SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
(53) باب
بيان وقت
استحباب
الرمي
53- CEMRELERE TAŞ
ATMANIN MÜSTEHAP VAKTİNİN BEYANI BABI
314 - (1299) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا أبو
خالد الأحمر
وابن إدريس عن
ابن جريج، عن
أبي الزبير،
عن جابر ؛ قال:
رمى
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم الجمرة
يوم النحر
ضحى. وأما
بعد، فإذا
زالت الشمس.
3128-314/1-
Bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Ebu Halid el-Ahmer ve İbn
İdris, İbn Cureyc'den tahdis etti, o Ebu Zubeyr'den, o Cabir'den şöyle dediğini
rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i kurban bayramı birinci günü
kuşluk vakti Cemreye taş atarken gördüm. Ondan sonra (ki günlerde) ise güneş
zevale erdikten sonra (Cemrelere taş attı).
Diğer tahric: Ebu
Davud, 1971; Tirmizi, 894; Nesai, 3063; İbn Mace, 3053
(1299) وحدثنا
علي بن خشرم.
أخبرنا عيسى.
أخبرنا ابن جريج.
أخبرني أبو
الزبير ؛ أنه
سمع جابر بن
عبدالله يقول:
كان النبي صلى
الله عليه
وسلم. بمثله.
3129- .. ./2- Bunu bize
Ali b. Haşrem de tahdis etti, bize İsa haber verdi, bize İbn Cureyc haber
verdi, bana Ebu Zubeyr'in haber verdiğine göre o Cabir b. Abdullah'ı: Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) taş atarken gördüm deyip hadisi aynen rivayet
ettiğini dinlemiştir.
AÇIKLAMA: "Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Cemreye kurban bayramı birinci günü kuşluk
vaktinde taş attı. .. " Kurban bayramı birinci gününde kastedilen Cemre
Akabe Cemresidir. Çünkü o günde başka Cemreye taş atmanın meşru olmadığı icma
ile kabul edilmiştir. Geri kalan üç Teşrik gününde ise her gün zevalden sonra
Cemrelere taş atılır. Burada kurban bayramı birinci gününde Akabe Cemresi
hakkında sözkonusu edilen husus ise imamların ittifakı ile sünnettir. Bizim
mezhebimize göre ise o Cemreye taş atmayı kurban bayramı birinci günü gece
yarısından itibaren öne alarak taş atmak caizdir. Teşrik günlerinde ise
mezhebimizin, Maliki mezhebinin, Ahmed'in ve ilim adamlarının büyük
çoğunluğunun görüşüne göre bu üç günde ancak zevalden sonra taş atmak caiz
olur. Buna delil ise bu sahih hadistir. Tavus ve Ata ise sonraki üç günde
zevalden önce taş atması da yerini bulur demişlerdir. Ebu Hanife ve İshak b.
Rahuye üçüncü günde zevalden önce taş atılması caizdir demişlerdir. Bizim delil
im iz Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in zikretmiş olduğumuz gibi taş atmış
olması ve ayrıca: "Menasikinizi öğreniniz" buyurmuş olmasıdır.
Şunu da bilelim ki,
Teşrik günlerinde Cemrelere taş atmakta tertibe dikkat etmek şarttır. O da önce
Hayf mescidine yakın olan birinci Cemre ile başlaması, sonra orta Cemreye sonra
da Akabe Cemresine taş atması sureti ile olur. Birinci Cemreye taş attıktan
sonra yanında kıbleye dönerek uzun bir süre durup Allah'a dua ederek O'nu
zikretmesi müstehaptır. Aynı şekilde ikinci Cemrenin yanında da bu şekilde
durur. Fakat üçüncü Cemrenin yanında taş attıktan sonra durmaz. Bu anlamdaki
uygulama Buhari'nin Sahihi'nde İbn Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'den diye naklettiği rivayette sabit olmuştur. Bu şekildeki uygulama her
üç günde de müstehaptır. Allah en iyi bilendir.
Bize göre bu dua
sırasında elleri kaldırmak müstehaptır. İlim adamlarının cumhuru da böyle
dedikleri gibi Buhari'nin Sahihi'nde İbn Ömer'in naklettiği ve az önce
kaydettiğimiz hadiste de böylece sabit olmuştur. Malik'in bu husustaki
görüşleri farklıdır. Bununla birlikte eğer dua etmek için bu duruşu yapmayacak
olursa haccedene bir sorumluluk gerekmediği üzerinde de icma etmişlerdir.
Bundan tek istisna es-Sevri'den, ihtiyaç sahiplerine bir şeyler yedirir yahut
bir kurban keser diye nakledilen görüşüdür.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
54- CEMRELERE
ATILACAK TAŞLARIN YEDİ TANE OLDUĞUNU BEYAN BABI