SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
(95) باب
لاتشد الرحال
إلا إلى ثلاثة
مساجد
95- (YOLCULUK MAKSADI
İLE) YÜKLER ANCAK ÜÇ MESCİD İÇİN BAĞLANIR BABI
511 - (1397) حدثني
عمرو الناقد
وزهير بن حرب.
جميعا عن ابن
عيينة. قال
عمرو: حدثنا
سفيان عن
الزهري، عن سعيد
عن أبي هريرة،
يبلغ به النبي
صلى الله عليه
وسلم
"لاتشد
الرحال إلا
إلى ثلاثة
مساجد: مسجدي
هذا، ومسجد
الحرام ومسجد
الأقصى".
3370-511/1- Bana Amr
en-Nakid ve Zuheyr b. Harb birlikte ibn Uyeyne'den tahdis etti. Amr dedi ki:
Bize Süfyan, ez-Zühri'den tahdis etti. O Said'den, o Ebu Hureyre'den, hadisi
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ulaştırarak (şöyle buyurduğunu) rivayet
etti: "(Yolculuk yapmak maksadıyla) yükler ancak şu üç mescid için
bağlanır: Benim bu mescidim, Mescid-i Haram ve Mescid-i Aksa. "
Diğer tahric: Buhari,
1189; Ebu Davud, 2033; Nesai, 699
512 - (1397) وحدثناه
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا
عبدالأعلى عن
معمر، عن
الزهري، بهذا
الإسناد. غير
أنه قال
"تشد
الرحال إلى
ثلاثة مساجد".
3371-512/2- Bunu bize
Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis -etti, bize Abdu'l-Ala, Ma'mer'den tahdis etti,
o ez-Zühri'den bu isnad ile hadisi rivayet etmekle birlikte o: "(yolculuk
maksadıyla) yükler (şu) üç mescide (gitmek için) bağlanır" demiştir.
Diğer tahric: İbn
Mace, 1409
513 - (1397) وحدثنا
هارون بن سعيد
الأيلي. حدثنا
ابن وهب. حدثني
عبدالحميد بن
جعفر ؛ أن
عمران بن أبي
أنس حدثه ؛ أن
سلمان الأغر
حدثه ؛ أنه
سمع أبا هريرة
يخبر ؛ أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال
"إنما
يسافر إلى
ثلاثة مساجد:
مسجد الكعبة،
ومسجدي،
ومسجد إيلياء".
3372-513/3- Bize Harun
b. Said el-Eyli de tahdis etti, bize İbn Vehb tahdis etti, bana Abdülhamid b.
Cafer'in tahdis ettiğine göre İmran b. Ebu Enes kendisine şunu tahdis etti:
Selman el-Eğar'ın kendisine tahdis ettiğine göre o Ebu Hureyre'yi Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu diye haber verirken dinlemiştir:
''Ancak şu üç mescide yolculuk yapılır: Kabe mescidi, benim mescidim ve İlya
Mescidi"
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem}'in "(yolculuk maksadıyla) yükler ancak şu üç
mescide (gitmek) için bağlanır ... Ve Mescid-i Aksa" diğer rivayette
(3372) "ilya mescidi" denilmektedir. Burada Müslim'in Sahihi'nde bu
şekilde kaydedilmiştir. Mescid-i Haram ile Mescid-i Aksa mevsufun sıfatına izafe
edilmesi türündendir. Kufeli nahivciler bunu caiz kabul etmiş, Basralılar ise
bunda hazfedilmiş bir lafız olduğu şeklinde yorumlamışlardır. Bunun da takdiri
haram olan mekanın mescidi ve Aksa mekanın mescidi şeklindedir. Yüce Allah'ın:
"Ve sen Batı tarafında değildin" (Kasas, 44) buyruğu da bu türdendir.
Yani sen Batı'daki yer tarafında değildin demektir. Ve benzerleri de böyledir.
İlya mescidi ise
Beytü'l-Makdis'in kendisidir. Üç türlü söyleyişi vardır. Bunların en fasih ve
meşhur olanları, buradaki şekli ile hemze ile lam harfleri kesreli olarak ve
med ile (iliya) şeklinde söylenişidir. İkincisi de bu şekilde olmakla birlikte
kasr şeklinde söylenir. Üçüncüsü ise lamdan önceki ye hari hazf edilerek med
ile "iliya" şeklidir. Ona el-Aksa (en uzak) adının veriliş sebebi ise
Mescid-i Haram'dan uzak oluşundan dolayıdır.
Bu hadiste sözü geçen üç
mescidin fazileti ve bunlara yolculuk yapmak maksadıyla yükleri bağlamanın
fazileti dile getirilmektedir. Çünkü hadisin ilim adamlarının çoğunluğuna göre
anlamı bunların dışındaki herhangi bir mescide (yolculuk için) yük bağlamanın
bir fazileti yoktur şeklindedir. Mezhep alimlerimizden şeyh Ebu Muhammed
el-Cuveyni ise bunların dışındaki mescitlere yolculuk maksadıyla yükleri
bağlamak haramdır demişlerdir. Ama bu yanlıştır. Bu hadis ile ilgili açıklama
ve şerh bundan az önce, kadının hacc için ve başka maksatlarla mahremi ile
yolculuk yapması babında, geçmiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: