SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
باب فضل
سورة الكهف
وآية الكرسي
151- KEHF SURESİNİN VE
AYETÜ'L-KÜRSİ'NİN FAZİLETİ BABI
وحدثنا
محمد بن
المثنى. حدثنا
معاذ بن هشام.
حدثني أبي عن
قتادة، عن
سالم بن أبي
الجعد الغطفاني،
عن معدان بن
أبي طلحة
اليعمري، عن
أبي الدرداء؛
أن النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
"من
حفظ عشر آيات
من أول سورة
الكهف، عصم من
الدجال".
1880- Bize Muhammed b. el-Müsenna
da tahdis etti, Bize Muaz b. Hişam tahdis etti. Bana babam, Katade'den tahdis
etti. O, Salim b. Ebu'l-Ca'd el-Gatafani'den, o Ma'dan b. Ebu Talha
el-Ya'meri'den, o Ebu'dDerda'dan rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Kehf suresinin başından on ayet ezber!eyen bir kimse
Decca!'den korunur" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 4323; Tirmizi, 2886
وحدثنا
محمد بن المثنى
وابن بشار.
قالا: حدثنا
محمد بن جعفر.
حدثنا شعبة. ح
وحدثني زهير
بن حرب. حدثنا
عبدالرحمن بن
مهدي. حدثنا
همام. جميعا
عن قتادة،
بهذا الإسناد.
قال شعبة: من
آخر الكهف.
وقال همام: من أول
الكهف. كما
قال هشام.
1881- Bize Muhammed b.
el-Müsenna ve İbn Beşşar da tahdis edip dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis
etti, bize Şu'be tahdis etti (H.) Bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bize
Abdurrahman b. Mehdi tahdis etti, bize Hemmam tahdis etti. Hepsi Katade'den bu
isnad ile rivayet etti. Şu'be: Kehf suresinin sonundan dedi, Hemmam ise
Hişam'ın dediği gibi Kehf suresinin başından dedi.
حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا عبدالأعلى
بن عبدالأعلى
عن الجريري،
عن أبي السليل،
عن عبدالله بن
رباح
الأنصاري، عن
أبي بن كعب؛
قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "يا أبا
المنذر! أتدري
أي آية من
كتاب الله معك
أعظم؟" قال
قلت: الله
ورسوله أعلم.
قال "يا أبا
المنذر! أتدري
أي آية من
كتاب الله معك
أعظم؟" قال
قلت: الله لا
إله إلا هو
الحي القيوم.
قال: فضرب في
صدري وقال
"والله! ليهنك
العلم أبا
المنذر".
1882- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe tahdis etti... Abdullah b. Rebah el-Ensari, Ubey b. Ka'b'dan şöyle
dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Ebu!
Munzir! Allah'ın kitabından ezbere bildiğin en büyük ayetin hangisi olduğunu
biliyor musun?" buyurdu. Ben: Allah ve Resulü en iyi bilir, o: "Ey
Ebul Munzir! Allah'ın kitabından ezbere bildiğın en büyük ayetin hangisi
olduğunu biliyor musun?" buyurdu. Ben: "Allahu la ilahe illahu vel
hayyul kayyum'dur" dedim. Bunun üzerine göğsüme vurdu ve: ''Allah'a yemin
ederim, ilimle afiyet bulasın ey Ebul Münzir" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 1460
AÇIKLAMA: (1880)
"Kim Kehf suresinin başından on ayet ezberlerse ... " bir başka
rivayetle ise "Kehf suresinin sonundan" denilmektedir. Denildiğine
göre bunun sebebi surenin baş tarafında hayret verici hususlar ve çeşitli delil
ve mucizelerin sözkonusu edilmesidir. Bunlar üzerinde iyice düşünen bir kimse
Deccal fitnesine kapılmaz. Aynı zamanda bu surenin sonunda da: "O kafirler.
.. mi sandılar" (Kehf, 102) buyrukları yer almaktadır.
(1882) "Ebu
Selil"in adı: Durayb b. Nukayr'dır. Nufeyr olduğu da, Nufeyl olduğu da
söylenmiştir.
(1882) Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in Ubey b. Ka'b'a: "ilimle afiyet bulasın ey Ebul Munzir"
demesi, Ubey için büyük bir menkıbe, ilminin çokluğuna delil bulunduğu gibi,
alim olan kimsenin faziletli arkadaşlarının onu yüceltebilecekleri ve ona
künyesi ile hitab edebilecekleri anlaşıldığı gibi, maslahatına olması ve
nefsinin kemali, takvadaki derinliği gibi sebeblerden dolayı kendisini
beğeneceğinden korkulmayan kimseyi, yüzüne karşı medh etmenin caiz olduğu hükmü
de anlaşılmaktadır.,..
Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in: ''Allah'ın kitabından ezbere bildiğin en büyük ayet hangisidir.
.. " ile ilgili olarak Kadi İyaz diyor ki: Buradan anlaşıldığına göre
Kur'an'ın bazı bölümlerinin diğer bölümlerine göre daha faziletli olduğunu
söylemenin caiz olduğu da, yine Kur'an'ı Kerim'in yüce Allah'ın diğer
kitaplarından daha faziletli olduğunu söyleyenlerin görüşünün lehine bir delil
bulunmaktadır. Bununla birlikte bu hususta ilim adamları ihtilaf etmişlerdir.
Ebul Hasan el-Eşari, Ebu Bekir el-Bakillani, fakihlerden ve ilim adamlarından
bir topluluk bunu kabul etmemişlerdir. Çünkü Kur'an-ı Kerim'in bir kısmının
faziletini kabul etmek daha az faziletli görülen buyrukların eksik olmasını
gerektirmektedir. Şanı yüce Allah'ın kelamında ise böyle bir eksiklik yoktur.
Bu gibi kimseler "daha büyük" ve "daha faziletli" latzının
bir takım ayet ve sureler hakkında kullanılmasını pek büyüktür ve pek fazilet-
. lidir anlamındadır şeklinde yorumlamışlardır. Buna karşılık İshak b. Rafi'yye
daha başka ilim adamı ve kelamcılar bunun caiz olduğunu söylemiş ve şöyle
demişlerdir: Bu ise bu hususta okuyucunun alacağı büyük ecir ile ve pek çok
sevabı ile alakalıdır. Tercih olunan ise bu ayet yahut bu surenin daha büyük ve
daha faziletli olduğunu söylemenin caiz olduğudur. Ancak bununla şu anlam
kastedilir: Onun ile ilgili sevap daha çoktur. Bu da hadisin ifade ettiği
manadır. Allah en iyi bilendir.
İlim adamları dedi ki:
Ayetel kürsinin daha büyük olmak özelliği uluhiyet, vahdaniyet, hayat, ilim,
mülk, kudret ve irade gibi isim ve sıfatlarının esasını teşkil eden buyrukları
ihtiva etmesidir. Bunların yedisi ise bütün isim ve sıfatların esasını teşkil
eder. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
152- KUL,HUVALLAHU
EHAD: SURESİNİ OKUMANIN FAZİLETİ BABI