SAHİH-İ MÜSLİM

SÜT EMME

 

SÜT EMME  1  /25- DOĞUMDAN DOLAYI HARAM OLAN SÜT EMMEKTEN DOLAYI DA HARAM OLUR BABI

 

"Rada''', (süt emmek) re harf fethalı ve "rida'" şeklinde kesreli söylenebilir. Aynı şekilde radae de re harfi fethalı ve (ridaa şeklinde) kesreli söylenir. "Arda'athu ummuhu: annesi ona süt emzirdi"; "imraetun murdiun" yani süt emzirdiği çocuğu olan anne demektir.

 

 

(1) باب يحرم من الرضاعة ما يحرم من الولادة

1/25- DOĞUMDAN DOLAYI HARAM OLAN SÜT EMMEKTEN DOLAYI DA HARAM OLUR BABI

 

1 - (1444) حدثنا يحيى بن يحيى. قال: قرأت على مالك عن عبدالله بن أبي بكر، عن عمرة ؛ أن عائشة أخبرتها؛

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان عندها. وإنها سمعت صوت رجل يستأذن في بيت حفصة. قالت عائشة فقلت: يا رسول الله ! هذا رجل يستأذن في بيتك. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم "أراه فلانا" (لعم حفصة من الرضاعة) فقالت عائشة: يا رسول الله ! لو كان فلانا حيا (لعمها من الرضاعة) دخل علي ؟ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

 " نعم. إن الرضاعة تحرم ما تحرم الولادة".

 

3553-111- Bize Yahya b. Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Abdullah b. Ebu Bekir'den rivayetini okudum. Onun Amre'den rivayet ettiğine göre Aişe kendisine şunu haber vermiştir: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanında idi. Bu arada Aişe (radıyallahu anha). Hafsa'nın evinde (içeri girmek üzere) izin isteyen bir adamın sesini işitti. Aişe dedi ki: Bunun üzerine ben: Ey Allah'ın Resulü! Burada senin evinde izin isteyen bir adam var. dedim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Hafsa'nın süt amcasını kastederek: "Zannederim bu kişi filandır" buyurdu.

 

Aişe: Ey Allah'ın Rasulü! -kendisinin bir süt amcasını kastederek- filan kişi hayatta olsaydı benim yanıma girebilir miydi, dedi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Evet! Şüphesiz süt emmek de doğumun haram kıldıklarını haram kılar" buyurdu. 

 

Diğer tahric: Buhari, 2646, 3105, 5099; Nesai, 3313;

 

 

2 - (1444) وحدثناه أبو كريب. حدثنا أبو اسامة. ح وحدثني أبو معمر إسماعيل بن إبراهيم الهذلي. حدثنا علي بن هاشم بن البريد. جميعا عن هشام بن عروة، عن عبدالله بن أبي بكر، عن عمرة عن عائشة. قالت: قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم:

 "يحرم من الرضاعة ما يحرم من الولادة".

 

3554-2/2- Bunu bize Ebu Kureyb de tahdis etti, bize Ebu Üsame tahdis etti (H.) Bana Ebu Ma'mer İsmail b. İbrahim el-Huzell tahdis etti, bize Ali b. Haşim b. el-Berid tahdis etti, hepsi Hişam b. Urve'den, o Abdullah b. Ebu Bekir'den, o Amre'den, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana: "Doğumdan dolayı haram olan, süt emmekten dolayı da haram olur" buyurdu. 

 

Diğer tahric: Nesai, 3302

 

 

(1444) وحدثنيه إسحاق بن منصور. أخبرنا عبدالرزاق. أخبرنا ابن جريج. أخبرني عبدالله بن أبي بكر، بهذا الإسناد، مثل حديث هشام بن عروة.

 

3555- .. ./3- Bunu bana İshak b. Mansur da tahdis etti, bize Abdurrezzak haber verdi, bize İbn Cureyc haber verdi, bana Abdullah b. Ebu Bekir bu isnad ile Hişam b. Urve'nin hadisinin aynısını haber verdi.

