SAHİH-İ MÜSLİM |
CUMA |
باب فضل
التهجير يوم
الجمعة .
172- CUMA GÜNÜNDE
(NAMAZA) ERKEN GİTMENİN FAZİLETİ BABI
وحدثني
أبو الطاهر
وحرملة وعمرو
بن سواد العامري
(قال أبو
الطاهر:
حدثنا. وقال
الآخران: أخبرنا
ابن وهب).
أخبرني يونس
عن ابن شهاب.
أخبرني أبو
عبدالله
الأغر ؛ أنه
سمع أبا هريرة
يقول: قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
"إذا
كان يوم
الجمعة كان
على كل باب من
أبواب المسجد
ملائكة
يكتبون الأول
فالأول. فإذا
جلس الإمام
طووا الصحف
وجاؤوا
يستمعون
الذكر. ومثل
المهجر الذي
يهدي البدنة.
ثم كالذي يهدي
بقرة. ثم كالذي
يهدي الكبش.
ثم كالذى يهدي
الدجاجة. ثم
كالذي يهدي
البيضة".
1981-
Bana Ebu Tahir, Harmele ve Amr b. Sevvfıd el-Amiri de tahdis etti. Ebu Tahir
bize İbn Vehb tahdis etti dedi, diğer ikisi ise haber verdi, dediler. (İbn Vehb
dedi ki:) Bana Yunus, İbn Şihab'dan haber verdi, bana Ebu Abdullah b.
el-Ağar'ın haber verdiğine göre o, Ebu Hureyre'yi şöyle derken dinlemiştir:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Cuma günü olunca,
mescidin her bir kapısı üzerinde ilk gelen kimseyi önceliğine göre yazan
melekler bulunur. İmam oturunca sahifeleri kaplarlar ve gelip zikri dinlerler.
(Cumaya) erken gelenin misali bir deve kurban edenin misali gibidir. Sonra
gelen bir inek kurban etmiş gibi olur, sonra gelen bir koç kurban etmiş gibi,
sonra bir tavuk tasadduk etmiş, şonra gelen de bir yumurta tasadduk etmiş gibi
olur. "
Diğer tahric:
Buhari,"929, 3211 -muhtasar-; Nesai, 1384
حدثنا
يحيى بن يحيى
وعمرو الناقد
عن سفيان، عن
الزهري، عن
سعيد، عن أبي
هريرة، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم. بمثله.
1982- Bize Yahya b.
Yahya ve Amr en-Nakid, Süfyan'dan tahdis etti. O Zühri'den, o Said'den o Ebu
Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynısını rivayet etti.
Diğer tahric: Nesai,
1385; İbn Mace, 1092
وحدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
يعقوب (يعني
ابن
عبدالرحمن) عن
سهيل، عن
أبيه، عن أبي
هريرة ؛ أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
"على
كل باب من
أبواب المسجد
ملك يكتب
الأول فالأول
(مثل الجزور
ثم نزلهم حتى
صغر إلى مثل
البيضة) فإذا
جلس الإمام
طوت الصحف
وحضروا الذكر".
1983-
Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Yakub -yani b. Abdurrahman-
Suheyl'den tahdis etti, o babasından, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Mescit
kapılarının her birisinde önce gelen kimseyi önceliğine göre yazan bir melek
vardır. Önce gelene deveyi misal verdi. Sonra onların misallerini daha aşağıya
indirerek yumurta misaline kadar küçülttü- İmam oturdumu sahifeler katlanır (ve
melekler) zikrin yapılışında hazır bulunurlar. "
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (1981) "Erken gelenin misali bir deve kurban edenin
misali gibidir." Halil b. Ahmed ve başka dil bilginleri ve daha başka
kimseler: TehcIr; erken hareket etmek, erken gelmek demektir, demişlerdir.
"Eğer tehcirdeki lütuf ve ihsanların ne olduğunu bilselerdi mutlaka onun
için birbirleri ile yarışırlardı" hadisinde de bu anlamda kullanılmıştır.
Bu da her bir namaza erken gitmek anlamındadır. İlim adamları bunu böylece
açıklamışlardır.
Kadi İyaz dedi ki:
el-Harbi, Ebu Zeyd'den, o Ferra'dan ve başkalarından naklen dedi ki: Tehcir,
hacire denilen öğle vakti sıcağında yürümek demektir. Ama burada doğrusu,
tehcir'in erken gitmek anlamında olduğudur.
Hadisin tamamının şerhi
az önce geçmiş bulunmaktadır.
(1983) "Deveyi
misal verdi, sonra onları daha aşağıya indirerek nihayet yumurtayı misal
verdi" ibaresinde "onları daha aşağıya indirmesi", öne geçmek ve
fazilet bakımından mevkilerini, konumlarını zikretmesi demektir.
(1981) "İmam oturdu
mu sahifeleri dürerler" Diğer (1961) hadiste ise: "cuma günü gusledip
sonra namaza giden bir kimse ... " buyurduğu zikredilmişti. Her iki hadis
arasında bir çelişki yoktur. Aksine her iki hadisin de zahirinin ifade ettiği
şudur: İmamın çıkması ile hazır bulunurlar ama sahifeleri katlamazlar. Ancak
imam minberin üzerine oturdumu artık sahifeleri katlarlar. Hadisi şeriften
anlaşıldığı üzere, minbere ilk çıkıştan sonra müezzin ezan okuyuncaya kadar
hutbeden önce oturmak müstehaptır. Bu oturuş Şafii, Malik'e ve cumhura göre
müstehaptır. Ebu Hanife ve kendisinden nakledilen bir rivayete göre Malik,
müstehap değildir demişlerdir. Cumhurun delili, sahihteki pek çok hadis ile
birlikte bu hadisi şeriftir. Bunun vacip olmadığının delili ise, bu oturuşun
hutbenin bir parçası olmamasıdır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
173- HUTBEYİ SUSUP
DİNLEYEN KİMSENİN FAZİLETİ BABI