SAHİH-İ MÜSLİM |
SÜT EMME |
9/33- ESİR KADIN İLE
İSTİBRADAN SONRA İLİŞKİ KURMANIN CAİZ OLUŞU VE EĞER KOCASI VARSA ESİR ALINMASI
SURETİ İLE NİKAHININ FESH OLDUĞU BABI
3593-33/1- Bana
Ubeydullah b. Ömer b. Meysere el-Kavariri de tahdis etti, bize Yezid b. Zurey'
tahdis etti, bize Said b. Ebu Arube, Katade'den tahdis etti, o Salih Ebu
Halil'den, o Ebu Alkame el-Haşimi'den, o Ebu Said el-Hudri’den rivayet ettiğine
göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Huneyn günü Evtas'ın üzerine bir
ordu gönderdi. Bunlar da düşmanla karşılaştılar, onlarla savaşıp galip
geldiler. Onlardan da esirler aldılar. Sanki Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in ashabından bazı kimseler esir kadınların müşrik kocalarından ötürü
onlara yaklaşmaktan çekindiler. Bunun üzerine aziz ve celil Allah bu hususta:
"Kadınlardan evli olanlar da (size haramdır) sağ ellerinizin sahip
oldukları müstesna" (Nisa, 24) buyruğunu indirdi. Yani bu esir kadınların
iddeti bittiği taktirde onlar size helaldir.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 2155; Tirmizi, 1132, 3016; Nesai, 3333
3594-34/2- Bize Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe, Muhammed b. el-Müsenna ve İbn Beşşar tahdis edip dediler ki: Bize
Abdu'l-A'la, Said’DEN tahdis etti, o Katade'den, o Ebu Halil'den rivayet
ettiğine göre Ebu Alkame el-Haşimi tahdis etti ki: Ebu Said el-Hudri'nin
kendilerine tahdis ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Huneyn günü
bir seriyye (askeri birlik) gönderdi, deyip hadisi Yezid b. Zürey"in
hadisi rivayet ettiği manada rivayet etti. Ancak rivayetinde şunları söyledi:
Onların arasından sağ ellerinizin malik oldukları müstesna olup onlar size
helaldir. Diğer taraftan: "İddetleri bittiğinde" ibaresini
zikretmedi.
3595- .. ./3- Bunu bana
Yahya b. Habib el-Harisi de tahdis etti, bize Halid -yani b. el-Haris- tahdis
etti, bize Şu'be, Katade'den bu isnad ile buna yakın olarak tahdis etti.
3596-35/4- Bunu bana
Yahya b. Habib el-Harisi de tahdis etti, bize Halid b. el-Haris tahdis etti,
bize Şu'be, Katade'den tahdis etti, o Ebu'l-Halil'den, o Ebu Alkame'den, o Ebu Said’DEN
şöyle dediğini rivayet etti: Evtas günü kocaları olan kadın esirler aldılar.
(Onlarla cima etmekten) korktular. Bunun üzerine şu: "Evli olan kadınlar
(da size haramdır) sağ ellerinizin sabit oldukları müstesnd" (Nisa, 24)
ayeti nazil oldu.
Diğer tahric: Tirmizi,
1132,3017
3597- .. ./5- Bana Yahya
b. Habib de tahdis etti, bize Halid -yani b. elHaris- tahdis etti, bize Said,
Katade’DEN bu isnad ile buna yakın olarak tahdis etti.
AÇIKLAMA: (3593)
"Bize Yezid b. Zure' tahdis etti ... Ebu Alkame, el-Haşimi'den, o Ebu Said
el-Hudri'den" ikinci rivayet yolunda (3594) "Abdu'l-A'la'dan ... o
Ebu Alkame'den, o Ebu Said el-Hudri'den" diğer rivayet yolunda (3596)
"Şu'be'den, o Katade'den, o Ebu'l-Halil'den, o Ebu Said el-Hudri'den"
denilerek Ebu Alkame'yi zikretmemektedir. Senet, diyarımızdaki bütün nüshalarda
bu şekildedir. Ebu'l-Ali el-Gassani de bunu böylece zikrettiği gibi
el-Culudi'nin rivayetinden de bu şekilde gelmiştir, İbn Mahan da: Bunu Ebu
Mesud ed-Dimeşki de böylece zikretmiştir. Ama İbnu'l-Hazza'nın nüshasında
Ebu'l-Halil ile Ebu Said arasında Ebu Alkame kaydedilmiştir. el-Gassani dedi
ki: Doğrusunun ne olduğunu bilemiyorum. Kadı Iyaz dedi ki. el-Gassani'den
başkaları da: Ebu Alkame'nin tespiti doğru olandır, demişlerdir.
