SAHİH-İ MÜSLİM |
BAYRAM |
باب ما
يقرأ به في
صلاة العيدين.
187- BAYRAM NAMAZLARINDA
NE OKUNACAĞI BABI
حدثنا
يحيى بن يحيى.
قال: قرأت على
مالك عن ضمرة
بن سعيد
المازني، عن
عبيدالله بن
عبدالله ؛
أن
عمر بن الخطاب
سأل أبا واقد
الليثي: ما
كان يقرأبه
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
في الأضحى
والفطر ؟
فقال: كان
يقرأ فيهما
بق، والقرآن
المجيد،
واقتربت
الساعة وانشق القمر.
2056- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Ben Malik'e Damra b. Said el-Maziri'den diye
naklettiği rivayetini okudum. O, Ubeydullah b. Abdullah'dan rivayet ettiğine
göre Ömer b. el-Hattab (r.anh) Ebu Vakid el-Leysi'ye: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) kurban ve bayram namazlarında (zamm-ı sure olarak) ne okurdu?
diye sormuş, o da: Her iki namazda (zamm-ı sure olarak) "Kaf, o çok
şerefli, şanı yüce Kur'an'a andolsun" (Kat 1) ile "Kıyamet yaklaştı
ve ay yarıldı" (Kamer 1) surelerini okurdu, demiştir.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 1154; Tirmizi, 534, 535; Nesai, 1566; İbn Mace, 1282
وحدثنا
إسحاق بن
إبراهيم.
أخبرنا أبو
عامر العقدي.
حدثنا فليح عن
ضمرة بن سعيد،
عن عبيدالله
بن عبدالله بن
عتبة، عن أبي واقد
الليثي ؛ قال:
سألني
عمر بن
الخطاب: عما
قرأ به رسول
الله صلى الله
عليه وسلم في
يوم العيد ؟
فقلت: باقتربت
الساعة، وق
والقرآن
المجيد.
2057- Bize İshak b.
İbrahim de tahdis etti, bize Ebu Amir el-Akadi haber verdi, bize Fuleyh, Damra
b. Said'den tahdis etti, o Ubeydullah b. Abdullah b. Utbe'den, o Ebu Vakid
el-Leysi'den şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. Hattab bana Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bayram günününde (bayram namazında zamm-ı sure
olarak) ne okuduğunu sordu, ben de: "Kıyamet yaklaştı ve ay yarıldı"
(Kamer) ile "Kaf, o çok şerefli, şanı Yüce Kur'an'a andolsun" (Kaf)
surelerini okurdu, dedim.
AÇIKLAMA: "Ubeydullah'dan
rivayete göre Ömer b. el-Hattab, Ebu Vakid (r.a)'a sordu ... " diğer
rivayette ise: "Ubeydullah, Ebu Vakid'den şöyle dediğini rivayet etti:
Ömer b. el-Hattab bana sordu" şeklindedir. Bütün nüshalarda bu rivayet
böyledir. Birinci rivayet Ümmü Seleme'ye ait bir rivayettir. Çünkü Ubeydullah,
Ömer'e yetişmemiştir. Bununla birlikte hadisin'ikinci rivayetinin muttasıl ve
sahih olduğunda şüphe yoktur. Çünkü Ebu Vakid'e yetiştiğinde şüphe yoktur.
Ondan hadis dinlediğinde görüş ayrılığı bulunmamaktadır. O halde bu rivayeti
sebebi ile Müslim'i kınamak söz konusu olamaz çünkü hadis sahih ve muttasıldır.
Allah en iyi bilendir.
"Ebu Vakid dedi ki:
Ömer bana sordu ... " İlim adamları dedi ki: Ömer'in bu hususta tereddüde
düşüp emin olmak için ona soru sormuş olması ya da insanların bunu öğrenmek
maksadı ile ya da benzeri daha başka bir maksatla soru sormuş olması ihtimali
vardır. Yoksa Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte defalarca
bayram namazında bulunmuş ve ona yakın olmakla birlikte Ömer'in bunu bilmemesi
uzak bir ihtimaldir.
Bu rivayette Şafii'nin
ve ona uygun kanaat belirtenlerin lehine delil bulunmaktadır. Onlara göre
bayram namazlarında bu iki sureyi (Kaf ve Kamer surelerini) okumak sünnettir.
İlim adamları der ki: Bu
iki sureyi okumanın hikmeti ölümden sonra dirilişi, geçmiş nesilleri
yalanlayanların helak edilişlerini haber vermek, insanların bayram namazı için
çıkmalarını ölümden sonra dirilişe çıkışlarını ve kabirlerden çıkışlarını da
"etrafa saçılmış çekirgeleri andırırcasına" (Kamer, 7) diye dile
getirilen hale benzetmeyi ihtiva etmektedirler. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
188- BAYRAM
GÜNLERİNDE MASİYET İHTİVA ETMEYEN OYUNA RUHSAT VERİLDİĞİ BABI