SAHİH-İ MÜSLİM |
CENAZE |
باب ما
جاء في مستريح
ومستراح منه.
21- KENDİSİ RAHAT EDEN
VE KENDİSİNDEN RAHATA ERİLEN KİMSE HAKKINDA BİR BAB
وحدثنا
قتيبة بن سعيد
عن مالك بن
أنس، فيما قرئ
عليه، عن محمد
بن عمرو بن
حلحلة، عن
معبد بن كعب
بن مالك، عن
أبي قتادة بن
ربعي ؛ أنه كان
يحدث ؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم مر عليه
بجنازة. فقال
"مستريح
ومستراح منه".
قالوا: يا
رسول الله ! ما
المستريح
والمستراح
منه فقال:
"العبد
المؤمن
يستريح من نصب
الدنيا.
والعبد الفاجر
يستريح منه
العباد والبلاد
والشجر
والدواب".
2199- Bize Kuteybe b.
Said de Malik b. Enes'den -ona okunanlar arasında- tahdis etti. O Muhammed b.
Amr b. Halhale'den, o Ma'bed b. Ka'b b. Malik'den, o Ebu Katade b. Rib'l'den
rivayet ettiğine göre şöyle tahdis ederdi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
yanından bir cenaze geçirildi. Bunun üzerine: "Rahata kavuştu verya)
kendisinden rahat olundu" buyurdu. Ashab: Ey Allah'ın Resulü! Rahata
kavuştu ve(ya) kendisinden rahat bulundu ne demek? dediler. Allah Resulü:
"Mümin kul dünya yorgunluğundan rahata kavuşur. Günahkar kuldan ise
kullar, memleketler, ağaçlar ve diğer canlılar rahat bulur" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
6512, 6513 -muhtasar-; Nesai, 1929, 1930
وحدثني
محمد بن
المثنى. حدثنا
يحيى بن سعيد.
ح وحدثنا
إسحاق
بن إبراهيم.
أخبرنا عبدالرزاق.
جميعا عن
عبدالله بن
سعيد بن أبي
هند، عن محمد
بن عمرو، عن
ابن لكعب بن
مالك، عن أبي قتادة،
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم. وفي
حديث يحيى ابن
سعيد: "يستريح
من أذى الدنيا
ونصبها إلى
رحمة الله".
2200- Bize Muhammed b.
el-Müsenna da tahdis etti, bize Yahya b. Said tahdis etti (H.) Bize İshak b.
İbrahim de tahdis etti, bize Abdürrezzak haber verdi, hepsi Abdullah b. Said b.
Ebu Hill'den, o Muhammed b. Amr'dan, o Ka'b b. Malik'in bir oğlundan, o Ebu
Katade'den o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den diye rivayet etti. Yahya b.
Said'in hadisi rivayetinde: "Dünya eziyetinden, yorgunluklarından Allah'ın
rahmetine kavuşarak rahat bulur" denilmektedir.
AÇIKLAMA: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanından bir cenaze geçirildi... ve diğer
canlılar rahata kavuşur. " Hadisin manası şudur: Ölüler iki kısımdır.
Kimisi rahata kavuşur kimisinden de rahat olunur.
Kulların, facİr ve
günahkar kimseden rahat bulunmalarının anlamı onun eziyetinden uzak kalmaları
demektir. Böyle bir kimsenin ise çeşitli şekillerde eziyeti söz konusudur. Onlara
zulmetmesi, türlü münkerleri işlemesi, onun: işlediği münkere karşı çıkmaları
halinde mümin kulların bundan dolayı zorluklarla karşı karşıya kalmaları hatta
bazen zarar görmeleri münkerine karşı ses çıkarmayacak olurlarsa günah
kazanmalarının söz konusu olması halinin sona ermesi bunlar arasındadır. Diğer
canlıların ondan yana rahat bulmaları da bu şekildedir çünkü o diğer canlılara
eziyet veriyor, onları dövüyor, yük taşıyacak olanlarına güç ve takatinin
yetmeyeceği kadarını onlara yüklüyor, bazı hallerde onları aç bırakıyor ve daha
başka şekillerde onlara eziyet veriyordu. Ülkelerin (dağın, taşın) ve
bitkilerin, ağaçların ondan rahat bulmasına gelince; onun işlediği masiyetler
sebebiyle onlara yağmur yağması engelleniyordu diye de açıklanmıştı. Bu açıklamayı
ed-Davudi yapmıştır. el-Bacİ de: Çünkü bu kişi gasp ediyor, bunların hakları
olan sulanma sıra ve sürelerinin kendilerine verilmesine engel oluyor ve başka
şekillerde haksızlıklar yapıyordu.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
22- CENAZE NAMAZI
KILARKEN TEKBİR ALMAK HAKKINDA BİR BAB