni
aldatmamam gerekir.
Burada adı geçen kişi
Habban b. Munkiz b. Amr el-Ensari'dir. Habban'ın diğer oğulları olan Yahya ve
Vasi'in babasıdır. Uhud'da bulunmuştur.
Hayır, bu kişi onun
babası Munkiz b. Amr'dır da denilmiştir. 130 yaşına kadar yaşamıştır. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte katıldığı gazalardan birisinde bir
kalenin muhasarası esnasında isabet eden bir taş ile başı yaralanmış ve kafa
tası beynine kadar çatlamıştı. Bundan dolayı da dili ve aklı nisbeten
değişikliğe uğramıştı. Fakat temyiz edebilme gücünü kaybetmemişti.
Darakutni'nin belirttiğine göre gözleri de görmüyordu. Pek sabit olmayan bir
rivayette belirtildiği üzere Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisine
bununla birlikte alışveriş yaptığı her bir mal için üç günlük söz muhayyerliği
süresi tanımıştı.
ilim adamları bu hadis
hakkında ihtilaf etmişler. Bazıları bunu özellikle ona ait olarak kabul etmiş
ve alışveriş yapan taraflar arasında karşılıklı aldanışın vazgeçilemez olduğunu
ve az ya da çok olsun bundan dolayı aldananın lehine muhayyerliğin sözkonusu
olmayacağını söylemişlerdir.
Şafii ve Ebu Hanife ile
başkalarının kanaati budur. Aynı zamanda Malik’DEN gelen iki rivayetin daha
sahih olanı da böyledir. Maliki mezhebinin Bağdat'lı alimleri ise bu hadis
dolayısı ile aldanan kimse için muhayyerlik vardır. Şu kadar var ki aldanış
miktarın'ın değerin üçte birine ulaşması gerekir. Eğer üçte birinden daha az
ise muhayyerlik yoktur. Fakat doğru olan birincisidir. Çünkü Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in bu sahabenin lehine muhayyerliği sabit kabul ettiği sabit
değildir. Ona sadece: Aldatmaca yok de buyurmuştur. Bu ise onun muhayyerlik
hakkının sabit olmasını gerektirmemektedir. Diğer taraftan eğer sabit olsa
yahut onun lehine muhayyerliğin sabit olduğu tespit edilse yine de bu genelliği
sözkonusu olmayan belirli bir mesele olur. Bu meselenin hükmü onu aşarak
başkasına -ancak bir delil ilegeçebilir. Allah en iyi bilendir.
3839- .. ./2- Bize Ebu
Bekr b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Veki' tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti,
(H.) Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Muhammed b. Cafer tahdis
etti, bize Şu'be tahdis etti, (Süfyan ile) ikisi Abdullah b. Dinar'dan bu isnad
ile aynısını rivayet etti. Fakat ikisinin hadisi rivayetlerinde: "Bu
sebeple alışveriş yaptığı zaman aldatmaca yok derdi" ibaresi
bulunmamaktadır.
Diğer tahric: Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe'nin hadisini Buhari, 2407; Muhammed b. el-Müsenna'nın hadisini
yalnız Müslim rivayet etmiştir; Buhari, 2194;
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
13-
OLGUNLAŞTIKLARI GÖRÜLMEDEN ÖNCE KOPARMA ŞARTI KOŞMAKSIZIN MEYVELERİ SATMANIN
YASAK OLDUĞU BABI