SAHİH-İ MÜSLİM

CENAZE

 

باب النهي عن تجصيص القبر والبناء عليه.

32- KABRİN ALÇI İLE SIVANMASININ VE ÜZERİNE BİNA YAPILMASININ YASAKLANDIĞI BABI

 

حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثتا حفص بن غياث عن ابن جريج، عن أبي الزبير، عن جابر ؛ قال:

 نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يجصص القبر. وأن يقعد عليه. وأن يبنى عليه.

 

2242- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe tahdis etti, bize Hafs b. Giyas, İbn Cüreyc'den tahdis etti, o Ebu'z-Zübeyr'den, o Cabir'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulüllah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabrin alçı ile sıvanmasını, üzerine orurulmasını ve üzerine bina yapılmasını yasakladı.

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 3226, 3225; Tirmizi, 1052; Nesai, 2026, 2027

 

 

وحدثني هارون بن عبدالله. حدثنا حجاج بن محمد. ح وحدثني محمد بن رافع. حدثنا عبدالرزاق. جميعا عن ابن جريج. قال: أخبرني أبو الزبير ؛ أنه سمع جابر بن عبدالله يقول:

 سمعت النبي صلى الله عليه وسلم. بمثله.

 

2243- Bana Harun b. Abdullah da tahdis etti, bize Haccac b. Muhammed tahdis etti (H.) Bana Muhammed b. Rafi'de tahdis etti, bize Abdürrezzak tahdis etti, hepsi birlikte İbn Cüreyc'den şöyle dediğini rivayet etti: Bana Ebu'z-Zübeyr'in haber verdiğine göre o Cabir b. Abdullah'ı şöyle derken dinlemiştir: Ben Resulüllah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i ... dinledim deyip hadisi aynen rivayet etti.

 

 

وحدثنا يحيى بن يحيى. أخبرنا اسماعيل بن علية عن أيوب، عن أبي الزبير، عن جابر ؛ قال:

 نهى عن تقصيص القبور.

 

2244- Bize Yahya b. Yahya da tahdis etti, bize İsmail b. Uleyye, Eyyub'dan haber verdi, o Ebu Zubeyr'den, o Cabir'den: Kabirlerin alçı ile sıvanması nehyedildi, dediğini rivayet etti. 

 

 

Diğer tahric: Nesai, 2028; İbn Mace, 1562

 

AÇIKLAMA:          (2242) "Resulüllah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kabrin alçı ile sıvanmasını ... ve üzerine oturulmasını yasakladı". Diğer rivayette (2244) "kabirlerin alçı ile sıvanması nehyedildi" buyrulmaktadır. (Son rivayette geçen alçı ile sıvamak anlamı verilen) kaf ve iki sad harfi ile "taksis ile tecsis (alçı ile sıvamak)" aynı şeydir. Çünkü kassa ile cass (alçı) aynıdır.

 

Bu hadisten anlaşılan hükme gelince: Kabrin alçı ile sıvanması ve üzerine bina yapılması mekruhtur, üzerine oturmakta haramdır. Oturmaktan kasıt ta üzerine oturmaktır. Şafii'nin ve ilim adamlarının çoğunluğunun görüşü budur. Malik ise Muvatta'da kuut (oturmak)'dan kasıt cülus (oturmak)' dır demiştir. Bunu açıklayan hususlardan birisi de bundan sonra zikredilecek olan (2247): "Kabirlerin üzerine oturmayınız (culus etmeyiniz)" rivayetidir. Diğer rivayette ise (2245) "sizden birinizin bir kor ateş üzerine oturup elbisesini yakıp onun derisine kadar ulaşması, kendisi için kabrin üzerine oturmasından daha hayırlıdır" buyurulmaktadır.

 

Mezhep alimlerimiz der ki: Kabrin alçı ile sıvanması mekruhtur, üzerine oturmak ise haramdır. Aynı şekilde kabre dayanmak, üzerine yaslanmak ta böyledir.

 

Onun üzerine bina yapmaya gelince eğer, bu bina eden kişinin mülkiyeti içersinde ise mekruhtur. Şayet herkese açık bir kabristanda ise haramdır, bunu Şafii ve mezhep alimlerimiz açıkça ifade etmişlerdir. Şafii, el-Umm adlı eserinde diyor ki: Ben Mekke'de imamların (kabir üzerine) yapılan binayı (yapıyı) yıkmayı emrettiklerini gördüm. Bu yapıların yıkılmasını ise (2240) "dümdüz etmedik yükseltilmiş hiç bir kabir bırakma" emri desteklemektedir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

33- KABRİN ÜZERİNDE OTURMANIN VE ÜZERİNDE NAMAZ KILMANIN YASAKLANIŞI BABI