SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
(11) باب جواز
الحجامة
للمحرم
11- İHRAMLI İÇİN
HACAMATIN CAİZ OLDUĞU BABI
87 - (1202) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة
وزهير بن حرب
وإسحاق بن
إبراهيم (قال
إسحاق:
أخبرنا. وقال
الآخران:
حدثنا سفيان
بن عيينة) عن
عمرو، عن طاوس
وعطاء، عن ابن
عباس رضي الله
عنهما ؛ أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم احتجم
وهو محرم.
2877- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe, Züheyr b. Harb ve İshak b. İbrahim tahdis etti. İshak bize Süfyan b.
Uyeyne, Amr'dan haber verdi derken, diğer ikisi tahdis etti, dedi. O Amr'dan, o
Tavus ve Ata'dan, o İbn Abbas (r.anhuma)'dan rivayet ettiğine göre Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ihramlı olduğu halde hacamat yaptırdı.
Diğer tahric: Buhari,
1835, 5695; Ebu Davud, 1835; Tirmizi, 839; Nesai, 2845, 2847;
88 - (1203) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا المعلى
بن منصور.
حدثنا سليمان
بن بلال عن
علقمة بن أبي علقمة،
عن عبدالرحمن
الأعرج، عن
ابن بحينة ؛ أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم احتجم
بطريق مكة،
وهو محرم، وسط
رأسه.
2878- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe de tahdis etti, bize el-Mualla b. Mansur tahdis etti, bize Süleyman
b. Bilal, Alkame'den tahdis etti, o Abdurrahman b. el-A'rec'den, o İbn
Muhayne'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke
yolunda ihramlı olduğu halde başının ortasına hacamat yaptırdı.
Diğer tahric: Buhari,
1836, 5698; Nesai, 2850; İbn Mace, 3481
AÇIKLAMA: "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke yolunda ihramlı olduğu halde başının
ortasına hacamat yaptırdı."
Vesat: Orta; sin harfi
fethalı olarak telaffuz edilir. Lügat alimleri şöyle demektedir: Birbirinden
ayrılabilen her şeydir. Saffın, gerdanlığın, tesbih {subhanallah demeklin,
insanların halkasının vasatı gibi. Bu gibi vasatlar için sin harfi sakin olarak
"vest"denilir. Eğer el gibi alın, baş, el ayası gibi birbirinden
ayırd edilmeyen bütün ise o taktirde sin harfi fethalı olarak "vasat"
söylenir. Ezheri, Cevheri ve başkaları dedi ki: Fethalı söyleyiş için sakin
söyleyişi de caiz kabul etmiş olmalarına rağmen, sakin ile söylenenin fethalı
olarak söylenişini doğru kabul etmemişlerdir.
Bu hadis-i şerifte ihramlı
bir kimsenin hacamat yaptırmasının caiz olduğuna delil bulunmaktadır. İlim
adamları ihramlı bir kimsenin başında veya başka bir yerde hacamat
yaptırmasının caiz olduğunu icma ile kabul etmişlerdir. Elverir ki onun bu
hususta bir mazereti bulunsun. Hacamat yaptırırken saç kesilecek olsa dahi
hüküm budur. Ama bu durumda saçının kesilmesi dolayısı ile fidye gerekir. Eğer
saç kesilmeyecek olursa ona fidye düşmez. Bu meselenin delili yüce Allah'ın:
"Artık içinizde her kim hasta olur yahut başında bir eziyet bulunursa ...
bir fidye gerekir" (Bakara, 196) buyruğudur.
Bu hadis Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in başının ortasında hacamat yaptırmakta
mazeretinin bulunduğu şeklinde yorumlanmıştır. Çünkü bu şekilde bir hacamat
saçı kesmeden mümkün değildir. Ama ihramlı bir kimse ihtiyacı olmadığı halde
hacamat yaptırmak isterse eğer bundan dolayı saçın kesilmesi gerekiyorsa bu
saçın kesilmesinin haram oluşundan dolayı haram olur.
Şayet saç bulunmayan bir
yerde yapılacağından ötürü saç kesmeyi gerektirmiyorsa bize de cumhura göre de
bu hacamat caizdir ve bundan dolayı fidye gerekmez. İbn Ömer ve Malik'den Bunun
mekruh olduğu, Hasan-ı Basri'den de bu durumda fidye gerektiği görüşleri
nakledilmektedir.
Bizim delilimiz şudur:
İhramlı iken kanı, bir suretle çıkarmak haram değildir. Bu hadis-i şerifte de
ihram meseleleri ile ilgili kaidelerden birisi beyan edilmiş olmaktadır ki o da
saçları tıraş etmek, dikişli elbise giymek, av hayvanını öldürmek ve buna
benzer haram fiiller ihtiyaç dolayısı ile mübah olur ve bu durumda bunu yapana
fidye düşer. Hastalık, sıcaklık, soğukluk gibi bir sebeble saçları tıraş etmeye
yahut elbise giymeye ya da ihtiyaç sebebi ile av hayvanını öldürmeye ve benzeri
hususlara ihtiyaç duyan kimse gibi. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
12- İHRAMLI
KİMSENİN GÖZLERİNİ TEDAVİ ETMESİNİN CAİZ OLDUĞU BABI