SAHİH-İ MÜSLİM

HAC

 

(72) باب صحة حج الصبي، وأجر من حج به

72- KÜÇÜK ÇOCUĞUN HACCETMESİNİN SIHHATİ VE ONU HACC ETIİRENİN ECRİ BABI

 

 

3240409 - (1336) حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وزهير بن حرب وابن عمر. جميعا عن ابن عيينة. قال أبو بكر: حدثنا سفيان بن عيينة عن إبراهيم بن عقبة، عن كريب مولى ابن عباس، عن ابن عباس، عن النبي صلى الله عليه وسلم. لقي ركبا بالروحاء. فقال

 "من القوم ؟" قالوا. المسلمون. فقالوا: من أنت ؟ قال " رسول الله " فرفعت إليه امرأة صبيا فقالت: ألهذا حج ؟ قال " نعم. ولك أجر".

-40911- Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe, Zuheyr b. Harb ve İbn Ebu Ömer birlikte İbn Uyeyne'den tahdis etti. Ebu Bekr dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne, İbrahim b. Ukbe'den tahdis etti. O İbn Abbas'ın azadlısı Kureyb'den, o İbn Abbas'dan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet ettiğine göre Ravha'da bir kafile ile karşılaşmış ve: "Bu kavim (sizler) kimlerdensiniz?" diye sormuştu. Onlar, biz müslümanlarız dediler. Peki sen kimsin? diye sordular. O: "Allah'ın Rasulü" buyurunca bir kadın onun göreceği şekilde küçük bir çocuğu kaldırarak: Bunun haccı var mı? diye sorunca Allah Rasulü: "Evet, senin için de ecir var" buyurdu.

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 1736; Nesai, 2646, 2647, 2648

 

AÇIKLAMA:          "er-Ravha'da bir kafile ile karşılaştı. Bu kavim (siz) kimlersiniz diye sordu ... " Rakb (kafile) özel olarak deve sahibi kimselere denilir. Asıl anlamı itibari ile on kişi ve daha az sayıdaki binekli hakkında kullanılır. Daha önce Müslim'de Ezan bahsinde Ravha'nın Medine'den otuzaltı mil uzaklıkta bir yer olduğu kaydedilmiş idi.

 

Kadı lyaz dedi ki: Bu karşılaşmanın geceleyin olmuş olması ihtimali vardır. Bundan dolayı onu tanımamışlardır. Gündüz de olmuş olabilir ama bundan önce -Hicret etmedikleri ve kendi bulundukları yerlerde müslüman oldukları ve önceden de Hicret etmemiş oldukları için- onu görmemiş olabilirler.

 

"Bir kadın küçük bir çocuğÜnu yukarıya kaldırarak bunun haccı olur mu? diye sordu. O: Evet, sana da ecir var buyurdu." Bu hadis Şafii, Malik, Ahmed ve ilim adamlarının çoğunluğunun şu kanaatine delil teşkil etmektedir: Küçük çocuğun haccı sahihtir ve bundan dolayı ona sevap verilir. İslam haccı (farz haccı}nın yerini tutmasa dahi. Ama nafile olarak gerçekleşir. Bu hadis bu hususta gayet açıktır. Ebu Hanife ise haccı sahih olmaz derken onun arkadaşları bunu ancak çocuğun hacca alışması için ona bir ahşkanlık olsun diye baliğ olunca bu ibadeti yerine getirsin diye yaparlar derlerse de bu hadis onların kanaatlerini reddetmektedir.

 

