SAHİH-İ MÜSLİM |
CUMA |
باب فضل
يوم الجمعة.
170- CUMA GÜNÜNÜN
FAZİLETİ BABI
وحدثني
حرملة بن
يحيى. أخبرنا
ابن وهب.
أخبرني يونس
عن ابن شهاب .
أخبرني
عبدالرحمن
الأعرج ؛ أنه
سمع أبا هريرة
يقول: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم:
"خير
يوم طلعت عليه
الشمس يوم
الجمعة. فيه
خلق آدم. وفيه
أدخل الجنة.
وفيه أخرج
منها".
1973-
Bana Harmele b. Yahya da tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bana Yunus,
İbn Şihab'dan haber verdi, bana Abdurrahman el-A'rec'in haber verdiğine göre o
Ebu Hureyre'yi şöyle derken dinlemiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Üzerinde güneşin doğduğu en hayırlı gün cuma günüdür. O günde
Adem yaratıldı, o günde cennete girdirildi ve o günde oradan çıkarıldı"
buyurdu.
Diğer tahric: Nesai,
1372
وحدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
المغيرة (يعني
الحزامي) عن أبي
الزناد، عن
الأعرج، عن
أبي هريرة ؛
أن النبي صلى
الله عليه وسلم
قال:
"خير
يوم طلعت عليه
الشمس، يوم
الجمعة. فيه
خلق آدم. وفيه
أدخل الجنة.
وفيه أخرج
منها. ولا تقوم
الساعة إلا في
يوم الجمعة".
1974-
Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Muğire -yani elHizamı-,
Ebu'i-Zinad'dan tahdis etti, o A'rec'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Üzerinde güneşin doğduğu en
hayırlı gün, cuma günüdür. O günde Adem yaratıldı, o günde cennete girdirildi,
o günde oradan çıkarıldı. Ayrıca kıyamet de ancak cuma gününde kopacaktır"
buyurdu.
Diğer tahric: Tirmizi,
488
AÇIKLAMA: (1974)
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) "güneşin doğduğu en hayırlı gün. .. ancak
cuma günü kopacaktır" buyruğu ile ilgili olarak Kadı lyaz dedi ki:
Buyrukların zahirinden anlaşıldığı üzere sayılan bu faziletler gerçekte bugünün
faziletini anlatmak için sayılmamıştır. Çünkü Adem'in cennetten çıkarılması ve
kıyametin kopması bir fazilet olarak sayılmaz. Bu söylenenler ancak bu günde
gerçekleşen ve gerçekleşecek büyük işler ile ilgili açıklamalardır. Böylelikle
bu gün için yüce Allah'ın rahmetine nail olup onun azap ve intikam ından uzak
kalmak için kulun salih amelleri ile bugünden hazırlanması içindir. Kadı
lyaz'ın açıklamaları bunlardır.
Ebu Bekr b. el-Arabi de
el-Ahvezi fi Şerhi't-Tirmizi adlı eserinde şunları söylemektedir: Bunların
hepsi faziletler arasında sayılır. Adem'in cennetten çıkarılması ise soyundan
gelenlerin ve bu muazzam nesiin var olması, Resullerin, nebilerin, salihlerin
ve velilerin ortaya çıkması için bir sebeptir. Ayrıca o cennetten kovularak
çıkarılmamıştır. Aksine bir takım maksatların gerçekleştirilmesi sonra da
tekrar oraya dönmesi için çıkarılmıştır. Kıyametin kopmasına gelince bu da
nebilerin, sıddıkların, velilerin ve diğerlerinin mükafatlarının daha çabuk
verilmesine bir sebeptir, onların şan ve şereflerinin açığa çıkarılması için
bir vesiledir.
Hadis-i şerifte cuma
gününün fazileti ve diğer günlerden ayrıcalığı belirtilmektedir. Ayrıca: Az
rastlanılan ve güzel bir meseleye de bunda bir delil vardır. O da şudur: Bir
erkek eşine, sen günlerin en faziletlisinde benden boşsun, diyecek olursa bizim
mezheb alimlerimize göre bunun iki hali sözkonusudur. Daha sahih olanına göre
ise Arefe günü boş olacağıdır. İkinci görüşe göre ise bu hadis dolayısı ile
cuma günü boş olur.
Bu onun belli bir
niyetinin olmaması halinde sözkonusudur. Eğer senenin en faziletli gününü
kastetmiş ise, muayyen olarak Arefe günü ondan boş olur. Şayet hafta günlerinin
en faziletlisini kastetmiş ise o taktirde bu muayyen olarak cuma günüdür. Eğer
en faziletli gece diyecek olursa muayyen olarak Kadir gecesi ondan boş olur.
Kadir gecesi ise mezhebimiz alimleri ile cumhurun kanaatine göre Ramazan ayının
son on gününe münhasırdır. Koca eğer bu sözü son on günün birinci gecesenin
geçmesinden önce söylemiş ise ayın son gecesinin birinci bölümünde ondan boş
olur. Eğer bu sözü son on günün bir gecesinin ya da daha fazlasının geçmesinden
sonra söylemiş ise, ancak ertesi senenin aynı gecesinin ilk bölümünde ondan boş
olur. Ama Kadir gecesi sabit olmayıp sürekli yer değiştirmektedir diyenlerin
görüşüne göre ancak ayın son gecesinin ilk bölümünde ondan boş olur.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
171- BU ÜMMETiN
CUMA GÜNÜNE HiDAYET BULMASı BABI