SAHİH-İ MÜSLİM |
ORUÇ |
(22) باب
النهي عن صوم
يوم الفطر
ويوم الأضحى
22- RAMAZAN BAYRAMI BİRİNCİ
GÜNÜ İLE KURBAN BAYRAMI BİRİNCİ GÜNÜ ORUÇ TUTMANIN NEHYİ
138 - (1137) وحدثنا
يحيى بن يحيى.
قال: قرأت على
مالك عن ابن
شهاب ،عن أبى
عبيد مولى ابن
أزهر ؛ أنه
قال:
شهدت
العيد مع عمر
بن الخطاب رضي
الله عنه .فجاء
فصلى. ثم
انصرف فخطب
الناس. فقال:
إن هذين يومان.
نهى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم عن
صيامهما: يوم
فطركم من
صيامكم،
والآخر يوم
تأكلون فيه من
نسككم.
2666- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e İbn Şihab'dan rivayetini okudum, o İbn
Ezher'in azadlısı Ebu Ubeyd'den şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. el-Hattap
(r.anh) ile birlikte bayrama tanık oldum. Önce gelip namaz kıldı. Sonra namazı
bitirip insanlara hutbe verip şöyle dedi: Şüphesiz bu iki günde Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) oruç tutmayı yasaklamıştır. Bunlar orucunuzu
bitirip oruç açtığınız gün ile diğeri kurbanlıklarınızdan yediğiniz gündür.
Diğer tahric: Buhari,
1990,5571; Müslim, 5070, 5071, 5072; Ebu Davud, 2416; Tirmizi, 771; İbn Mace,
1722
139 - (1138) وحدثنا يحيى بن
يحيى. قال:
قرأت على مالك
عن محمد بن
يحيى بن حبان،
عن الأعرج، عن
أبى هريرة رضي
الله عنه ؛ أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم نهى عن
صيام يومين: يوم
الأضحى ويوم
الفطر.
2667- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Muhammed b. Yahya b. Habban'dan
rivayetini okudum. O A'rec'den, o Ebu Hureyre (r.anh)'den rivayet ettiğine göre
Resulullah .(Sallallahu aleyhi ve Sellem) iki gün oruç açma günü (Ramazan
bayramı birinci günü) ile adha günü (Kurban bayramı birinci günü) oruç tutmayı
nehyetmiştir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
140 - (827) حدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
جرير عن
عبدالملك (وهو
ابن عمير) عن
قزعة، عن أبى
سعيد رضي الله
عنه . قال: سمعت
منه حديثا
فأعجبني. فقلت
له: آنت سمعت
هذا من رسول
الله صلى الله
عليه وسلم ؟ قال:
فأقول على
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
ما لم أسمع ؟
قال: سمعته
يقول"
لا
يصلح الصيام
في يومين: يوم
الأضحى ويوم
الفطر، من
رمضان"
.
2668- Bize Kuteybe b.
Said de tahdis etti, bana Cerir, Abdulmelik'den -ki o b. Umeyr' dir- tahdis
etti, o Kazae'den, o Ebu Said (r.anh)'dan diye rivayet edip (Kazaa) dedi ki:
Ben ondan bir hadis duydum ve o hoşuma gitti. Ona: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'den bunu bizzat sen mi dinledin? dedim. O şöyle dedi: Ben
dinlemediğim bir şeyi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e hiç söyler
miyim, dedi ve şunları ekledi: Onu: "Şu iki günde kurban bayramı birinci
günü ile ramazandan sonra oruç açma (fıtır) günü oruç doğru değildir"
buyururken dinledim.
Diğer tahric: Buhari,
1197 -uzunca-, 1864 -uzunca-, 1995,3248; Tirmizi, 326 -muhtasar-; İbn Mace,
1410, 1721 -muhtasar-
141- (1138) وحدثنا
أبو كامل
الجحدري .
حدثنا
عبدالعزيز بن
المختار.
حدثنا عمرو بن
يحيى عن أبيه،
عن أبى سعيد
الخدري رضي
الله عنه ؛ أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم نهى عن
صيام يومين :
يوم الفطر
ويوم النحر
.
2669- Bize Ebu Kamil
el-Cahderi de tahdis etti. Ebu Said el Hudri (r.anh)'dan rivayete göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu iki günü fıtır günü ile nahl günü
oruç tutmayı nehyetti.
