SAHİH-İ MÜSLİM |
SÜT EMME |
6/30- BEŞ DEFA SÜT EMMEK
SEBEBİYLE HARAM KILMA BABI
3582-24/1- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Abdullah b. Ebu Bekir'den rivayetini okudum,
o Amre'den, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: Kur'an'dan indirilen
buyruklar arasında: "Bilinen on defa süt emmek haram kılar" buyruğu
vardı. Sonra bunlar "bilinen beş defa" ile nesh edildi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat ettiğinde bunlar Kur'an-ı Kerim'de okunan
buyruklar arasında idi.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 2062; Tirmizi, 1150; Nesai, 3307: İbn Mace, 1944 -bu manada-;
3583-25/2- Bize Abdullah
b. Mesleme el-Ka'nebi tahdis etti, bize Süleyman b. Bilal, Yahya'dan -ki o b. Said'dir-
tahdis etti, o Amra'dan rivayet ettiğine göre Aişe (radıyallahu anha)'yı -haram
kılan emmeyi söz konusu ederken- şöyle derken dinlemiştir. Amre dedi ki: Aişe
dedi ki: Kur'an-ı Kerim'de: "Bilinen on defa süt emmek" nazil oldu.
Sonra yine "bilinen beş defa" nazil oldu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
3584- .. ./3- Bunu bize
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Abdülvehhab tahdis edip dedi ki:
Yahya b. Said'i şöyle derken dinledim:
Amre'nin bana haber
verdiğine göre o Aişe'yi şöyle derken dinlemiştir, deyip hadisi aynen rivayet
etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (3575)
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bir defa emmek ve iki defa
emmek haram kılmaz" bir başka rivayette (3576) "bir defa emmek ve iki
defa emmek haram kılmaz" bir diğer rivayette (3577) "Ey Allah'ın
Nebi'si, bir defa emmek haram kılar mı dedi, Allah Rasulü hayır buyurdu."
Aişe'nin rivayetinde (3582) dedi ki: Kur'an-ı Kerim'den indirilen buyruklar
arasında bilinen on defa süt emmek haram kılar buyruğu da vardı. Sonra bilinen
beş defa ile nesh edildi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat
ettiğinde bunlar Kur'an'dan buyruklar olarak okunuyorlardı."
İmlace, hemze harfi
kesreli olarak bir defa emmek demektir. Mesela:
Melece's-sabiyyu ummehu:
Küçük çocuk annesini emdi ve emlecethu: (annesi) onu emzirdi denilir.
"Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat ettiğinde bunlar Kur'an'dan okunan
buyruklar arasında idi." Yani beş defa süt emmek buyruğunun indirilişi
oldukça geç zamanlarda olmuştu. Hatta Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
vefat ettiğinde bazı kimseler "beş defa süt emmek" buyruğunu okuyor
ve bunu tilavet olunan Kur'an olarak kabul ediyordu. Buna sebep ise kısa bir
süre önce nesh edildiğinden ötürü neshin kendilerine ulaşmamış olması idi. Daha
sonra kendilerine bunların nesh edildiği bilgisi ulaşınca bu yaptıklarından vaz
geçtiler ve bunun tilavet olunmayacağı üzerinde icma ettiler.
Nesh üç türlüdür: Biri,
hükmü de tilaveti de nesh olunan buyruklar "on defa emmek" gibi.
İkincisi tilaveti nesh olmakla birlikte hükmü nesh olmamış olanlar "beş
defa emmek" ve "yaşlı erkekle yaşlı kadın zina ettiklerinde onları
recm edin" buyrukları gibi. Üçüncüsü ise hükmü nesh olmakla birlikte
tilaveti baki kalandır. Çoğunlukla görülen budur. Yüce Allah'ın:
"İçinizden ölüp geriye dul eşler bırakan erkekler, eşleri için, evden
çıkarılmaksızın bir yıla kadar geçimlerinin sağlanmasını vasiyet
etsinler." (Bakara, 240) buyruğu bu türdendir. Allah en iyi bilendir.
