SAHİH-İ MÜSLİM |
CENAZE |
باب ترك
الصلاة على
القاتل نفسه.
37- KENDİSİNİ ÖLDÜREN
(İNTİHAR EDEN) KİMSENİN CENAZE NAMAZINI KILMAMA BABI
حدثنا
عون بن سلام
الكوفي.
أخبرنا زهير
عن سماك، عن
جابر بن سمرة
؛ قال:
أتي
النبي صلى
الله عليه
وسلم برجل قتل
نفسه بمشاقص.
فلم يصل عليه.
2259- Bize Amr b. Sellam
Kufi tahdis etti, bize Züheyr, Simak'den haber verdi, o Cabir b. Semura'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e enli oklarla
kendisini öldürmüş bir adam getirildi de onun cenaze namazını kılmadı.
Diğer tahric: Nesai,
1963
AÇIKLAMA: "Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e enli bir takım oklarla kendisini öldürmüş bir
adam getirildi de onun cenaze namazını kılmadı". Enli aklar demek olan
"meşakis"in tekili "mişkas" dır. Bu hadis-i şerifte
kendisini öldüren bir kimsenin -masiyeti sebebi ile- cenaze namazı kılınmaz
diyenlerin lehine bir delil bulunmaktadır. Ömer b. Abdülaziz ve Evzai'nin
görüşü de budur. Hasan, Nehai, Katade, Malik, Ebu Hanife, Şafii ve pek çok ilim
adamı cenaze namazı kılınır demişler ve bu hadis ile ilgili olarak şunu
söylemişlerdir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bizzat onun cenaze
namazını kılmaması insanların benzeri bir işi yapmamalarını anlatmak içindir.
Ashab-ı Kiram ise onun namazını kılmışlardır. Bu ise Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in önceleri borçlu olanların namazını kılmaması gibidir. Bundan kastı
ise borçlanmayı önemsememek ve borcu ödemekte ihmalkar davranmaktan vazgeçirmek
içindi. Bununla birlikte, ashabına, borçlu ölmüş olan üzerine namaz kılmalarını
emrederek: "Arkadaşınızın namazını kılınız" buyurmuştur.
Kadi İyaz dedi ki: genel
olarak ilim adamlarının benimsediği kanaat; müslüman olup işlediği suç
dolayısıyla kendisine had uygulanmış, recm edilmiş; kendisini öldürmüş ve zina
çocuğu herkesin namazı kılınır. Malik ve başkalarından gelen rivayete göre imam
(halife), kendisi had sebebiyle öldürülmüş kimsenin namazını kılmaktan uzak
durur. Aynı şekilde fazilet sahibi kimseler de fasıkların cenaze namazını
kılmazlar. Bu onların fasıklıklarından vazgeçmelerine sebep olması içindir.
ez-Zührt'den gelen rivayete göre ise recm edilerek öldürülmüş kimsenin cenaze
namazı kıldırılmaz ama kısas yoluyla öldürülmüş kimsenin namazı kılınır.
Ebu Hanife de şöyle
demektedir: Muharip (müslümanları korkutup yollarını kesen) kimsenin ve
bağyeden kesimden öldürülenlerin namazları kılınmaz. Katade ise zinadan doğına
çocuğun namazı kılınmaz, demiştir.
Hasan'dan rivayete göre
zinadan hamile kalmış ve lohusalık halinde ölen kadının da onun çocuğunun da
cenaze namazı kılınmaz dediği rivayet edilmiştir. Seleften bazı kimseler küçük
çocuğun da namazının kılın maya cağını söylemiş fakat düşüğün namazı hususunda
ihtilaf etmişlerdir. Muhaddis fukaha ile seleften bazılarının dediklerine göre
eğer ceninin üzerinden dört ay geçmiş ise namazı kılınır. Fukahanın cumhuru
ise; çocuk ağlayarak doğmamışsa ve bunun canlı olduğu başka bir yolla da
bilinmemişse namazı kılınmaz demişlerdir.
Kafirlerle savaşırken
şehid düşene gelince Malik, Şafii ve cumhur yıkanmaz ve namazı kılınmaz demiş.
Ebu Hanife ise yıkanır ama namazı kılınmaz demiştir. Hasan'dan gelen rivayete
göre hem yıkanır hem de namazı kılınır. Allah en iyi bilendir .
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
ZEKAT AÇIKLAMASI
VE 1- BEŞ VESK'DEN DAHA AŞAĞISINDA SADAKA (ZEKAT) YOKTUR BABI