SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
(78) باب
لا يحج البيت
مشرك، ولا يطوف
بالبيت عريان.
وبيان يوم
الحج الأكبر
87 (78)- BEYT'İ HİÇBİR MÜŞRİK
HACCEDEMEZ, ÇIPLAK BİR KİMSE BEYT'İ TAVAF EDEMEZ VE HACC-I EKBER GÜNÜNÜN BEYANI
BABI
435 - (1347) حدثني
هارون بن سعيد
الأيلى. حدثنا
ابن وهب. أخبرني
عمرو عن ابن
شهاب، عن حميد
بن عبدالرحمن،
عن أبي هريرة.
ح وحدثني حرلة
بن يحيى التجيبي.
أخبرنا ابن
وهب. أخبرني
يونس ؛ أن ابن
شهاب أخبره عن
حميد بن
عبدالرحمن بن
عوف، عن أبي
هريرة. قال:
بعثني
أبو بكر
الصديق في
الحجة التي
أمره عليها
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم. قبل حجة
الوداع. في
رهط، يؤذنون
في الناس يوم
النحر: لا يحج
بعد العام
مشرك. ولا يطوف
بالبيت عريان.
قال ابن شهاب:
فكان حميد بن
عبدالرحمن
يقول: يوم
النحر يوم
الحج الأكبر.
من أجل حديث
أبي هريرة.
3274-435/1 - Bana Harun
b. Said el-Eyli de tahdis etti, bize İbn Vehb tahdis etti, bize Amr, İbn
Şihab'dan haber verdi, o Humeyd b. Abdurrahman'dan, o, Ebu Hureyre'den rivayet
etti. (H.) Bana Harmele b. Yahya et-Tucibi de tahdis etti, bize İbn Vehb haber
verdi, bana Yunus'un haber verdiğine göre İbn Şihab da kendisine Humeyd b.
Abdurrahman b. Avf'dan haber verdi, o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet
etti: Ebu Bekr es-Sıddik Veda haccından önce Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in kendisini hacc emiri olarak görevlendirdiği haccda bir grup ile
birlikte insanlar arasında nahr (kururban bayramı birinci) günü şunu ilan etmek
üzere göndermişti: Bu yıldan sonra müşrik hiçbir kimse haccetmeyecektir, çıplak
bir kimse de Beyt'i tavaf etmeyecektir.
İbn Şihab dedi ki:
Humeyd b. Abdurrahman şöyle derdi: Nahr günü Ebu Hureyre'nin hadisi dolayısı
ile haccı ekber günüdür.
Diğer tahric: Buhari,
369, 1622, 3177, 4363, 4655 -uzunca-, 4656 -uzunca-; Ebu Davud, 1946; Nesai,
2957
AÇIKLAMA: "Ebu
Hureyre (r.a.)'dan dedi ki: " ... tavaf etmesin. Ebu Hureyre dedi ki:
Humeyd b. Abdurrahman da... Ebu Hureyre (r.a.)'in hadisi dolayısı ile
diyordu." Humeyd b. Abdurrahman'ın bu sözünün anlamı şudur: Yüce Allah:
"Allah ve Rasulü'nden haccı ekber günü insanlara bir ilandır" (Tevbe,
3) diye buyurmaktadır. Ebu Bekr, Ali, Ebu Hureyre ve onların dışında ashabdan
bazı kimseler -ilan ile ilgili esas izin Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
olmak sureti ile bu ilanı nahr (kurban bayramı birinci) günü yapmışlardır.
Göründüğü kadarı ile bu ilanı yapacakları gün olarak da nahr gününü tayin ve
tespit etmiştir. Böylelikle o günün haccı ekber günü olduğu da kesinleşmiş
olmaktadır. Diğer taraftan hacc ibadetlerinin büyük çoğunluğu o günde
gerçekleştirilir.
Bununla birlikte ilim
adamları haccı ekber günü ile ne kastedildiği hususunda ihtilaf etmişlerdir.
Arefe günü denildiği gibi, Malik, Şafii ve cumhur ise o nahr günüdür
demişlerdir. Kadı Iyaz Şafii'den bunun Arefe günü olduğunu nakletmektedir. Ama
bu nakil Şafii mezhebinde bilinen görüşe muhaliftir. İlim adamları der ki: Bir
diğer görüşe göre haccı ekber ifadesi haccı asğardan ayrılması için kullanılır.
Haccı asgar (küçük hacc) ise umre demektir.
Bunun Arefe günü
olduğunu söyleyenler meşhur (hacc arafattır) hadisini delil göstermişlerdir.
Allah en iyi bilendir.
ResuluIlah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Bu yıldan sonra hiçbir müşrik haccetmesin"
buyruğu yüce Allah'ın: "Müşrikler ancak necistir. Bu sebeple bu
yıllarından sonra mescid-i harama yaklaşmasınlar" (Tevbe, 28) buyruğuna
uygundur. Burada mescid-i haramdan maksat ise harem bölgesinin tamamıdır.
Hiçbir müşriğin herhangi bir durumda harem bölgesine girmesine imkan verilmez.
Şayet önemli bir mesaj ya da bir iş için gelse dahi haremin içerisine girmesine
imkan verilmez. Aksine konu ile ilgili işi yerine getirmekle görevli olan kişi
onun yanına çıkıp gider. Şayet gizlice girip hastalanır ve ölmüşse kabri açılır
ve haremin dışına çıkartılır.
"Çıplak hiçbir
kimse Beyt'i tava! etmesin. " Bu da cahiliye dönemindeki çıplak kimselerin
Beyt'i tavaf etme şeklindeki adetlerini iptal etmektir. Bunu mezhep alimlerimiz
ve başkaları tavafta avretin örtülmesinin şart olduğuna delil göstermişlerdir. Allah
en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
79- HACCIN,
UMRENİN VE AREFE GÜNÜNÜN FAZİLETİ HAKKINDA BİR BAB