İlim adamları süt emme
hükmünün kendisi ile sabit olduğu miktarın ne olduğu hususunda ihtilaf
etmişlerdir. Aişe, Şafii ve Şafii mezhebi alimleri beş defa süt emmekten daha
azı ile sabit olmaz demişlerdir. İlim adamlarının cumhuru ise bir defa süt
emmekle sabit olur demişlerdir. Bu görüşü Ibnu'l-Munzir, Ali, İbn Mes'ud, İbn
Ömer, İbn Abbas, Ata, Tavus, İbnu'l-Müseyyeb, Hasan, Mekhul, Zühri, Katade,
Hakem, Hammad, Malik, Evzai, Sevri ve Ebu Hanife (r.a.)'dan rivayet etmiştir.
Ebu Sevr, Ebu Ubeyd, İbnu'l-Munzir ve Davud ise üç defa süt emmekle sabit olur,
daha aşağısı ile sabit olmaz demişlerdir.
Şafii ve ona uygun
kanaat belirtenler Aişe (radıyallahu anha)'nın bilinen beş defa süt emmek
hadisini delil almışlardır. Malik, yüce Allah'ın: "Size süt emziren
anneleriniz" (Nisa, 23) buyruğunu delil almıştır. Bu buyrukda ise herhangi
bir sayı sözkonusu edilmemiştir. Davud ise bir ve iki defa emmek haram kılmaz
hadisinin mefhumunu delil almış ve: Hadis Kur'an'ı beyan etmektedir, demiştir.
Şafii mezhebi alimleri
Malikilere itiraz ederek şöyle demişlerdir: Eğer ayet-i kerime: "Size süt
emzirenler annelerinizdir" olsaydı sizin için delil olurdu. Maliki mezhebi
alimleri ise Şafiilere şu şekilde itiraz etmişlerdir: Aişe (radıyallahu
anha)'nın rivayet ettiği bu hadis size göre de usul alimlerinin muhakkiklerine
göre de delil gösterilemez. Çünkü Kur'an vahid haber ile sabit olmaz. Kur'an
olduğu sabit olmayınca vahid haber ile de Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den sabit olamaz. Çünkü vahid habere yerinde bir tenkit yöneltilecek
olursa gereğince am el durdurulur. Ayrıca bu (Kur'an için) alışılmış olan onun
mütevatir olarak gelmesi olmakla birlikte ancak ahad rivayetler halinde
gelmişse bu bir şüphe ve tereddüt gerektirir. Allah en iyi bilendir.
Şafiiler, Malikilere bir
defa ve iki defa emmek hadisini delil gösterip itiraz etmişlerdir. Malikiler de
buna sözkonusu edilmesine gerek görmediğimiz geçersiz bir takım cevaplar
vermişlerdir. Ama onlara aldanılır korkusuyla bu cevaplara dikkat çekmek
istiyoruz. Bunlardan birisine göre onların kimi bu rivayetin nesh edilmiş
olduğunu ileri sürmüştür. Bu ise batıldır, sadece iddia etmekle sabit olmaz.
Bir diğeri: Bazıları ise bu hadisin Aişe'ye mevkuf bir rivayet olduğunu ileri
sürer. Bu da büyük bir hatadır. Aksine bunu Müslim de başkaları da hem Aişe'nin
rivayeti hem Um el-Fadl'ın rivayeti olarak merfu ve sahih çeşitli yollardan
zikretmiş bulunmaktadır. Bir diğer cevapları: Bazıları hadisin muzdarip
olduğunu iddia etmiştir. Bu da açık bir yanlışlıktır ve mücerred heva ve heves
ile sünnetleri reddetmek cesaretini göstermek, mezhebleri desteklemek için de
sünnetin sahih rivayetlerini zayıf göstermektir. Halbuki emme sayısının şart
olduğu hususunda çok sayıda meşhur hadisler gelmiştir ve sahih olan sayının
şart olduğudur.
Kadı Iyaz dedi ki: Bazı
kimseler istisna teşkil ederek süt emmek ancak on defa emmek ile sabit olur
demişlerdir. Bu ise batıl ve reddolunan bir görüşdür. Allah en iyi bilendir.
(3581) "Bize Habban
tahdis etti bize Hemman tahdis etti." Habban; Habban b. Hilal'dir. Ha
harfi fethalı ve be iledir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
7/31- YAŞI BÜYÜK
KİMSENiN SÜT EMMESİ BABI