SAHİH-İ MÜSLİM

HAC

 

(58) باب استحباب طواف الإفاضة يوم النحر

58- NAHR GÜNÜ İFADA TAVAFINI YAPMANIN MÜSTEHAP OLDUĞU BABI

 

335 - (1308) حدثني محمد بن رافع. حدثنا عبدالرزاق. أخبرنا عبيدالله بن عمر عن نافع، عن ابن عمر ؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أفاض يوم النحر. ثم رجع فصلى الظهر بمنى. قال نافع: فكان ابن عمر يفيض يوم النحر. ثم يرجع فيصلي الظهر بمنى. ويذكر أن النبي صلى الله عليه وسلم فعله.

 

3152-335/1- Bana Muhammed b. Rafi'de tahdis etti, bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Ubeydullah b. Ömer, Nafi'den haber verdi, o İbn Ömer'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) nahr günü ifada (tavafı) yaptı sonra geri dönüp öğle namazını Mina'da kıldı.

 

Nafi' dedi ki: İbn Ömer de nahr günü ifada (tavafı) yapıyor, sonra geri dönüp Mina'da öğle namazını kılıyor ve Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in böyle yaptığını söylüyordu. 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 1998

 

 

336 - (1309) حدثني زهير بن حرب. حدثنا إسحاق بن يوسف الأزرق. أخبرنا سفيان عن عبدالعزيز بن رفيع. قال:

 سألت أنس بن مالك. قلت: أخبرني عن شيء عقلته عن رسول الله صلى الله عليه وسلم. أين صلى الظهر يوم التروية ؟ قال: بمنى. قلت: فأين صلى العصر يوم النفر ؟ قال: بالأبطح. ثم قال: افعل ما يفعل امراؤك.

 

3153-336/2- Bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bize İshak b. Yunus el-Ezrak tahdis etti, bize Süfyan, Abdulaziz b. Rüfey'den şöyle dediğini haber verdi: Enes b. Malik'e sorup: Bana Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iyice bellediğin bir hususu haber ver. Terviye gününde öğle namazını nerede kılmıştı? Enes: Mina'da dedi. Ben: Peki Nefr günü ikindi namazını nerede kılmıştı, dedim. Enes: Abtah'da dedi, sonra: Sen emirlerinin yaptıklarını yap, dedi.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 1653, 1654, 1763; Ebu Davud, 1912; Tirmizi, 964

 

AÇIKLAMA:          (3152) "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) nahr günü ifada (tavafı) yaptı, sonra geri dönüp öğle namazını Mina'da kıldı." Bu hadis bu şekilde İbn Ömer (radıyallahu anh)ın rivayeti olarak sahih olarak gelmiştir. Daha önce Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in nasıl haccettiği babında Cabir (radıyallahu anh)'ın rivayet ettiği uzunca hadiste Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in nahr günü Beyt'de İfada tavafını yapıp öğle namazını Mekke'de kıldığı belirtilmiş ve orada bu husustaki rivayetlerin bir arada nasıl cem ve telif edileceğini söylemiş idik. Allah en iyi bilendir.

 

Bu hadis-i şerifte İfada Tavafı tespit edilmekte ve bu tavafı kurban bayramı birinci (Nahr) günü ve günün ilk vakitlerinde yapmanın müstehap olduğu açıklanmaktadır. İlim adamları bu tavafın yani İfada tavafının haccın rükünlerinden bir rükün olduğunu ve o olmadan haccın sahih olmayacağını icma ile tespit etmiş ve bu tavafı kurban bayramı birinci günü Akabe Cemresine taş atmaktan, kurban kesmekten ve traş olmaktan sonra yapmanın müstehap olduğunu ittifakla kabul etmişlerdir. Eğer İfada tavafını bugünden sonraya bırakıp Teşrik günlerinde yapacak olursa bu da onun için yeterli olur ve icma ile kurban kesmesi gerekmez. Eğer Teşrik günlerinden sonraya bırakıp bu günlerden sonra yine yapacak olursa bu da onun için yeterlidir ve bize göre ayrıca ona bir şey düşmez. İlim adamlarının cumhuru da böyle demiş olmakla birlikte Malik ve Ebu Hanife; eğer aradan uzun zaman geçerse, bu durumda kurban kesmesi gerekir demişlerdir. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

59- NEFR GÜNÜ MUHASSAB'DA İNMENİN VE ORADA NAMAZ KILMANIN MÜSTEHAP OLDUĞU BABI