SAHİH-İ MÜSLİM |
CUMA |
باب وجوب
غسل الجمعة
على كل بالغ
من الرجال. وبيان
ما أمروا به.
166. BALİĞ OLMUŞ HER ERKEĞE
CUMA GUSLÜNÜN VACİB OLDUĞU VE ONLARA NE EMREDİLDİĞİNİN BEYANI BABI
حدثنا
يحيى بن يحيى.
قال قرأت على
مالك عن صفوان
بن سليم، عن
عطاء بن يسار،
عن أبي سعيد
الخدري ؛ أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
"الغسل
يوم الجمعة،
واجب على كل
محتلم".
1954- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e, Safvan b. Suleym'den naklettiği rivayetini
okudum. O, Ata b. Yesar'dan, o Ebu Said el-Hudri'den rivayet ettiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Cuma günü glfsletmek büluğa
ermiş her kişi üzerine vaciptir" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
857, 895, 2665; Ebu Davud, 341; Nesai, 1376; İbn Mace, 1089
حدثني
هارون بن سعد
الأيلي وأحمد
بن عيسى. قالا:
حدثنا ابن
وهب. أخبرني
عمرو عن
عبيدالله بن أبي
جعفر ؛ أن
محمد بن جعفر
حدثه عن عروة
بن الزبير، عن
عائشة ؛ أنها
قالت:
كان
الناس
ينتابون
الجمعة من
منازلهم من
العوالي.
فيأتون في
العباء.
ويصيبهم
الغبار. فتخرج
منهم الريح.
فأتى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم إنسان
منهم. وهو
عندي. فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: "لو أنكم
تطهرتم ليومكم
هذا".
1955- Harun b. Said
el-Eyl! ve Ahmed b. İsa tahdis edip dedi ki: ...
Urve b. ez-Zubeyr'in
rivayetine göre Aişe dedi ki: İnsanlar Avali'deki evlerinden cumaya gelirlerdi.
Giydikleri abalar ile yolda gelirken onlara toz da bulaşıyor, bu sebeble
onlardan (hoş olmayan) koku yayılıyordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
yanımda iken onlardan bir kişi ona geldi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Keşke bugününüz için iyice temizlenseniz" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari,
902; Ebu Davud, 1055
وحدثنا
محمد بن رمح.
أخبرنا الليث
عن يحيى بن سعيد،
عن عمرة، عن
عائشة ؛ أنها
قالت:
كان
الناس أهل
عمل. ولم يكن
لهم كفاة.
فكانوا يكون
لهم تفل. فقيل
لهم: لو
اغتسلتم يوم
الجمعة.
1956- Bize Muhammed b.
Rumh da tahdis etti, Aişe dedi ki: İnsanlar çalışan iş sahibi kimselerdi.
Çalışmalarına ihtiyaç bırakmayacak kadar işçileri yoktu. Bu sebeble kokuları
hoş değildi. Kendilerine: Keşke Cuma günü gusletseniz ... denildi.
Diğer tahric: Buhari,
903; Ebu Davud, 352
AÇIKLAMA: Sonra
gelen diğer hadisde (1954) "cuma günü gusletmek büluğa ermiş herkes
üzerine vaciptir" buyurulmaktadır. Muhtelim'den kasıt, büluğa ermiş
kişidir. Diğer hadiste ise (1960) "Allah'ın her müslüman üzerindeki bir
hakkı da her yedi günde bir guslederek başını ve bütün bedenini yıkamasıdır"
öbür hadiste (1955) "keşke bugününüz için iyice temizlenseniz" bir
diğer rivayette (1954) "cuma günü keşke gusletseniz" denilmektedir.
Cuma Günü Gusletmenin
Hükmü
İlim adamları cuma günü
gusletmenin hükmü hakkında ihtilaf etmişlerdir. Seletten bir gruptan vacip
olduğu görüşü nakledilmiştir. Bunu ashabtan bazılarından nakletmişlerdir.
Zahiri mezhebi alimleri de böyle demişlerdir. İbnu'l Münzir bu kanaati
Malik'den naklettiği gibi Hattabi de bunu Hasan-ı Basri ile Malik'den nakletmiş
bulunmaktadır.
Selef ve halefin
alimleri ile İslam aleminin değişik bölgelerindeki fukahası vacip olmayıp
müstehab bir sünnet olduğu kanaatini kabul etmişlerdir.
Kadi İyaz dedi ki: Malik
ve Maliki mezhebi alimlerinin bilinen görüşü de budur. Bu guslün vacip olduğunu
kabul edenler, bu hadislerin zahir anlamlarını delil göstermişlerdir.
Cumhur ise sahih bir
takım hadisleri karşı delil olarak göstermiş olup bunlardan birisi gusletmemiş
olduğu halde Ömer hutbe verirken içeri giren adam ile ilgili hadisi delil
göstermişlerdir. Bu hadisi Müslim de zikretmiş bulunmaktadır. Burada söz konusu
edilen adam ise ismi açıklanmış olarak gelen Osman b. Aftan'dır. Bunun delil
olma şekline gelince, Osman gusletmemiş olduğu halde Ömer onun bu fiilini cuma
namazını hazır bulunan diğerleri ile birlikte reddetmemişlerdir. Onlar ise hal
ve akd ehli kimselerdi. Eğer gusletmek vacip olsaydı Osman da bu guslü
terketmez, diğerleri de onu yapmaya mecbur görürlerdi.
Bu husustaki delillerden
birisi de Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Cuma namazı için abdest
alan ne güzel yapmış olur, gusleden ise (bilsin ki) gusletmek daha
faziletlidir" hadisidir. Bu Sünenlerde yer almış meşhur hasen bir
hadistir. Bu hadistede gusletmenin vacip olmadığına delil bulunmaktadır.
