SAHİH-İ MÜSLİM |
İTİKAF |
(4) باب صوم
عشر ذي الحجة
4- ZİLHİCCE'NİN İLK ON
GÜNÜ ORUÇ TUTMAK BABI
9 - (1176) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة وأبو
كريب وإسحاق (قال
إسحاق:
أخبرنا. وقال
الآخران:
حدثنا أبو معاوية)
عن الأعمش، عن
إبراهيم، عن
الأسود، عن عائشة
رضي الله
عنها. قالت: ما
رأيت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
صائما في
العشر قط.
2781- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe Ebu Kureyb ve İshak tahdis etti. İshak dedi ki: Bize Ebu Muaviye
A'meş'ten haber verdi. Diğer ikisi tahdis etti, dedi. (A'meş) İbrahim'den o
el-Esved'den o Aişe (r.anha)'dan: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
(Zülhicce'nin) on gününde oruç tuttuğunu asla görmedim, demiştir.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 2439; Tirmizi, 756
10 - (1176) وحدثني
أبو بكر بن نافع
العبدي. حدثنا
عبدالرحمن.
حدثنا سفيان عن
الأعمش، عن
إبراهيم، عن
الأسود، عن
عائشة رضي
الله عنها ؛
أن النبي صلى
الله عليه
وسلم لم يصم
العشر.
2782- Bana Ebu Bekr b.
Nafi'el-Abdi de tahdis etti, bize Abdurrahman tahdis etti, bize Süfyan
el-A'meş'den tahdis etti. O İbrahim'den o el-Esved'den o Aişe (r.anha)'dan Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) (Zülhicce'nin) on gününde oruç tutmamıştır.
AÇIKLAMA: Bu babta
Aişe (r.a.)'ın (2781): "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
(Zülhicce'nin) on gününde oruçlu olduğunu asla görmedim" sözü ile diğer
rivayetteki (2782) "on günü oruç tutmamıştır" sözü yer almaktadır.
İlim adamları dedi ki: Bu hadis Zülhicce'nin ilk on gününün oruç tutulmasının
mekruh olduğu gibi bir yanılgıya sebep vermektedir. Burada on günden kasıt
Zülhicce'nin ilk dokuz günüdür. Bu ise, tevil edilmesi gereken ifadelerdendir.
Çünkü bu dokuz günde oruç tutmakta herhangi bir mekruhluk yoktur. Hatta bu
günlerde oruç tutmak ileri derecede bir müstehabtır. Bilhassa da arefe günü
olan Zülhicce'nin dokuzuncu günü böyledir. Bu günü orucunun faziletine dair
hadisler daha önceden geçmiş bulunmaktadır. Buharinin sahihinde de; Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Bu günde Salih bir amelin faziletli
olduğu kadar, hiç bir günde faziletli değildir" buyurduğu sabittir.
Kastettiği ise, Zülhicce'nin ilk on günüdür. Buna göre Aişe (r.anha)'nın on
günde oruç tutmadı, şeklindeki sözü hastalık yolculuk ya da buna benzer arizi
bir sebep ile oruç tutmadığı şeklinde tevil edilir. Yahutta o, bu günlerde onun
oruç tutmadığı şeklinde anlaşılır; halbuki onun görmeyişi, gerçekten onun
oruçsuz olmasını gerektirmez. Bu tevilin doğruluğuna Huneyde b. Halid'in
zevcesinden onun Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın zevcelerinden birisinden
şöyle dediğine dair naklettiği rivayettir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) zülhicce'nin dokuz gününü, aşÖra gününü, her aydan üç gün ayrıca her
ayın pazartesi ve perşembe günlerini oruç tutard!." Bunu Ebu Davud rivayet
etmiş olup Ebu Davud'un lafzı bu şekildedir. Ahmed ve Nesai rivayetlerinde ise
"iki perşembe günü" demişlerdir. Allah en iyi bilendir.
Son senette (2782):
"Bana Ebu Bekr b. Nafi'el-Abdı de tahdis etti, bize Abdurrahman tahdis
etti, bize Süfyan el-.A:meş'ten tahdis etti" Süfyan'dan kasıt Süfyan
Es-Sevri' dir. Bazı nüshalarda ise Süfyan yerine Şuğbe kaydedilmektedir. Kadi
İyaz, el-Farisi rivayetinden böyle nakletmiştir. Birincisini ise Müslim.
Sahih'inin ravilerinin çoğunluğundan rivayet etmiş bulunmaktadır. Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: