SAHİH-İ MÜSLİM |
ORUÇ |
(23) باب
تحريم صوم
أيام التشريق
23- TEŞRiK GÜNLERİNDE
ORUÇ TUTMANIN HARAM OLDUĞU BABI
144 - (1141) وحدثنا
سريج بن يونس.
حدثنا هشيم.
أخبرنا خالد
عن أبي
المليح، عن
نبيشة الهذلي.
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم " أيام
التشريق أيام
أكل وشرب".
2672- Bize Süreye b. Yunus
da tahdis etti, bize Huşeym tahdis etti, bize Halid, Ebu'l-Melih'den haber
verdi, o Nubeyşe el-Huzeli'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) "Teşrik günleri yeme ve içme
günleridir" buyurdu.
(1141) حدثنا
محمد بن
عبدالله بن
نمير. حدثنا
إسماعيل (يعني
ابن علية) عن
خالد الحذاء.
حدثني أبو قلابة
عن أبي المليح
، عن نبيشة.
قال خالد:
فلقيت
أبا المليح.
فسألته.
فحدثني به.
فذكر عن النبي
صلى الله عليه
وسلم . بمثل
حديث هشيم. وزاد
فيه "وذكر لله".
2673- Bize Muhammed b.
Abdullah b. Numeyr tahdis etti, bize İsmail-yani b. Uleyye- Halid el-Hazza'dan
tahdis etti, bana Ebu Kilabe, Ebu'lMelih'den tahdis etti, o Nubeyşe'den diye
rivayet etti. Halid dedi ki: Ben Ebu'l-Melih ile karşılaştım, ona sordum. Bu
hadisi tahdis etti ve Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den Huşeyn'in hadisi
rivayetini aynen zikretmekle birlikte rivayetinde: "Ve Allah'ı zikretmek
(günleridir)"i ekledi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
145 - (1142) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا محمد بن
سابق. حدثنا
إبراهيم بن
طهمان عن أبي
الزبير، عن
ابن كعب بن
مالك، عن أبيه
؛ أنه حدثه ؛
أن رسول الله
صلى الله عليه
وسلم بعثه
وأوس ابن
الحدثان أيام
التشريق.
فنادى " أنه لا
يدخل الجنة
إلا مؤمن.
وأيام منى
أيام أكل وشرب".
2674- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe de tahdis etti, bize Muhammed b. Sabık tahdis etti, bize İbrahim b.
Tahman, Ebu'z-Zübeyr'den tahdis etti, o İbn Ka'b b. Malik'den, o babasından
kendisine şunu tahdis ettiğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) kendisini teşrik günlerinde Evs b. el-Hadesan ile birlikte gönderdi ve
(onun emri üzerine): "Cennete ancak mü'min girecektir, Mina günleri ise
yeme ve içme günleridir" diye nida etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
(1142) وحدثناه
عبد بن حميد.
حدثنا أبو
عامر عبدالملك
بن عمرو.
حدثنا
إبراهيم بن
طهمان، بهذا
الإسناد. غير
أنه قال:
فناديا.
2675- Bunu bize Abd b.
Humeyd de tahdis etti, bize Ebu Amir Abdülmelik b. Amr tahdis etti, bize İbrahim
b. Tahman bu isnad ile hadisi rivayet etmekle birlikte ayrıca (tekil kip ile
nida etti değil de ikil kip ile) :Her ikisi nida etti dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) (2672): "Teşrik günleri yeme ve içme
günleridir" buyurdu. Bir diğer rivayette (2673) "ve aziz ve celil
Allah'ı zikretme günleridir" öbür rivayette (2674): "Mina
günleri" buyurmaktadır.
Bu hadislerde teşri k
günlerinde oruç tutmak hiçbir şekilde sahih olmaz diyenlerin görüşlerinin
lehine delil bulunmaktadır. Şafii mezhebindeki iki görüşden daha güçlü olanı
budur. Ebu Hanife, İbnu'l-Münzir ve başkaları da böyle demişlerdir. İlim
adamlarından bir topluluk ise: Bu günlerde herkes Nafile olsun başka türlü
olsun oruç tutabilir demişlerdir. Bunu İbnu'l-Münzir, ez-Zübeyr b. el-Avvam,
İbn Ömer ve İbn Sırın'den diye nakletmektedir. Malik, Evzai, İshak ve iki
görüşünden birisinde Şafii de şöyle demişlerdir: Temettu' haccı yapan bir kimse
kesecek hediyelik bir kurban bulamayacak olursa bu günlerde oruç tutması
caizdir, başkasının oruç tutması caiz değildir. Bu kanaatte olanlar Buhari'nin
Sahihi'nde zikrettiği İbn Ömer ve Aişe (r.anhuma)'nın şu sözlerini delil
göstermişlerdir: "Teşrik günlerinde kurbanlık bulamayan kimselerin
dışındakiler için oruç tutmaya ruhsat verilmemiştir"
Teşrik günleri ise nahr
(kurban bayramı birinci) gününden sonraki üç gündür. Bugünlere bu ismin veriliş
sebebi ise insanların bu zaman zarfında kurbanlık etleri parçalayıp onları
kurutmaları ve güneşli yerlere yaymalarıdır.,
Hadis-i şeritten bu
günlerde tekbir ve daha başka diğer zikirleri çokça yapmanın müstehab olduğu
hükmü de anlaşılmaktadır.
(2672) "Nubeyşe
el-Hüzeli" adı Nubeyşe b. Amr b. Avf b. Seleme'dir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
24- YALNIZ BAŞINA
CUMA GÜNÜ ORUÇ TUTMANIN MEKRUH OLDUĞU BABI