Derim ki: Ebu Alkame'nin
adının zikredilmemeside edilmemesi de muhtemelen doğru olabilir. Bu durumda
Ebu'l-Halil hadisi her iki şekilde işitmiş ve bazen bu şekilde öbür türlü
rivayet etmiş olur. Kitabın baş taraflarında bunun benzerlerine dair
açıklamalar geçmiş bulunmaktadır.
(3593) "Evtas
üzerine bir ordu gönderdi." Evtas, Taif yakınlarında bir yer adıdır.
Munsarıf da olabilir gayr-ı munsarıf da olabilir. Az önce açıklaması geçmiş
idi.
"Onlara ait kadın
esirler aldılar. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından
bazıları sanki ... ayetini indirdi. O halde onlar iddetleri sona erdikten sonra
size helaldir." Hadiste geçen "çekindiler" harec kökünden gelen
korktular anlamındadır. Yani onlara yaklaşacak olurlarsa başka kocaların
zevceleri olduğundan ötürü günah kazanacaklarından korktular. Çünkü evli bir
kadın kocasından başkasına helal olmaz. Bunun üzerine yüce Allah onların mübah
olduklarını bildirmek üzere: "Ve evli kadınlar da (size haramdır) sağ
ellerinizin malik oldukları müstesna" (Nisa, 24) buyruğunu indirdi. Ayette
geçen "muhsana" dan kasıt ise burada evli kadınlar demektir. Yani
evli olan kadınlar kocalarından başkalarına haramdır, esir olarak ele
geçirdiğiniz kadın esirler müstesnadır. Çünkü kafir kocası ile nikahı fesh olur
ve istibra süresi sona erdikten sonra size helal olur. Burada "iddetleri
bittiği taktirde" sözünden kasıt onların istibra edilmeleridir. Bu ise
gebe olanın doğum yapması ile olmayanın ise bir defa ay hali olması ile
gerçekle;)r. Bu hususta sahih hadislerde sabit olduğu gibi.
Şunu da bilelim ki Şafii
ile onun: Esir alınan putperest kadın ve kitabi olmayan diğer kadınlar ile sağ
elin malik olması sebebi ile müslüman olmadıkça cima etmek helal değildir.
Dolayısıyla dini üzere kaldığı sürece o haramdır. Bu şekilde (Evtas'da) esir
alınmış o kadınlar ise puta tapıcı Arap müşriklerinden idi diyen ilim
adamlarına göre bu hadis te'vil edilir ve onların müslümanlığl kabul ettikleri
şeklinde yorumlanır. Böyle bir yorum ise zorunludur. Allah en iyi bilendir.
Müslüman birisi ile evli
olduğu halde cariye satılacak olursa nikah fesh olup onu satın alana helal olur
mu olmaz mı hususunda ilim adamları ihtilaf etmişlerdir. İbn Abbas dedi ki:
Yüce Allah'ın: "Evli olan kadınlar da (size haramdır) sağ ellerinizin
malik oldukları müstesna" (Nisa, 24) buyruğunun genel oluşu dolayısı ile
bu nikah fesh olur. Diğer ilim adamları ise, bu nikah fesh olmaz demişler ve
ayet-i kerimeyi esir olarak mülkiyet altına alınanlar hakkında tahsis
etmişlerdir.
el-Mazeri dedi ki: Bu
görüş ayrılığının esası şudur: Um um (genel ifade) eğer belli bir sebep
dolayısıyla gelmiş ise onun sebebinin sınırları içerisinde kalır mı kalmaz mı?
Sebebinin sınırlarına münhasır kalır diyen kimselere göre burada satın alma
yoluyla mülkiyet altına alınan kimseler ile ilgili bir delil bulunmaz. Çünkü
ifadenin takdiri sağ ellerinizin esir almak sureti ile malik oldukları müstesna
demek olur. Nüzul sebebinin sınırları içerisine hapsedilemez, aksine genel
anlamı üzere kabul edilir diyen kimseler ise satın almak yoluyla mülkiyet
altına alınan cariyenin nikahı fesh olur derler. Fakat Aişe (r.anha)'nın
Berire'yi satın alması ile ilgili hadiste sabit olduğuna göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) kocası ile evliliğini devam ettirip ettirmeme hususunda
serbest bırakmıştır. İşte bu satın almak suretiyle nikahın fesh olmayacağına
delildir. Ama bu vahid bir haber ile Kur'an'ın genel ifadesini tahsis etmek
olur. Bunun caiz olup olmadığı hususunda ise görüş ayrılığı vardır. Allah en
iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
10/34- ÇOCUK
DÖŞEĞE AİTTİR VE ŞÜPHELERDEN KAÇINMAK BABI