Bir diğer delil de
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in (1956): "Keşke cuma günü
gusletseniz" hadisidir. Bu lafız ise, vacip olmamasını gerektirir. Çünkü
bunun takdiri: Daha faziletli, daha mükemmel olurdu ve buna benzer ibareler
takdiri iledir. Guslü emreden hadislere karşılık: Hadisleri birbirleri ile
telif etmek için de mendub olduğu anlamında yorumlanır, diye cevap
vermişlerdir.
(1954) Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Büluğa ermiş herkes üzerine vaciptir" yani böyle
kişi hakkında bu te'kidli olarak istenir. Bir kimsenin arkadaşına: Senin hakkın
üzerime vaciptir, yani vurgulu olarak böyle bir hakkın vardır. Yoksa burada
kasıt yapılmaması halinde cezanın sözkonusu olduğu kesin olan vacip değildir.
(1949) "Minber
üzerinde iken" ibaresinden hutbe için minberin müstehab olduğu hükmü
anlaşılmaktadır. Eğer minber mümkün olmaz ise sesinin hepsine ulaşabilmesi için
yüksek bir yerde hutbe okunur ve tek başına hutbeyi okur. Böylelikle bu
kişileri daha çok etkiler. Ayrıca hatibinde ayakta olmasının müstehab olduğu
hükmü çıkmaktadır. Minbere bu ismin veriliş sebebi yükselmek demek olan
"nebir" kökünden gelmiştir. Yüksekliğinden ötürü bu isim verilmiştir.
(1952) "Bu saat
hangi saat" o bu sözü, onu azarlamak ve bu vakte kadar geciktiğine tepki
göstermek için söylemiştir. Bundan da şu hüküm anlaşılmaktadır:
1. İmam yönetimi altında
bulunanların halini dikkatle inceler, onların dini bakımdan maslahatlarına olan
hususları kendilerine emreder, sünnete aykırı olan davranışlarını reddeder.
İsterse bu zat kadr u kıymeti büyük birisi olsun.
2. Bundan anlaşılan
diğer bir hüküm de insanlar önünde büyük zatlara karşı tepkigöstermek caizdir,
ayrıca hutbe sırasında konuşmak da caizdir.
"Bugün meşgul oldum
... " ibaresinden de şu hükümler anlaşılmaktadır:
3. Yöneticilere ve başkalarına
karşı mazeret belirtilir.
4. Cuma günü ezandan
önce bir işle uğraşmak ve bir takım tasarruflarda bulunmak mübahtır.
5. Guslü ancak müstehab
olduğu için terketmiş olduğuna işaret vardır.
Çünkü cumaya gitmek
üzere gerekli uğraşıları yapmanın ezandan sonra oturup gusletmekten daha
öncelikli olduğu kanaatine sahip olmuştur. işte bundan dolayı Ömer (r.anh)
kendisine dönüp gusletmesini emretmemiştir.
(1955) "Avall"
Medine etrafındaki köylerin adıdır.
"Aba ile
gelirlerdi" Aba ve abaye söyleyişle ri iki meşhur söyleyiştir.
(1956) "işlerini
görecek işçileri yoktu." Buradaki "küfat" kelimesi onların
çalışmalarına ihtiyaç
bırakmayacak işçiler, hizmetçiler demektir.
"Tefel" de'hoş
olmayan koku anlamındadır.
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in hoş kokmayan kimseler için: "Keşke gusletseniz"
buyruğundan da şu hüküm anlaşılmaktadır:
6. Mescide gitmek yahut
insanlarla oturup kalkmak isteyen bir kimsenin bedeninde ve elbisesinde hoş
olmayan kokulardan uzak durması mendubdur.
(1948) Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Sizden biriniz cumaya gelmek _ isterse
gusletsin" hadisi ile (1954) "Cuma günü gusletmek baliğ herkese
vaciptir" hadisleri ile ilgili olarak şunları söyleyelim:
Birinci hadis, ister
baliğ olsun, ister mümeyyiz çocuk olsun cumaya gitmek isteyen her bir erkeğin
gusletmesinin meşru olduğu hususunda açık bir ifade ihtiva etmektedir.
ikinci hadis ise büluğa
ermiş kimse hakkında sarih bir hadistir. Başka hadislerde ise kadınların da
hükmün kapsamına girmesini gerektirmektedir. "Gusledene gelince, gusül
daha faziletlidir" hadisi gibi.
O halde bu hadisleri bir
arada telif edip açıklamak için şöyle denilebilir:
Cuma namazına gitmek
isteyen herkes için gusül müstehabtır ama bu müstehaplık kadınlardan çok
erkekler hakkında te'kidlidir. Çünkü gusül kadınlar hakkında talep (istek,
emir)e yakındır. Büluğa ermiş kimseler hakkında ise çocuklara göre daha
te'kidlidir.
Bizim mezhebimizin
meşhur görüşüne göre ise cumaya gitmek isteyen herkes için müstehaptır. Mezheb
alimlerimize ait bir görüşe göre ise özel olarak erkekler için müstehaptır. Bir
diğer görüşe göre de cuma namazı kılmakla yükümlü olan kimseler için
müstehaptır. Kadınlar, çocuklar, köleler ve yolcular için değildir.
Bir diğer görüşe göre
ise, ister cumaya gitmek istesin, ister istemesin cuma günü herkes için
müstehaptır. Tıpkı bayram günü gusletmenin herkes için müstehap olduğu gibi.
Sahih olan ise birinci görüştür, doğruyu en iyi bilen Allah'tır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
167- CUMA GÜNÜ HOŞ
KOKU SÜRÜNMEK VE MİSVAK KULLANMAK BABI