SAHİH-İ MÜSLİM

İSTİSKA

 

باب رفع اليدين بالدعاء في الاستسقاء.

190- İSTİSKADA (YAĞMUR DUASINDA) DUA EDERKEN ELLERİ KALDIRMAK BABI

 

حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا يحيى بن أبي بكير عن شعبة، عن ثابت، عن أنس. قال:

 رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يرفع يديه في الدعاء. حتى يرى بياض إبطيه.

 

2071- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe tahdis etti, bize Yahya b. Ebu Bukeyr, Şu'be'den tahdis etti. O Sabit'den, o Enes'den şöyle dediğini rivayet etti: Dua halinde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, koltuk altlarının beyazı görününceye kadar ellerini kaldırdığını gördüm.

 

Diğer tahric: Nesai, 1747

 

 

حدثنا محمد بن المثنى. حدثنا ابن أبي عدي وعبدالأعلى عن سعيد، عن قتادة، عن أنس ؛

 أن نبي الله صلى الله عليه وسلم كان لا يرفع يديه في شيء من دعائه إلا في الاستسقاء. حتى يرى بياض إبطيه. غير أن عبدالأعلى قال: يرى بياض إبطه أو بياض إبطيه.

 

2072- Bize Abd b. Humeyd de tahdis etti, bize Hasan b. Musa tahdis etti, bize Hammad b. Mesleme, Sabit'ten tahdis etti, o Enes b. Malik'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yağmur duası yaptı ve avuçlarının dış tarafı ile semaya işaret etti. (Avuçlarının dışını semaya doğru çevirdi).

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 1171

 

 

حدثنا ابن المثنى. حدثنا يحيى بن سعد عن ابن أبي عروبة، عن قتادة ؛ أن أنس بن مالك حدثهم عن النبي صلى الله عليه وسلم، نحوه.

 

2073- Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize Yahya b. Said, İbn Ebu ArUbe'den tahdis etti, o Katade'den rivayet ettiğine göre Enes b. Malik rivayeti kendilerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den buna yakın olarak tahdis etti.

 

 

وحدثنا عبد بن حميد. حدثنا الحسن بن موسى. حدثنا حماد بن سلمة عن ثابت، عن أنس بن مالك ؛ أن النبي صلى الله عليه وسلم استسقى. فأشار بظهر كفيه إليه.

 

2074- Bize Muhammed b. el-Müsenna da tahdis etti, bize İbn Ebu Adiyy ve Abdu'l-A'la, Said'den tahdis etti, o Katade'den, o Enes'ten rivayet ettiğine göre, Allah'ın Nebi'si (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yağmur duası dışında hiçbir duasında ellerini (bu kadar) kaldırmazdı. (Yağmur duasında) koltuk altının beyazı görününceye kadar ellerini kaldırırdı. Ancak Abdu'l-A'la: "Koltuk altının beyazı, yahut koltuk altlarının beyazı görününceye kadar" demiştir.

 

 

Diğer tahric: Buhari, 1031, 3565; Ebu Davud, 1170; Nesai, 1512; İbn Mace, 1180

 

AÇIKLAMA:          (2072) "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yağmur duası yaptı ve avuçlarının dış tarafı ile semaya işaret etti." Mezheb alimlerimizden bir topluluk ve başkalarının dediklerine göre kıtlık ve benzeri bir belanın kaldırılması için yapılan bütün dualarda sünnet, ellerini kaldırıp ellerinin dış tarafını semaya doğru çevim;ızktir. Ama herhangi bir şeyi istemek ve onu elde etmek için dua edecek olursa avuç içini semaya doğru açar. Bu görüşlerine bu hadisi delil göstermişlerdir.

 

(2074) "Enes (r.anh)'dan rivayete göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hiçbir duasında ellerini kaldırmazdı, yağmur duası müstesna ... " Bu hadisin zahirı anlamı Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ellerini yağmur duasından başka bir duada kaldırmadığı gibi yanlış bir kannat uyandırmaktadır. Durum böyle değildir, aksine dua esnasında Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ellerini yağmur duası dışındaki hallerde de kaldırdığı sabH olmuştur. Ve bunlar sayılamayacak kadar çoktur. Ben Buhari ve Müsiin,;'in Sunih'lerinde yahut bunların birisinde yer alan yaklaşık otuz kadar hadisI bir araya getirmiş bulunuyorum. Bunları Mühezzeb Şerhi'nin, Sıfatussalat (namazın kılın ış şekli) babının sonlarında zikrettim. Bu hadis de "o, ellerini koltuk altlarının beyazı görülecek kadar ileri derecede ancak yağmur duasında kaldırmıştır" diye yorumlanır. Yahut da bu sözleri "ben onun (ellerini bu şekilde) kaldırdığını görmedim, demek olur. Halbuki başkası onun ellerini kaldırdığını görmüştür. Bu durumda, büyük bir topluluk teşkil eden pek çok yerde ellerini kaldırdığını söyleyenlerin rivayetleri, bu gibi dualarda hazır bulunmamış tek bir kişinin rivayetine göre öncelenir. Ve sözünü ettiğimiz sebep dolayısı ile o bir kişinin rivayeti de mutlaka tevil edilir. Allah en iyi bilendir.

 

(2074) "Katade Enes'den" diğer rivayet yolu ile "Katade'den rivayete göre Enes b. Malik kendilerine tahdis etti" denilmektedir. Bununla da Katade'nin bu hadisi Enes'den dinlemiş olduğu beyan edilmiştir. Daha önce Katade'nin tedlis yaptığı, tedlis yapan ravinin o hadisi sema yolu ile dinlediği sabit olmadıkça an'ne'sinin (an lafzını kullanarak yaptığı rivayetin) delil gösterilmeyeceği de geçmiş bulunmaktadır. Müslim böylelikle ikinci rivayet yolu ile semaının sabit olduğunu açıklamış bulunmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

191- YAĞMUR DUASINDA DUA ETMEK BABI