Diğer tahric: Buhari,
1991 -uzunca-; Ebu Davud, 2417; Tirmizi, 772
AÇIKLAMA: Bu babda
Ömer b. el-Hattap'tan (2666), Ebu Hureyre'den (2667), Ebu Said (2668-2669)
(r.anhum)'dan gelen rivayete göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Ramazan bayramının birinci günü ile kurban bayramının birinci günü oruç tutmayı
nehyetmiştir. İbn Ömer (r.anh)'dan (2670) da buna yakın bir rivayet gelmiştir.
ilim adamları durum ne
olursa olsun bu. iki gi ın oruç tutmanın haram olduğu üzerinde icma
etmişlerdir. İster adak ister Nafile, ister keffaret, isterse de başka bir oruç
tutsun. Hiç farketmez. Eğer muayyen olarak bu iki günde oruç tutmayı adayacak
olursa Şafii ve cumhur böyle bir adak olmaz. Bu iki günün kazasını yapması da
gerekmez derken Ebu Hanife: Adağı olur ama bu iki günün kazasını yapması
gerekir demiştir. Yine o: Bununla birlikte bu iki günü oruç tutacak olursa
adağı yerine gelmiş olur ama bu hususta bütün insanlara muhalefet etmiş olur.
(2666) "Ömer b.
el-Hattap ile birlikte bayramda hazır bulundum ... " Bu hadisden bayram
namazının hutbeden önce kılınacağı hükmü anlaşılmaktadır. İlgili babında bu
husus açık bir şekilde beyan edilmişti. Ayrıca bu hadisde imam'ın verdiği
hutbesinde o bayram ile alakah emredilmiş ve yasaklanmış çeşitli şer'i
hükümleri öğretmesi hükmü de anlaşılmaktadır.
"Fıtır gününüz
(Ramazan bayramının ilk günü)" yani bu iki günden biri sizin orucunuzu
açtığınız Ramazan bayramının ilk günüdür demektir.
142- (1139) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا وكيع عن
ابن عون، عن
زياد بن جبير.
قال:
جاء
رجل إلى ابن
عمر رضي الله
عنهما. فقال:
إنى نذرت أن
أصوم يوما
.فوافق يوم
أضحى أوفطر .
فقال ابن عمر
رضي الله
عنهما: أمر
الله تعالى
بوفاء النذر.
ونهى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم عن
صوم هذا اليوم.
2670- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe de tahdis etti... Ziyad b. Cübeyr dedi ki: Bir adam İbn Ömer
(r.a.)'nın yanına gelerek, ben bir gün oruç tutmayı adamıştım da bugün, kurban
bayramı ya da Ramazan bayramının ilk gününe'denk geldi dedi. İbn Ömer (r.a.)
da: Yüce Allah adağın yerine getirilmesini emir buyurdu, ResuluIlah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) de bugünde oruç tutulmasını nehyetti, dedi.
Diğer tahric: Buhari,
1994,6706
143 - (1140) وحدثنا
ابن نمير.
حدثنا أبي.
حدثنا سعد بن
سعيد .
أخبرتني عمرة
عن عائشة رضي
الله عنها.
قالت:
نهى
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم عن
صومين: يوم
الفطر ويوم
الأضحى.
2671- Bize İbn Numeyr,de
tahdis etti ... Aişe (r.anha) dedi ki: ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
iki (günün) orucunu Ramazan bayramı birinci günü ile kurban bayramı birinci
günü orucunu nehyetti, dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: "Bir
adam İbn Ömer'e gelerek ... Ve bugün oruç tutmayı nehyetti" yani İbn Ömer
kendisince deliller arasında bir tearuz (çatışma) olduğundan dolayı ona kesin
olarak cevap vermeyip duraklamıştır. İlim adamları da az önce kaydettiğimiz
gibi muayyen olarak bayram günü oruç tutmayı adayan kişinin durumu hakkında
farklı kanaatlere sahiptirler. Burada sözü geçen zat mesela pazartesi günü oruç
tutmayı adamış olmakla birlikte o gün bayram gününe'denk gelmiş ise bayram günü
oruç tutması icma ile caiz değildi ama o günü kaza etmesi gerekir mi hususunda
ilim adamlarının görüş ayrılığı vardır. Şafii'nin de bu meselede iki görüşü
olup bunların daha sahih olanlarına göre kazasını yapmasının icap ettiğidir.
Çünkü onun lafzi ibaresi kazayı kapsamamaktadır. Usul alimlerince tercih olunan
kanaate göre farzların kaza edilmesi ise ancak yeni bir emir ile icap eder.
Aynı şekilde adağı teşrik günlerine rastlasa yine daha sahih kabul edilen
görüşe göre onu kaza etmesi kap etmez. Allah en iyi bilendir.
İbn Ömer'in o kişiye,
senin için ihtiyatlı olan bugünü kaza etmendir, böylelikle yüce Allah'ın emri
ile Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in emrini bir arada yerine
getirmiş olursun anlamında bir teklif yapma ihtimali de vardır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
23- TEŞRiK GÜNLERİNDE
ORUÇ TUTMANIN HARAM OLDUĞU BABI