 

 

AÇIKLAMA:          Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (3553): "Şüphesiz doğum neyi haram ediyorsa süt emmek de onu haram eder" bir diğer rivayette (3554) "Doğumdan dolayı ne haram oluyorsa süt emmekten dolayı haram olur" Hafsa ve Aişe ile ilgili kıssaların geçtiği hadiste (ileride gelecek olan 3556 numaralı hadis) süt amcanın yanına girmesine izin sözkonusu edilirken diğer hadiste (3560) (süt) amcan senin yanına girsin, ben: Bana süt emziren kadındır, adam bana süt emzirmedi ki dedim. Allah Rasulü: "O senin amcandır, senin yanına girsin" buyurdu.

 

Bu hadis-i şerifler süt emmek yoluyla haramlığın sabit olduğunu ittifakla ortaya koymaktadır. Ümmet de süt emen ile süt emziren arasında bu akrabalığın sabit olduğunu ve süt emzirdiği oğlun kendisine nikahının ebediyyen haram olduğunu, süt oğlunun süt annesine bakmasının onunla halvette kalmasının ve beraber yolculuk yapmasının helal olduğunu, bununla birlikte her bakımdan annelik hükümlerinin bundan dolayı doğmadığını, birbirlerine mirasçı olmadıklarını, onlardan birine diğerinin nafakasının düşmediğini, mülk edinmesi halinde mülk edinene rağmen hürriyetine kavuşmayacağını, çocuğun annesi lehine şahitliğinin reddolunmayacağını, onun yerine diyet ödemeyeceğini, süt annesi tarafından öldürülmesi sebebi ile kısasın üzerinden düşmeyeceğini, bütün bu hükümlerde birbirlerine yabancı iki kişi olduklarını icma ile kabul ettiği gibi aynı şekilde süt emziren kadın ile süt emenin çocukları ve süt emen çocuk ile süt emziren annenin çocukları arasında haramlığın yayılacağını ve bu hususta bu hadislerden ötürü neseb yoluyla çocuğu gibi olduğunu icma ile kabul etmişlerdir.

 

Süt emziren kadının kocası olduğu yahut ona malik olduğu için onunla ilişki kurduğu ya da şüpheli bir ilişkide bulunduğu için sütün kendisine nisbet edildiği erkeğe gelince hem bizim mezhebimize göre hem genel olarak bütün ilim adamlarının görüşüne göre kendisi ile emen çocuk arasında da haramlık sabit olur ve çocuk o erkeğin de çocuğu olur. O erkeğin çocukları da süt emen çocuğun kardeşleri ve kızkardeşleri olur. Adamın erkek kardeşleri, süt emen çocuğun amcaları; kız kardeşleri, halaları olur. Süt emen çocuğun çocukları da o adamın çocukları olur. Bu hususta sadece Zahiri alimleri ile İbn Uleyye muhalefet etmiş ve bunlar: Süt emme haramlığı erkek ile süt emen çocuk arasında sabit olmaz demişlerdir. Bunu el-Mazeri, İbn Ömer ve Aişe'den de nakletmiş bulunmaktadır. Bu görüş sahipleri yüce Allah'ın: "Sizi emziren anneleriniz süt kız kardeşleriniz" (Nisa, 23) buyruğunu delil göstermişlerdir. Bu buyrukda kız ile hala -neseb akrabalığı dolayısı ile haramlıkta söz konusu edildiği gibi- sözkonusu etmemiştir.

 

Cumhur ise Aişe (radıyallahu anha)'nın amcası ile Hafsa (radıyallahu anha)'nın amcası hakkındaki açık ve sahih hadisler ile Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in amcanın girmesine izin vermesi ile birlikte "doğumdan dolayı ne haram oluyorsa süt emmekten dolayı haram olur" buyruklarını delil göstermişler ve muhalif kanaat sahiplerinin ayeti delil göstermelerine de: Bu ayette kızın halası ve benzerlerinin mübah olduklarına dair bir nas bulunmamaktadır diye cevap vermişlerdir. Çünkü bir şeyin zikredilmesi onun dışındakiler hakkında hükmün -eğer bir başka delil onunla çatışmıyor ise- düşmesine delil değildir. Hem bu sahih hadisler gelmişken böyle bir şey nasıl olabilir? Allah en iyi bilendir.

Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hafsa'nın amcası için: "Galiba o filandır" demesi zannederim odur demektir.

 

(3554) "Bize Ali b. Haşim el-Berid tahdis etti." Berid fethalı be kesreli re iledir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

2/26- SÜT EMME YOLUYLA HARAMLIK ERKEĞİN SUYUNDAN DOLAYIDIR BABI