Kadı Iyaz dedi ki: Çocukların hadarının caiz olduğu hususunda ilim adamları arasında bir görüş ayrılığı yoktur. Ama bid'at ehlinden bir kesim bunu kabul etmemektedir. Fakat onların bu görüşlerine itibar edilmez. Aksine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ve ashabının fiili uygulaması ile ümmetin icmaı ile bu kanaatleri reddolunmuştur. Ebu Hanife'nin farklı görüşü ise sadece onun haccı sahih olup onun üzerinde hacc hlikümleri cereyan edip böyle bir haccda fidye ve hatayı telafi kurbanı ile baliğ olan kimse ile ilgili diğer hükümlerin cereyan edip etmemesi ile alakaladır. Ebu Hanife bütün bunları olmayacağını kabul eder ve şunları söyler: Bu ancak öğretmek maksadı ile eğitip alıştırmak için gerekir. Cumhur ise bu şekilde hacc eden Çocuk için bu haccında, bütün ahkamda onun için cereyan eder derler ve haccının sahih olup nafile olarak gerçekleşeceğini söylerler. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) haccının olacağını söylemiştir. Kadı Iyaz (devamla) dedi ki: Bununla birlikte eğer büluğa erişecek olursa İslam'ın farizası olan haccın yerine geçmeyeceğini icma ile kabul etmişlerdir. Bundan sadece bir fırka istisna teşkil ederek farz haccın yerine geçer demiş ise de ilim adamları bu fırkanın bu görüşüne iltifat etmemişlerdir.

 

"Sana da ecir vardır" yani kadına, çocuğunu taşıması, onu ihramh kimsenin kaçındığı hususlardan kaçındırması sebebi ile ihramh kimsenin yaptıklarını ona yaptırması dolayısı ile onun için ecir vardır. Allah en iyi bilendir.

 

Küçük çocuk adına ihrama giren velinin kim olduğuna gelince mezhep alimlerimize göre sahih olan bu kişi onun malını yönetmeyi üstlenmiş kişidir. Bu da babası, dedesi, vasisi yahut kadı tarafından tayin olunmuş kayyim, hakim ya da imamdır.

 

Annenin ise çocuğunun adına ihrama girmesi sahih değildir. Kadı tarafından tayin edilmiş bir vasi ya da bir kayyim olması hali müstesna. Annenin ihrama girmesinin ve asabenin de ihrama girmesinin mali velayetleri bulun masa dahi sahih olduğu da söylenmiştir. Bütün bunlar küçük çocuğun mümeyyiz olmaması halinde sözkonusudur. Eğer çocuk mümeyyiz ise veli ona izin verir o da ihrama girer. Şayet velisinin izni olmadan ihrama girse yahut da veli onun adına ihrama girse sahih olan kanaate göre hacc olmaz. Velinin mümeyyiz olmayan kişi adına ihrama girmesi ise kalbinden ben onu ihramlı yaptım demesiyle tahakkuk eder. Allah en iyi bilendir.

 

 

 

410 - (1336) حدثنا أبو كريب محمد بن العلاء. حدثنا أبو أسامة عن سفيان، عن محمد بن عقبة، عن كريب، عن ابن عباس. قال: رفعت امرأة صبيا لها. فقالت: يا رسول الله ! ألهذا حج ؟ قال" نعم. ولك أجر".

 

3241-410/2- Bize Ebu Kureyb Muhammed b. el-Ala da tahdis etti. .. İbn Abbas dedi ki: Bir kadın küçük bir çocuğunu kaldırarak: Ey Allah'ın Rasulü! Bunun haccı olur mu? diye sormuş. Allah Rasulü: "Evet, senin için de ecir var" buyurmuştur.

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

 

411 - (1336) وحدثني محمد بن المثنى. حدثنا عبدالرحمن. حدثنا سفيان عن إبراهيم بن عقبة، عن كريب ؛ أن امرأة رفعت صبيا فقالت: يا رسول الله ! ألهذا حج ؟ قال " نعم. ولك أجر".

 

3242-411/3- Bana Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti... Kureyb'den rivayete göre bir kadın küçük bir çocuğu kaldırarak: Ey Allah'ın Rsulü! Bunun için hacc var mı? diye sorunca Allah Rasulü: "Evet, senin de ecrin var" buyurdu.

 

 

(1336) وحدثنا ابن المثنى. حدثنا عبدالرحمن. حدثنا سفيان عن محمد بن عقبة، عن كريب، عن ابن عباس. بمثله.

 

3243- .. ./4- Bize İbnu'l-Müsenna da tahdis etti, bize Abdurrahman tahdis etti, bize Süfyan, Muhammed b. Ukbe'den tahdis etti, o Kureyb'den, o İbn Abbas’DAN aynısını rivayet etti. 

 

Diğer tahric: Nesai, 2644, 2645

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

73- HACCIN ÖMÜRDE BİR DEFA FARZ OLDUĞU BABI