SAHİH-İ MÜSLİM

HAC

 

(16) باب إحرام النفساء، واستجاب اغتسالها للإحرام، وكذا الحائض

16- LOHUSANIN İHRAMI VE İHRAM SEBEBİ İLE KENDİSİNİN DE -AYNI ŞEKİLDE- AY HALİ KADININ DA GUSLETMESİNİN MÜSTEHAB OLDUĞU BABI

 

109 - (1209) حدثنا هناد بن السري وزهير بن حرب وعثمان بن أبي شيبة. كلهم عن عبدة. قال زهير: حدثنا عبدة بن سليمان عن عبيدالله بن عمر، عن عبدالرحمن بن القاسم، عن أبيه، عن عائشة رضي الله عنها. قالت:

 نفست أسماء بنت عميس بمحمد بن أبي بكر، بالشجرة. فأمر رسول الله صلى الله عليه وسلم أبا بكر، يأمرها أن تغتسل وتهل.

 

2900- Bize Hennad es-Serri, Züheyr b. Harb ve Osman b. Ebu Şeybe de tahdis etti. Hepsi Abde'den rivayet etti. Züheyr dedi ki: Bize Abde b. Süleyman, UbeyduIlah b. Ömer'den tahdis etti, o Abdurrahman b. elKasım'dan, o babasından, o Aişe (r.anha)'dan şöyle dediğini rivayet etti: Umeys kızı Esma, Şecere denilen mevkide Ebu Bekir oğlu Muhammed'i doğurarak lohusa oldu. ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ebu Bekir'e (Esma'ya} gusledip ihrama girmesini emretmesini emir buyurdu.

 

Diğer tahric: Ebu Davud, ı 743; İbn Mace, 2911

 

 

110 - (1210) حدثنا أبو غسان محمد بن عمرو. حدثنا جرير بن عبدالحميد عن يحيى بن سعيد، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه، عن جابر بن عبدالله رضي الله عنهما. في حديث أسماء بنت عميس، حين نفست بذى الحليفة ؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أمر أبا بكر رضي الله عنه، فأمرها أن تغتسل وتهل.

 

2901- Bize Ebu Gassan, Muhammed b. Amr tahdis etti, bize Cerir b. Abdülhamid, Yahya b. Said'den tahdis etti, o Cafer b. Muhammed'den, o babasından, o Cabir b. Abdullah (r.anhuma)'dan Umeys kızı Esma' nın Zülhuleyfe de lohusa olduğu zaman ile ilgili naklettiği hadisinde: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ebu Bekr (r.anh) verdiği emir üzerine o da Esma'ya gusledip ihrama girmesini emretti dediğini rivayet etti.

 

 

Diğer tahric: Nesai, 214, 390, 2760, 2761; İbn Mace, 2913

 

AÇIKLAMA:          Bu babta Aişe (r.anha)'nın: Umeys kızı Esma, Şecere denilen mevkide Muhammed b. Ebu Bekir'i doğurmakla lohusa oldu ... " hadisi yer almaktadır. Aişe (r.anha)'nın: "Nefiset" sözü doğurdu demektir. Fe harfi kesrelidir 'başka türlü olamaz. Nun harfi ise iki türlü telaffuz edilir, meşhur olan ötreli okunuşudur. İkincisi ise fethalı okuyuştur. Lohusalığa "nifas" deniliş sebebi ise doğanın ve aynı zamanda kanın adı olan "nefesilin çıkışından dolayıdır. Kadi İyaz dedi ki: Her iki söyleyiş bu lafzın ay hali hakkında kullanılması halinde de geçerlidir. Bunun için nun harfi fethalı ve aynı zamanda ötreli olarak nefiset ve nüfiset ay hali oldu anlamında kullanılır. Bu iki söyleyişi el-Elfal müellifi zikretmiş bulunmaktadır. Ama bir topluluk ay hali anlamında nun harfinin ötreli söyleyişini kabul etmemektedir.

 

 

Hadisten anlaşılan hükümlere gelince:

 

1. Lohusa ve ay hali olan kadının ihrama girmesi sahihtir.

 

2. İhrama girmek için gusletmeleri müstehabtır. Bunun emredildiği hususunda icma olmakla birlikte bizim Malik, Ebu Hanife ve cumhurun mezhebine göre bu (emir ile) müstehabtır. Hasan ve Zahiri mezhebi mensubları ise bu vaciptir demişlerdir.

 

3. Ay hali ve lohusa kadının, tavaf ve iki rekatlik tavaf namazı dışında haccın bütün fiillerini yapmaları sahihtir. Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Haccedenin yaptığı her bir işi yap ancak tava! etme" buyruğu bunu gerektirmektedir.

 

4. İhrama girmek sebebi ile kılınan iki rekat namaz haccın sıhhati için şart olmayıp sünnettir. Çünkü Esma (r.anhfı) bu iki rekat namazı kılmamıştır.

 

"Şecere denilen mevkide lahusa oldu" bir rivayette "Zülhuleyfe de" başka bir rivayette de "el-Beyda' da" denilmektedir. Bu üç yer birbirine yakındır. Şecere Zülhuleyfe dedir. Beyda ise Zülhuleyfe'nin kıyısında bir yerdir.

 

Kadi İyaz dedi ki: Bu, onun insanlardan uzak durmak için Beyda'nın bir tarafında konakladığı şeklinde yorumlanır. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ise gerçek anlamda Zülhuleyfe de konaklamış, orada gecelemiş ve ihrama girmişti. Bundan dolayı bütün insanların konakladıkları yere onların imamı olan zatın konakladığı yerin adı ile adlandırılmış oldu.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

17- İHRAM ŞEKİLLERİNİN; İFRAD, TEMETTU VE KIR'AN HACCLARININ CAİZ OLDUĞUNU, HACCI UMRE İLE BİRLİKTE YAPMANIN CAİZ OLDUĞUNUN VE KIR'AN HACCI YAPAN KİMSENİN NE ZAMAN İHRAMDAN ÇIKACAĞININ BEYANI BABI