SAHİH-İ MÜSLİM

NİKAH

 

(23) باب تحريم وطء الحامل المسيبة

23- GEBE ESİR KADIN İLE İLİŞKİ KURMANIN HARAM OLDUĞU BABI

 

139 - (1441) وحدثني محمد بن المثنى. حدثنا محمد بن جعفر. حدثنا شعبة عن يزيد بن خمير. قال: سمعت عبدالرحمن بن جبير يحدث عن أبيه، عن أبي الدرداء، عن النبي صلى الله عليه وسلم ؛ أنه أتى بامرأة محج على باب فسطاط. فقال "لعله يزيد أن يلم بها" فقالوا: نعم. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

 "لقد هممت أن ألعنه لعنا يدخل معه قبره. كيف يورثه وهو لا يحل له ؟ كيف يستخدمه وهو لا يحل له ؟".

 

3547-139/1- Bana Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Vezid b. Humeyr'den şöyle dediğini tahdis etti: Abdurrahman b. Cübeyr'i babasından tahdis ederken dinledim, o Ebu Derda'dan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir çadırın kapısında doğurmak üzere olan bir kadının yanından geçerken: "Galiba o adam bununla cima etmek istiyor" buyurmuş. Ashab, evet diye cevap verdiler. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "İçimden onu kendisi ile birlikte kabrine girecek bir lanetle lanet etmeyi geçirdim. Bu adam o çocuğu -çocuk için bu helal olmadığı halde- nasıl mirasçı yapmak istiyor ve o çocuğu kendisine helal olmadığı halde nasıl kendi hizmetinde çalıştırmak istiyor?" 

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 2156

 

AÇIKLAMA:          "Bir çadırın kapısında doğurmak üzere olan bir kadının yanından geçti."

 

Buradaki "el-mucih" doğumu yaklaşmış hamile kadın demektir. (Çadır anlamındaki) fustat lafzı ise altı şekilde telaffuz edilir. .. Kıldan çadıra benzer bir mesken demektir.

"Bir çadırın kapısında doğurmak üzere olan bir kadının yanından geçti.

Galiba bu onunla ilişki kurmak istiyor buyurdu ... Nasıl onu hizmetinde kullanabilir?" Burada sözü edilen kadın hamile ve esir bir cariye idi. Doğumunu yapmadan onunla cima etmek helal olmaz.

 

Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "O çocuğu ondan miras alması helal değilken nasıl mirasçı yapar ... " Bunun da anlamı şudur: Bu kadının doğumu altı ay gecikebilir ve bu durumda bu çocuğun o kadını esir alan kişiden olma ihtimali de ortaya çıkar, ondan önce birisinden olma ihtimali de olabilir. çocuğun esir alandan olmasını düşünecek olursak o taktirde onun çocuğu olur ve birbirlerinden mirasçı olurlar. Eğer çocuk esir alandan başkasından ise o taktirde ne esir alan ne çocuğun kendisi aralarında akrabalık sözkonusu olmadığından birbirlerine mirasçı olmazlar. Aksine onu kendi kölesi olduğu için hizmetinde çalıştırabilir. O halde hadisin takdiri şöyledir: Bu kişi bu çocuğu kendi nesebine katıp kendisinin oğlu yapabilir ve onu kendisine mirasçı yapması -kendi çocuğu olmadığından ötürü- helal olmamakla birlikte mirasçı yapılabilir. Halbuki diğer mirasçılar ile birlikte payalması sözkonusu olacağından bu durumdaki birisini mirasçı yapmak helal olmaz. Onu köleleri çalıştırdığı gibi çalıştırarak mülk edineceği bir köle haline de getirebilir. Halbuki bunu yapmak da ona helal olmaz. Çünkü eğer kadın o çocuğu her iki adamdan olma ihtimali bulunan bir süre sonra doğuracak olursa bunu yapması ona helal değildir. O halde her durumda bu sakıncalı hale düşmek korkusuyla onunla ilişki kurmaktan uzak durması kap eder. Hadisin anlamı hususunda güçlü görülen mana budur.

 

Kadı lyaz da şunları söylemektedir: Bu hadisin manası kadının karnındaki ceninin bu esir alan kişinin nutfesi ile beslenmesi ihtimaline ve böylelikle o çocuğun gelişmesine ortak olup onu hizmetinde kullanmasına imkan kalmamasına işaret etmektedir. Bu da ''Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kimse kendi suyu ile başkasının çocuğunu sulamasın" hadisinin bir benzeridir. Kadı lyaz'ın açıklamaları bunlardır. Ama onun bu açıklaması zayıf ya da batıldır. Peki mirasçı yapmak bu te'vil ile nasıl uyumlu görülebilir ki? Aksine doğrusu bizim az önce yaptığımız açıklamadır. Allah en iyi bilendir:

 

 

 

(1441) وحدثناه أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا يزيد بن هارون. ح وحدثنا محمد بن بشار. حدثنا أبو داود. جميعا عن شعبة، في هذا الإسناد.

 

3548-,../2- Bunu bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Vezid b. Harun tahdis etti, (H.) Bize Muhammed b. Beşşar da tahdis etti, bize Davud tahdis etti, hepsi Şu'be'den bu isnad ile rivayet etti. 

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

24- SÜT EMZİREN KADIN İLE İLİŞKi KURMAK DEMEK OLAN ĞAYLE'NİN CAİZ OLUŞU VE AZLİN MEKRUH OLDUĞU BABI