SAHİH-İ MÜSLİM |
CENAZE |
باب
الأمر بتسوية
القبر.
31- KABRİN
DÜZELTİLMESİNİN EMREDİLDİĞİ BABI
وحدثني
أبو الطاهر
أحمد بن عمرو.
حدثنا ابن وهب.
أخبرني عمرو
بن الحارث. ح
وحدثني هارون
بن سعيد الأيلي.
حدثنا ابن
وهب. حدثني
عمرو بن
الحارث (في رواية
أبي الطاهر)
أن أبا علي
الهمذاني
حدثه.
(وفي رواية
هارون) ؛ أن
ثمامة بن شفي
حدثه. قال:
كنا
مع فضالة بن
عبيد بأرض
الروم. برودس.
فتوفي صاحب
لنا. فأمر
فضالة بن عبيد
بقبره فسوي.
ثم قال: سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يأمر
بتسويتها.
2239-92/1- Bana
Ebu't-Tahir Ahmed b. Amr da tahdis etti, bize İbn Vehb tahdis etti, bana Amr b.
el-Haris haber verdi (H.) Bana Harun b. Said el-Eyli de tahdis etti, bize İbn
Vehb tahdis etti, bana Amr b. el-Haris -Ebu'tTahir'den rivayette- haber
verdiğine göre Ebu Ali el-Hemdani kendisine tahdis etti -Harun'un rivayetinde
ise- Sümame b. Şufey' kendisine tahdis edip dedi ki: Biz Fedale ile birlikte
Rum topraklarından olan Rudis (Rodos)'da bulunuyorduk. Bir arkadaşımız vefat
etti. Fedale b. Ubeyd kabrinin dümdüz edilmesini emrettikten sonra: Ben
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i kab irlerin dümdüz edilmesini
emrederken dinledim, dedi.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 3219; Nesai, 2029
حدثنا
يحيى بن يحيى
وأبو بكر بن
أبي شيبة وزهير
بن حرب (قال
يحيى: أخبرنا.
وقال الآخران:
حدثنا وكيع)
عن سفيان، عن
حبيب بن أبي
ثابت، عن أبي وائل،
عن أبي الهياج
الأسدي. قال:
قال
لي علي بن أبي
طالب: ألا
أبعثك على ما بعثني
عليه رسول
الله صلى الله
عليه وسلم ؟
أن لا تدع
تمثالا إلا
طمسته. ولا قبرا
مشرفا إلا
سويته.
2240- Bize Yahya' b.
Yahya, Ebu Bekr b. Ebi Şeybe ve Züheyr b.
Harb tahdis etti. Yahya
bize Veki' Süfyan'dan haber verdi derken diğer ikisi tahdis etti dedi. O
Süfyan'dan, o Ebu Sabiften, o Ebu Vail'den, o Ebu'lHeyyac el-Esedi'den şöyle
dediğini rivayet etti: Ali b. Ebu Talib (r.anh) bana: ResuluIlah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in beni yerine getirmek üzere gönderdiği bir görevle, seni de
göndereyim mi? (Bana görevimi), tanınmaz hale getirmedik hiçbir heykel bırakma,
yerle dümdüz etmedik yükseltilmiş hiç bir kab ir bırakma (emriyle dile
getirmişti), dedi.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 3218; Tirmizi, 1049; Nesai, 2030
وحدثنيه
أبو بكر بن
خلاد الباهلي.
حدثنا يحيى (وهو
القطان) حدثنا
سفيان. حدثني
حبيب، بهذا الإسناد.
وقال: ولا صورة
إلا طمستها.
2241- Bunu bana Ebu Bekr
b. Hallad el-Bahil! de tahdis etti, bize Yahya - ki el-Kattan' dır- tahdis
etti, bize Süfyan tahdis etti. Bana Habib bu isnad ile tahdis edip: Tamamen
imha etmedik hiç bir suret (bırakmamak üzere) dedi.
AÇIKLAMA: (2239)
"Ebu Ali el-Hemdanı kendisine tahdis etti." Harun'un rivayetinde ise
"Sümame b. Şufey' tahdis etti"denilmektedir. Çünkü Ebu Ali ile Sümame
b. Şufey' aynı kimselerdir "Hemdanı" nisbetinde ise mim harfi
sakindir.
"Fedale ile birlikte
Rum diyarında Rudis de idik." Rudis re harfi ötreli arkasından sakin (med
harfi) bir vav, sonra kesreli dal, sonra da sin harfi iledir. Biz Müslim'in
Sahih'inde bu ismi böylece zabdettiğimiz gibi Kadi İyaz da el-Meşarik'de
çoğunluktan böylece nakletmiş olmakla birlikte bazılarından re harfini fethalı,
bazılarından dal harfini fethalı, bazılarından da şin (Rudiş diye) nakletmiş
bulunmaktadırlar. Ebu Davud'un Sünen'indeki rivayeti ise '(dal yerine) zel ve
sin harfi (Ruzis) şeklindedir. Ayrıca Ebu Davud: Bu Rum topraklarında
biradadır, demiştir.
Kadi İyaz (-Allah ondan
razı olsun) dedi ki: Müslim Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
kefenlenmesini ve gömülmesini söz konusu etmekle birlikte onun yıkanmasını ve
cenaze namazının kılınmasını söz konusu etmemiştir. Yıkandığı hususunda görüş
ayrılığı olmamakla birlikte cenaze namazının kılınıp kılınmadığı hususunda
görüş ayrılığı vardır. Hiç kimsenin kesinlikle onun namazını kılmadığı
söylenmiştir. Buna göre insanlar bölük bölük içeri giriyor, dua edip ayrılıp
gidiyorlardı. Bu kanaatte olanlar Bunun sebebi hususunda farklı görüşlere
sahiptirler. Bir açıklamaya göre Bunun sebebi onun sahip olduğu faziletli
konumudur. Onun ayrıca kendisine namaz kılınmasına ihtiyacı yoktur. Ancak bu
açıklama onun yıkanması ile çürütülür. Bir diğer açıklamaya göre Bunun sebebi
henüz bir imam'ın (başkanın) bulunmayışı idi. Bu da yanlıştır. Çünkü farz
ibadetlerin imameti hiç bir şekilde askıya alınamaz. Ayrıca Ebu Bekr'e bey'at
de onun defnedilmesinden önce gerçekleşmiş idi. Ebu Bekir Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) defnedilmeden önce müslümanlara imam olmuştu. Cumhurun
benimsediği sahih olan kanaat ise birer birer onun cenaze namazını kıldıkları
şeklindedir. Bir grup girip herkes tek başına namaz kıldıktan sonra çıkıyor
sonra bir başka grup giriyor onlarda aynı şekilde namaz kılıyorlardı.
Erkeklerden sonra kadınlar girdi sonra da çocuklar girdi. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in defnedilme işini pazartesi gününden salı gündüzünün son
vakitleri olan salıyı çArşambaya bağlayan geceye kadar geciktirmelerinin sebebi
ise bey' at işi ile uğraşılmasından dolayıdır. Böylelikle müminlerin Resulüllah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in techizi ve defni gibi herhangi bir hususta
anlaşmazlığa düşmeleri halinde görüşüne başvurup emrine uyacakları bir imam
olması için bey'at işi ile uğraşılıyordu. Böylelikle (imamsızlık) anlaşmazlığa
ve görüş ayrılığına götürmesin. İşte bu iş en önemli işti. Allah en iyi
bilendir.
(2239) "Dümdüz
edilmesini em rettiği n i... " diğer rivayette (2240) "düze/tmedik
yükseltilmiş bir kabir bırakmamak üzere "denilmektedir. Buradan anlaşılan
hüküm de şudur: Sünnet olan kabrin yerden fazla yükseltilmemesi ve onun deve
hörgücü halinde tümsek yapılmamasıdır. Aksine bir karış kadar yükseltilip
düzeltilir. Şafii ve ona muvafakat edenlerin görüşü budur. Kadi İyaz da ilim
adamlarının çoğunluğundan onlara göre daha faziletli olanın kabirlerin deve
hörgücü gibi tümsek yapılmasıdır. İmam Malik'in görüşü de budur.
"Tamamen imha
etmedik hiç bir suret (bırakmamak üzere) ... " Burada da canlı varlıkların
suretlerinin değiştirilmesinin emredildiği hükmü anlaşılmaktadır.
"Ebul
Heyyac"ın adı Hayyan b. Husayn'dir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
32- KABRİN ALÇI
İLE SIVANMASININ VE ÜZERİNE BİNA YAPILMASININ YASAKLANDIĞI BABI